شارژ بیسیم خودروهای برقی

آیا شارژ بیسیم خودروهای برقی امکان‌پذیر است؟

سوالی که ذهن بسیاری از علاقه‌مندان حوزه خودرو را درگیر خودش کرده، این است که آیا شارژ بیسیم خودروهای برقی هم مثل گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر هست؟

ممکن است با مفهوم شارژ بی‌سیم در گوشی‌های هوشمند آشنا باشید، اما چه می‌شود اگر بخواهید خودرو خود را هم به‌صورت بیسیم شارژ کنید؟ فرانز فان هولتسهاوزن طراح ارشد شرکت تسلا در ویدیویی که درباره پیکاپ سایبرتراک، توضیح داده که تسلا مشغول کار روی یک شارژر بیسیم انداکتیو خانگی برای اتومبیل‌ها است. از آنجا که طراح تسلا از عبارت «در حال کار» استفاده کرده، بنابراین مشخص نیست که این فناوری امسال عرضه شود یا ده سال دیگر.

اما صرف نظر از اینکه تسلا اولین شارژرهای بیسیم را برای خودروهای برقی می‌سازد یا خیر، سوال اینجاست که آیا واقعا این فناوری در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت؟

شارژ القایی خودروها چگونه کار می‌کند؟

شارژ القایی خودرو تقریبا چیزی شبیه به شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند. به‌طور کلی شارژ بی‌سیم از القای الکترومغناطیسی برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌کند. اساسا در اینجا از یک فرستنده (که پد شارژ است) با یک سیم‌پیچ مغناطیسی و یک گیرنده (که در زیر خودرو نصب می‌شود) به‌همراه یک سیم پیچ مغناطیسی دیگر استفاده می‌شود. وقتی این دو روی هم قرار می‌گیرند، جریان الکتریکی به گیرنده منتقل می‌شود و فرآیند شارژ شدن آغاز خواهد شد.

شارژ بیسیم خودروهای برقی

پیاده‌سازی یک فرستنده و گیرنده پیچیده است. در یک شارژر خانگی شما به یک پد بزرگ نیاز دارید که بتوانید اتومبیل خود را روی آن پارک کنید. این شارژر داخل پارکینگ یا گاراژ منزل شما تعبیه خواهد شد. سپس باید به برق منزل شما وصل شود تا بتواند وسایل نقلیه شما را شارژ کند.

در طرف دیگر، اتومبیل شما هم به یک گیرنده احتیاج دارد که در حال حاضر هیچ خودرو برقی در بازار وجود ندارد که به یک گیرنده شارژ القایی مجهز شده باشد. زمانی که تولیدکنندگان به این فناوری دست پیدا کنند، تولید اتومبیل‌های الکتریکی مجهز به شارژرهای القایی آغاز خواهد شد و امیدواریم که به تولید انبوه هم برسند.

آیا شارژ بیسیم باعث راحتی شارژ خودروها می‌شود؟

روی کاغذ بله، ولی این کاملا به پذیرش و نوع اجرای آن بازمی‌گردد. مسلما این آسان‌تر است که مجبور نیستید اتومبیل خود را به پریز برق وصل کنید و فقط با پارک کردن روی یک فرستنده، خودرو الکتریکی شما شارژ می‌شود. تصور کنید شارژرهایی در خیابان‌ها تعبیه شود که رانندگان فقط با پارک کردن روی آن‌ها می‌توانند خودرو خود را شارژ کنند. این می‌تواند در آینده‌ خیلی دور اتفاق بیافتد، ولی اگر اینگونه شود مردم جامعه بدون دغدغه تمام شدن شارژ خودرو خود می‌توانند ساعت‌ها رانندگی کنند. ولی بعید است که حداقل به این زودی‌ها شاهد چنین جاده‌های شارژی باشیم.

شارژ بیسیم خودروهای برقی

سرعت شارژ آن‌ها چگونه خواهد بود؟

آن‌ها سریع‌تر از چیزی هستند که تصورش را می‌کنید. پشتیبانی از فرستنده‌های القایی پرقدرت و گیرنده‌هایی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، باعث می‌شود که شارژ بیسیم خودروهای برقی خیلی سریع باشد. چندین شرکت در حال کار روی توسعه این فناوری هستند و به موفقیت‌هایی هم در این زمینه دست پیدا کرده‌اند. برخی از آن‌ها سرعت شارژی بالغ بر ۲۰ کیلووات را هم به دست آورده‌اند که بسیار سریع است.

شارژ بیسیم خودروهای برقی

در اینجا ده‌ها سوال بی‌جواب وجود دارد. فعلا باید منتظر ماند و دید که یک سیستم شارژ وایرلس خانگی مخصوص خودروها چقدر هزینه‌بر است و آیا سازندگان می‌توانند قیمت آن را مهار کنند و در عین حال سرعت شارژ مناسبی را هم ارائه کندن؟ درست مثل راهکارهای شارژ سیمی سریع امروزی، فناوری‌های شارژ بی‌سیم پرسرعت هم گران قیمت خواهند بود.

برای برخی از کاربران همین راحتی که شارژ بدون سیم ارائه می‌کند کافیست و به‌دنبال سرعت بالای شارژ کردن نیستند. اما برای عده دیگر سریع شارژ شدن گوشی در مدت زمان اندک بسیار مهم است. شما چه نظری دارید؟ آیا امیدوار به ورود چنین فناوری‌هایی به ایران طی یک دهه آینده هستید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*