پناهگاه مارک زاکربرگ

نگاهی به پناهگاه آخرالزمانی مارک زاکربرگ؛ دژ مستحکم مالک متا چه ویژگی‌هایی دارد؟

پناهگاه مارک زاکربرگ بیشتر شبیه به یک دژ مستحکم و پناهگاه جنگی است تا یک خانه خانوادگی. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های پناهگاه مالک متا می‌پردازیم.

مارک زاکربرگ، مالک متا و یکی از ثروتمندترین افراد جهان می‌گوید پناهگاهی که در هاوایی در حال ساخت آن است، خانه خانوادگی جدید او و اعضای خانواده‌اش خواهد بود. خانواده زاکربرگ نام این مجتمع بزرگ در حال ساخت را «کولائو رنچ» گذاشته‌اند. این مجتمع دوازده ساختمان دارد که در مجموع بیش از ۳۰ اتاق خواب و حمام را در خود جای می‌دهد. درب ورودی این پناهگاه از فلز ساخته و با بتن پر می‌شود و قابلیت ضد‌ انفجار دارد. این نوع درها در پناهگاه‌های نظامی و مقاوم در برابر بمب استفاده می‌شوند.

ویژگی های پناهگاه مارک زاکربرگ

پناهگاه مارک زاکربرگ

پناهگاه مارک زاکربرگ با استفاده از درهای ضد انفجار، پناهگاه بزرگ زیرزمینی و امنیتی که مانند قلعه است به‌جای خانه خانوادگی بیشتر شبیه خانه شخصیت‌های منفی فیلم‌های جیمزباند است. مجتمع 212 میلیون پوندی مارک زاکربرگ 39 ساله در هاوایی فقط 16 کیلومتر از خانه پیرس برازنان، بازیگر سابق نقش مامور 007 در فیلم‌های جیمزباند فاصله دارد.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد هیچ چیزی جلودار تلاش زاکربرگ، میلیاردر سیلیکون‌ولی برای تبدیل 1400 هکتار از سواحل دست نخورده به خانه‌اش نیست. او و همسرش، پریسیلا چان 38 ساله و سایر اعضای خانواده‌اش می‌توانند در آنجا در مقابل حوادث احتمالی در امان باشند. اما منتقدان می‌گویند زاکربرگ با انجام این کار حقوق مالکیت بومی را نادیده گرفته و اشتیاق زیادی به حفظ حریم خصوصی خود دارد. این کار برای کسی که ثروتش را از فروش اطلاعات خصوصی دیگران به‌دست آورده، بسیار ریاکارانه است.

در تاریخ آمریکای شمالی، این سرمایه‌گذاری زاکربرگ یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های ساخت‌وساز خصوصی به‌حساب می‌آید. او برای ساخت عمارت خود، کم توسعه‌یافته‌ترین و غربی‌ترین جزایر اصلی هاوایی را انتخاب کرده که بسیاری از مردم آن را بهشتی درون بهشت می‌دانند. این جزیره که کائوآی نامیده می‌شود به‌دلیل پوشیده شدن از جنگل‌های بارانی استوایی، لقب «جزیره باغ» را گرفته است. لازم به ذکر است که در این ساحل ده‌ها فیلم از جمله پارک ژوراسیک، آرام جنوبی و دزدان دریایی کارائیب فیلم‌برداری شده‌اند. این منطقه زنجیره‌ای تشکیل شده از جزیره‌های کوچک است که توسط هزاران کیلومتر اقیانوس در بر گرفته شده و منطقه بسیار خلوت و آرامی به‌شمار می‌رود؛ منطقه ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاران میلیاردری که در عرصه فناوری فعالیت دارند تا در وقوع یک بحران بزرگ منجر به فروپاشی جهان، یک راه فرار داشته باشند!

