فروش لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی

فروش لوازم خانگی ایرانی با برند سامسونگ، ال‌جی و سونی در بازار!

متأسفانه شاهد پدیده عجیبی در بازار لوازم خانگی ایرانی هستیم؛‌ برخی تولیدکنندگان محصولاتشان را با برندهای سامسونگ، ال جی و سونی و به اسم جنس اورجینال خارجی می‌فروشند.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران باعث خروج برندهای بین‌المللی تولیدکننده لوازم خانگی از بازار کشور شد. این خروج درست در زمانی انجام شد که تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود و هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد روزی لوازم خانگی ایرانی بخواهد کل بازار کشور را قبضه کند. اما این اتفاقی بود که افتاد و شرکت‌های ایرانی در نبود رقبای خارجی خود، به‌خوبی از فضا استفاده (شما بخوانید سوءاستفاده) کردند و محصولاتشان را با چند برابر قیمت محصولات برندهای خارجی ولی با یک سوم کیفیت آن‌ها، به‌دست مصرف‌کنندگان رساندند.

بیشتر بخوانید:

واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؛ ورود دوباره سامسونگ و ال جی به ایران

هر روزی که گذشت، شاهد افزایش تعداد برندهای ایرانی در بازار بودیم و سبد محصولات آن‌ها نیز روز به روز متنوع‌تر می‌شد. ابتدا با یخچال فریزر و ماشین لباسشویی آغاز شد و حالا تقریبا تمام برندها تلویزیون، ماشین ظرفشویی و دیگر اقلام را هم به سبد محصولات خودشان اضافه کرده‌اند. در حالی که بازار به‌طور کامل توسط برندهای ایرانی احاطه شد، برخی از برندهای مطرح کره‌ای و آلمانی رایزنی‌هایی برای عرضه محصولاتشان در ایران ولی بدون خدمات پس از فروش و گارانتی بودند تا اینگونه بتوانند تحریم‌های آمریکا را هم دور بزنند.

فروش لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی

گرچه با وفور اجناس ایرانی در بازار مواجه هستیم، اما کیفیت نامطلوب آن‌ها باعث شده بسیاری از مشتریان کالاهای قاچاق خارجی را به آن‌ها ترجیح دهند و قید خدمات پس از فروش را هم بزنند. همین باعث شده برخی از برندهای داخلی، لوازم خانگی ایرانی را با برندهای مطرحی مثل سامسونگ، سونی و ال جی راهی بازار کنند. دردآورترین بخش این قضیه اینجاست که وزارت صمت هم عملا هیچ اقدامی برای جلوگیری از فیک فروشی برندها نمی‌کند!

چگونه لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی فروخته می‌شود؟

در واقع تولیدکنندگان در کارخانجات و کارگاه‌های خود که عمدتا نظارت خیلی دقیقی هم روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، اقدام به چسباندن لیبل برندهای مطرحی مثل سامسونگ، سونی و ال جی روی محصولات خود کرده و آن‌ها را با قیمت نامتعارفی روانه بازار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تخفیف های عجیب و غریب در بازار لوازم خانگی ایران که مشتری ندارد

فروش لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی

این‌ها معمولا برندهای نه چندان مطرحی هستند که در حوزه بازاریابی نتوانسته‌اند به موفقیت خاصی دست پیدا کنند و حتی توان رقابت با دیگر برندهای ایرانی که کیفیت محصولاتشان بالاتر است را هم ندارند. به‌همین خاطر هم رو به فیک فروشی آورده‌اند و از ناآگاهی مردم نسبت به تشخیص جنس اصل از فیک، سود هنگفتی را به جیب می‌زنند.

تلویزیون ۸۵ اینچی سونی ساخت ایران، به اسم ژاپن!

یکی از محصولاتی که توجه‌مان را جلب کرد، یک تلویزیون ۸۵ اینچی از برند سونی بود که با قیمت نجومی ۱۴۰ میلیون تومانی عرضه می‌شود. قیمت جهانی این محصول ۲،۲۹۹ دلار است که با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت نهایی آن در بازار خارج از کشور نزدیک به ۱۱۵ میلیون تومان خواهد بود. اگر واردکننده بخواهد ۲۰ درصد سود روی آن بکشد، مبلغی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان به‌دست می‌آید.

فروش تلویزیون ۸۵ اینچ سونی تولید ایران فیک

در حالی که سونی هیچ فروشگاهی برای عرضه رسمی محصولاتش در ایران ندارد، در نتیجه نباید این تلویزیون دارای شناسه کالا باشد. اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که این تلویزیون هم دارای شناسه کالا است که می‌تواند در سامانه جامع تجارت در موردش تحقیق کرد. استعلام ما نشان می‌دهد که این تلویزیون سونی در داخل ایران و توسط یک شرکت داخلی به‌نام «س. ا. ش» تولید می‌شود. این یعنی شرکت ایرانی مذکور هم در حال کلاهبرداری از سونی با مونتاژ محصولاتش در ایران است و هم سر مشتریان ایرانی را با یک جنس فیک و به اسم مونتاژ کشورهای خارجی کلاه می‌گذارد.

این قضیه فقط در مورد تلویزیون صوتی صدق نمی‌کند، ما چندین محصول کره‌ای دیگر را هم کشف کرده‌ایم که تولید و مونتاژ آن‌ها در داخل خود کشور انجام می‌شود.

به‌جز لوازم خانگی، گوشی‌های موبایل خارجی فیک هم داریم

اما تولید محصولات فیک فقط به لوازم خانگی ایرانی با برند خارجی محدود نمی‌شود. این وضعیت در بازار گوشی‌های هوشمند هم وجود دارد. چندی پیش در گزارشی خواندیم که برخی از گوشی های سامسونگ و نوکیا در ایران تولید می‌شود. دقیقا همین قضیه در بازار موبایل هم دیده می‌شود و شاهد تولید برخی از گوشی‌های ارزان قیمت مثل گلکسی A02، گلکسی A03، گلکسی A12 و گلکسی A13 در داخل خود بازار هستیم که استعلام‌های گرفته شده نشان می‌دهد این محصولات بدون مجوز از شرکت سامسونگ در ایران مونتاژ شده‌اند.

این درد بزرگیست که مصرف‌کننده ایرانی به‌خاطر نبود حضور رسمی برندهای بین‌المللی، ناچار به خرید محصولاتی است که هیچ اطلاع درستی از اصالت و وضعیت تولید آن ندارد و نمی‌داند با صدها میلیون تومان هزینه‌ای که برای خرید یک تلویزیون به‌ظاهر خارجی قرار است انجام دهد، آیا جنس اصلی به‌دستش می‌رسد یا فیک!