مقایسه مرورگر مایکروسافت اج و گوگل کروم

۶ دلیل برای اینکه همین حالا باید از گوگل کروم به مرورگر مایکروسافت اج مهاجرت کنید

مایکروسافت اج – Microsoft Edge، مرورگر وب پیش‌فرض ویندوز است. این برنامه امکانات فراوانی دارد که آن را به انتخاب بهتری از گوگل کروم تبدیل می‌کند.

مایکروسافت اج و گوگل کروم هر دو جزو محبوب‌ترین مرورگرهای وب جهان هستند. کروم سال‌‌هاست که در بازار مرورگرها پادشاهی می‌کند و اج هم جانشین به‌حق مرورگر دوست‌داشتنی Internet Explorer است که مایکروسافت به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز از آن استفده می‌کند.

به طور کلی، مایکروسافت اج و گوگل کروم هر دو مرورگرهای وب بسیار مدرنی هستند که در اکثر کامپیوترهای امروزی دیده می‌شوند. هر دو مرورگر وب با چند استثنا می‌توانند شما را تقریباً به هر جایی که مایلید در وب ببرند، چراکه استفاده از هر دو به نسبتا آسان و مملو از ویژگی‌های مفید هستند.

مقایسه مرورگر مایکروسافت اج و گوگل کروم

با این حال، هر کدام از این مرورگرها دارای ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و همین می‌تواند انتخاب بین آن‌ها را دشوار کند. به‌خصوص اگر به‌تازگی از یک سیستم ویندوزی استفاده می‌کنید که به‌صورت پیش‌فرض Edge روی آن نصب است، در حالی که همه جا تعریف Chrome را شنیده‌اید، احتمالا دو دل شده‌اید که آیا باید گوگل کروم را روی سیستم خود نصب کنید یا خیر.

چرا مایکروسافت اج بهتر از گوگل کروم است؟

ما در اینجا به مقایسه مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌های مایکروسافت اج با گوگل کروم خواهیم پرداخت و ۶ دلیل برای شما میاوریم که چرا باید از Edge استفاده کنید و حتی اگر از مرورگر گوگل استفاده می‌کنید هم همین حالا باید به Edge مهاجرت کنید! در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

۱. تجربه جدید وب‌گردی با Vertical Tabs

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Vertical Tabs

تب‌های عمودی (Vertical Tabs) مایکروسافت اج یکی از بهترین ویژگی‌های مدیریت تب حرفه‌ای است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. همانطور که از نامش پیداست، این ویژگی تب‌ها را به جای استفاده از نمایش افقی استاندارد، به صورت عمودی روی یکدیگر سازماندهی می‌کند.

این سبک جدید نمایش تب‌ها می‌تواند به بهبود وب‌گردی کاربر کمک کند. نمایش عمودی به شما اجازه می‌دهد تا تعداد بیشتری از تب‌ها را مشاهده کرده و یک پیش‌نمایش کوچک از آن‌ها را هم ببینید، در حالی که می‌توانید نوار تب‌ها را به‌راحتی تغییر سایز دهید. شما می‌توانید برای فعال کردن تب‌های عمودی در این مرورگر از میانبر Ctrl + Shift + Plus استفاده کنید. اگر به دنبال یک تجربه جدید و عالی از وب‌گردی هستید، توصیه می‌کنیم از گروه‌های تب در کنار تب‌های عمودی استفاده کنید؛ چرا که این دو خیلی عالی با یکدیگر کار می‌کنند.

۲. جمع‌آوری ایده‌ها و دسترسی آسان به سایت‌ها با Collections

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Collections

بخش Collections مرورگر اج، راه آسان‌تری را برای دسترسی و ذخیره ایده‌های مهم در حین وب‌گردی ارائه می‌کنند. با این قابلیت می‌توانید وب‌سایت‌های مختلف را در دسته‌های مختلفی گروه‌بندی کنید و حتی متن یک وب‌سایت را نیز ذخیره کنید. علاوه بر این، می‌توانید یادداشت‌های کوتاهی به یک مجموعه اضافه کنید که مجموعه‌ها را به یک ابزار قدرتمند برای ترکیب مدیریت تب‌ها و یادداشت‌برداری تبدیل می‌کند.

