افزایش شدید قیمت خودرو

با تغییر تعرفه‌ها، منتظر افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران باشید

مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت اجرا باعث افزایش شدید قیمت خودرو مونتاژی در بازار ایران خواهد شد.

سخنگوی دولت اعلام کرد با پیشنهاد وزارت صمت برای ساماندهی تعرفه‌های قطعات منفصله انواع خودروها با هدف حمایت حداکثری از تولید داخل در حوزه خودروسازی موافقت شده است. هرچند این طرح قرار است از خودروهای با حجم پیشرانه پایین‌تر و قیمت اقتصادی‌تر حمایت کند، اما اجرای آن باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو خواهد شد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز جزئیات افزایش قیمت خودرو در بازار ایران را بررسی خواهیم کرد.

جزئیات افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران

تعرفه واردات خودروهای مونتاژی یا همان قطعات منفصله به‌عنوان تعرفه‌ای شناخته می‌شود که مونتاژکاران برای واردات قطعاتی که داخلی‌سازی نشده، باید پرداخت کنند. البته در گذشته نیز مونتاژکاران باید چنین تعرفه‌ای را می‌پرداختند؛ اما اکنون دولت به‌دنبال افزایش آن است که روی قیمت خودروهای مونتاژی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

افزایش شدید قیمت خودرو

در واقع خودروهایی که درصد داخلی‌سازی آنها 20 تا 50 درصد است، به‌عنوان خودرو مونتاژی محسوب می‌شوند که برای واردات قطعات آنها 4 تا 16 سود بازرگانی در نظر گرفته شده است، اما در مصوبه جدید خودروهای مونتاژی طبق حجم پیشرانه در دو گروه زیر 1500 سی‌سی و گروه 1500 تا 2000 سی‌سی قرار می‌گیرند. در دسته اول سود بازرگانی بین 4 تا 28 درصد است، اما برای دسته دوم سود بازرگانی بین 4 تا 71 درصد خواهد بود. در واقع سود بازرگانی برای خودروهای بالای 1500 سی‌سی از 16 درصد به 71 درصد رسیده است.

افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی (قطعات منفصله) باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهای بالای 1500 سی‌سی را متوقف کنند؛ چرا که مشتریان برای چنین خودروهایی هزینه بالایی را نخواهند پرداخت. همچنین حداقل افزایش برای خودروهای تا 1500 سی‌سی حدود 12 درصد سود بازرگانی (بدون سایر هزینه‌ها مربوطه) و برای خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی نیز 55 درصد خواهد بود که در چنین شرایطی تولید خودروهای بالای 1500 سی‌سی متوقف خواهد شد.

لازم به ذکر است بسیاری از خودروهای تولیدی در این گروه جای دارند و به همین دلیل قیمت نهایی آنها به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین افزایش تعرفه‌ها و در نتیجه افزایش قیمت خودروها باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهایی که برای آنها مشتری وجود ندارد را متوقف کنند؛ چرا که افزایش قیمت‌ها با توان خرید مشتریان سازگار نیست.