نابودی سلول های سرطانی

محققان با یک روش خلاقانه موفق به نابودی ۹۹ درصد سلول های سرطانی شدند

دانشمندان دریافتند که تحریک مولکول‌های آمینوسیانین با نور فروسرخ، موجب ارتعاش هماهنگ آن‌ها می‌شود که این امر، فروپاشی غشای سلول های سرطانی و نابودی آن‌ها را در پی دارد.

مولکول‌های آمینوسیانین به‌عنوان ماده رنگی در تصویربرداری زیستی کاربرد دارند. معمولا از دُز پایین آن‌ها برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود؛ چرا که در آب، پایدار هستند و از قابلیت خوبی برای چسبیدن به دیواره سلول‌ها برخوردارند. حالا اما یک کار تحقیقاتی نوین، آن‌ها را سلاحی موثر برای نابودی سلول های سرطانی معرفی می‌کند.

محققان دانشگاه‌های رایس، A&M و تگزاس، این مولکول‌ها را حتی بهتر از انواع دیگر مولکول‌های سرطان‌کُشی نظیر موتورهای فرینگا-تایپ می‌دانند که اتفاقا آن‌ها هم قابلیت فروپاشی ساختار سلول‌های سرطانی را دارند.

به‌گفته‌ی شیمیدان دانشگاه رایس، جیمز تور:

این‌ها نسل تازه‌ای از ماشین‌های مولکولی هستند که ما آن‌ها را مته‌های مولکولی می‌نامیم. حرکت مکانیکی آن‌ها، یک میلیون بار سریع‌تر از موتورهای فرینگا-تایپ است و به‌جای نور مرئی، با نور فروسرخِ نزدیک فعال می‌شوند.

استفاده از نور فروسرخ نزدیک، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا دانشمندان را قادر می‌سازد به عمق بیشتری از بدن نفوذ کنند. این یعنی حرکت به سمتی که سرطان استخوان‌ها و ارگان‌های داخلی، بدون نیاز به عمل جراحی درمان شود.

سلول‌های سرطانی کشت شده درون آزمایشگاه، با استفاده از این مته‌های مولکولی تا 99 درصد از بین رفتند. نرخ درمان موش‌های مبتلا به سرطان ملانوما هم حدود 50 درصد بوده است.

نابودی سلول های سرطانی

اما نحوه‌ی اثر آن‌ها چگونه است؟ وقتی مولکول‌های آمینوسیانین در معرض محرک مناسب (نور فروسرخ نزدیک) قرار بگیرند، الکترون‌های موجود در آن‌ها به ارتعاش درمی‌آیند و این تکان‌ها، کل مولکول را می‌لرزاند. پس با چسباندن این مولکول‌ها به تومورهای سرطانی، می‌توان از تحرک مکانیکی آن‌ها برای پاره کردن غشای سلول‌های سرطانی بهره گرفت.

البته دانشمندان تاکید می‌کنند که هنوز در ابتدای راه هستیم؛ ولی نتایج اولیه، بسیار امیدوارکننده است. آن‌ها همچنین به‌دنبال یافتن مولکول‌های دیگری با اثرگذاری مشابه هم هستند؛ با یک دستور کار ساده: استفاده از نیروی مکانیکی در سطح مولکولی، برای درمان سرطان!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*