پناهگاه مارک زاکربرگ

اما حالا ساکنان این جزیره به‌دلیل این‌که دیگر نمی‌توانند یک خانه متوسط در کائوآی برای خود داشته باشند از ساخت‌وساز زاکربرگ ناراضی هستند. مساحت کلی پناهگاه مارک زاکربرگ 5109 متر مربع و شبیه به یک زمین فوتبال آمریکایی است. این دو عمارت دارای آسانسور، اتاق کنفرانس، دفاتر و آشپزخانه‌هایی در مقیاس صنعتی هستند و ساختمان دیگر دارای سالن بدنسازی کامل، استخر، سونا، جکوزی، استخر مملو از یخ و زمین تنیس است.

این ساخت‌وساز تنها آغاز کار خواهد بود؛ زیرا ناحیه ساحل کائوآی یک منطقه جنگلی در همسایگی شبکه‌ای از 11 خانه درختی در هم پیچیده است که به هم‌دیگر وصل شده‌اند. طبق طرحی که به مسئولان برنامه‌ریزی هاوایی ارائه شده، این پروژه شامل یک عدد تونل زیرزمینی بین این دو عمارت و یک عدد پناهگاه زیرزمینی 464 متر مربعی شاخه‌شاخه شده خواهد بود. طرح این پناهگاه به همین‌جا ختم نمی‌شود و دارای فضای نشیمن و اتاق خواب، اتاق تجهیزات مکانیکی و دریچه‌ای برای فرار اضطراری از طریق نردبان نیز خواهد بود. درب اصلی این پناهگاه نیز برگرفته از نقشه ساخت درهای پناهگاه‌های نظامی و پناهگاه‌های مقاوم است که به‌صورت اسکلت فلزی پر شده با بتن ساخته می‌شود.

شبکه وسیعی از دوربین‌های نظارتی با کنترل مرکزی و بسیاری از درهای داخلی با صفحه کلید و به‌صورت بی‌سیم کار می‌کنند و بعضی از درها به‌صورت مخفی ساخته می‌شوند. این درهای مخفی که شبیه به دیوار به‌نظر می‌رسند، باعث می‌شوند تا سطح امنیت این پناهگاه عالی باشد. طرح‌های موجود از این ساخت‌وساز نشان می‌دهند زاکربرگ به این سطح از کارهای امنیتی و حفاظتی، علاقه زیادی دارد.

اعتراض ساکنان محلی به پروژه ساخت و ساز مالک متا

پناهگاه مارک زاکربرگ

اولین اقدامی که زاکربرگ در مورد این پروژه انجام داده این است که دیواری به طول 1.5 کیلومتر و ارتفاع 2 متر ساخته تا از سنگ‌های آتشفشانی در امان باشند. اما ساکنان محلی این ناحیه، بسیار از پنهان‌کاری شدید و از بین رفتن دید آنان به‌سوی منظره شگفت‌انگیز ساحل، ناراضی هستند. به‌عنوان مثال برخی از کارکنان گفته‌اند که ساحل زیبا اکنون مانند یک اردوگاه زندان شده و حریم خصوصی مردم از بین رفته است.

علاوه بر این، همه افرادی که در داخل پروژه کار می‌کنند باید پیمان‌نامه‌ای امضا کنند که هیچ‌گونه اطلاعاتی از اتفاقاتی که در این پروژه رخ می‌دهد منتشر نشود. این رازداری‌ها و پنهان‌کاری‌ها به‌حدی رسیده بود که یکی از نگهبانان امنیتی پناهگاه مارک زاکربرگ، جان خود را بر اثر این مسائل از دست داد و تا مدت‌ها دلیل مرگ او مشخص نشد. زاکربرگ به خانواده این نگهبان پس از مرگ وی، مبلغ 5900 پوند چک داد تا ادعا کنند مرگ عزیزشان اتفاقی بوده است. حضور مارک زاکربرگ در این جزیره سرشار از حاشیه بوده، اما افراد معروف دیگر مانند پیرس برازنان، جولیا رابرتز، بن استیلر، جاک نویس و… مانند زاکربرگ در حاشیه نیستند و زندگی خوبی دارند.

پناهگاه مارک زاکربرگ

زاکربرگ و همسرش تا‌کنون در چندین خانه میلیون دلاری در اوآهو، جزیره‌ای در نزدیکی کائوآی در سال 2013 نیز حضور داشتند تا این‌که یک سال بعد از زندگی در اوآهو، جزیره کائوآی نظر آنان را جلب کرد. آنها 78 میلیون پوند در ملکی به وسعت 700 هکتار در نزدیکی ساحلی زیبا، سرمایه‌گذاری کردند. این ملک بزرگ در واقع شامل صدها ملک کوچک‌تر بود که زاکربرگ موفق شد تمام مالکان را راضی به فروش ملکشان کند. زاکربرگ در سال 2017 میلادی با انتشار تصاویری از خود در فضای مجازی، از علاقه خود به جامعه و کوه‌های سرسبز خبر داده بود و با توجه به اعتراضات اهالی آن منطقه، نسبت به ترسشان از نفوذ او به ملک‌هایشان، تاکید داشت که با حسن نیت عمل خواهد کرد تا تمام مالکان کوچک را پیدا کند و بتواند سهم منصفانه‌ای را به آنان بپردازد.

سرانجام زاکربرگ در سال 2021 میلادی 600 هکتار دیگر را به قیمت 41 میلیون پوند خریداری کرد. با این کارها، از نظر ساکنان آن منطقه به‌نظر می‌رسید زاکربرگ در‌ حال تصرف ناحیه است؛ اما زاکربرگ بدون ترس و توجهی به انتقادات مطرح شده توسط ساکنان، 110 هکتار دیگر را نیز به قیمت 13 میلیون پوند در همان سال خریداری کرد.

در یک افشاگری که در سال 2018 صورت گرفته بود، مشخص شد که فیس بوک داده‌های خصوصی میلیون‌ها کاربر این شبکه اجتماعی را به یک شرکت اطلاعات سیاسی به‌نام کمبریج آنالیتیکا ارائه داده بود و از اطلاعات شخصی کاربرانی که در این شبکه اجتماعی فعالیت داشتند، سوءاستفاده کرده بود. بر این اساس می‌شود نتیجه گرفت که زاکربرگ به غیر از حفظ حریم خصوصی خود و رسیدن به اهدافش هیچ توجهی به دیگران و حریم خصوصی آنها ندارد و به‌راحتی می‌تواند حق دیگران را پایمال کند.

زاکربرگ و همسرش میلیون‌ها دلار به سازمان‌های خیریه محلی کائوآی کمک کردند و یک طرح اشتغال برای مردم ایجاد کردند. از طرفی آن‌ها یک برنامه‌ی انسان‌دوستانه در زمینه بیماری کووید-19 را برگزار کردند؛ اما با بی‌اعتمادی که مارک زاکربرگ از خود در ذهن اهالی منطقه جای داده بود، کسی به صحبت‌ها و برنامه‌های او توجهی نداشت.

پناهگاه مارک زاکربرگ

در کنار مارک زاکربرگ، افراد دیگری نیز اقدامات این‌چنینی انجام داده‌اند؛ به‌عنوان مثال، جف بزوس بنیان‌گذار آمازون در جزیره مائویی زمینی را خرید و سم آلتمن، پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی در همان جزیره، خانه‌ای بزرگ به ارزش 34 میلیون پوند در اختیار دارد. ناگفته نماند که لری الیسون صاحب یکی از شرکت‌های نرم افزاری اوراکل نیز 98 درصد از جزیره کوچک لانائی را در سال 2012 به ارزش 235 میلیون پوند خریداری کرد.

پیرس برازنان، بازیگر هالیوودی نیز در یکی از مصاحبه‌های خود زمانی اعلام کرده بود: »اینجا جادویی‌ترین مکان روی زمین است. زندگی در اینجا بسیار زیبا و ساده است.»

با این حال که ثروتمندان به‌دنبال مکانی برای پناه بردن در هنگام وقوع آخرالزمان هستند، هیچ‌کجا برای طولانی‌مدت به همین شکل باقی نخواهند ماند و همه آنها زمانی از بین خواهند رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*