Collections تجربه بهتری را نسبت به استفاده از Bookmarks یا نشانک‌ها ارائه می‌دهند. این یکی از بهترین دلایلی است که می‌تواند شما را ترغیب به مهاجرت از گوگل کروم به مایکروسافت اج کند. برای فعال کردن دسترسی سریع‌تر به لینک‌های ذخیره شده خود، Edge دارای میانبرهای مفیدی برای مجموعه‌ها است. به‌عنوان مثال می‌توانید تمام لینک‌های یک مجموعه را در تب‌های جدید یا پنجره جدیدی باز کنید. همچنین، می‌توانید با استفاده از یک کلید میانبر، تمام موارد را از یک مجموعه در کلیپ بورد خود کپی کنید تا به‌راحتی در دیگر برنامه‌ها نیز از آن‌ها استفاده کنید.

۳. مطالعه آسان بدون فشار به چشم با Immersive Reader

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Immersive Reader Mode

Immersive Reader یک نمای ساده شده از صفحات وب است که با حذف پنجره‌های پاپ آپ و حواس پرتی‌های مشابه به شما کمک می‌کند تا روی آنچه که در حال خواندن آن هستید تمرکز کنید. این ابزار در ابتدا برای خوانندگان دارای اختلالات خواندنی مانند دیسلکسی و دیسگرافی طراحی شده بود و در بهبود خواندن محتوای وب بسیار موفق عمل می‌کند.

می‌توانید با فشردن کلید F9، به سرعت به حالت Immersive Reader در مرورگر مایکروسافت اج دسترسی پیدا کنید. همچنین، می‌توانید read: را قبل از هر URL اضافه کنید تا صفحه را در حالت Immersive Reader مشاهده کنید. به‌طور مثال اگر می‌خواهید وب‌سایت گجت نیوز را در این حالت ببینید، کافیست در نوار آدرس عبارت read:https://gadgetnews.net را وارد کرده و دکمه اینتر را بزنید.

شما می‌توانید با کلیک روی دکمه Text preferences، تنظیمات مختلف مربوط به خوانایی صفحه وب مورد نظر را مشاهده کنید. در اینجا، شما قادر به تغییر فاصله و اندازه متن هستید، می‌توانید یک فونت جدید انتخاب کنید و به تم‌های تاریک برای مشاهده آسان در شب دسترسی پیدا کنید. همچنین، ویژگی Read Aloud را نیز در اینجا خواهید دید که به شما اجازه می‌دهد متن داخل صفحات وب را با سرعت دلخواه و توسط صداهای مختلف گوش دهید.

۴. عکاسی از بخش‌های دلخواه یک سایت با Web Capture

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Web Capture

Web Capture یک روش آسان برای ثبت اطلاعات از وب بدون استفاده از برنامه‌های یا افزونه‌های متفرقه است. این ابزار دو گزینه گرفتن عکس از یک ناحیه خاص یا گرفتن عکس از کل صفحه را ارائه می‌کند. گزینه دوم قابلیت بسیار مفیدی است که بیشتر برنامه‌های متفرقه نمی‌توانند آن را در اختیار شما بگذارند.

شما می‌توانید با فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + S، در هر لحظه به‌راحتی به وب کپچر مایکروسافت اج دسترسی پیدا کنید. علاوه بر ثبت عکس از تصاویر و متن، شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای یادداشت‌برداری PDF مایکروسافت اج، تصاویر گرفته شده را نیز ویرایش کنید. در نهایت می‌توانید آن را در کلیپ‌بورد خود کپی کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید.

۵. خواندن فایل‌های PDF با ابزار Edge PDF Reader

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Edge PDF Editor

یکی از دلایلی که ما می‌گوییم باید از مرورگر Microsoft Edge استفاده کنید، یک ابزار داخلی برای خواندن فایل‌های PDF است. این بخش که Edge PDF Reader نام دارد، ابزارهای قابل توجهی برای مشاهده و ویرایش اسناد دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پر کردن فرم‌های اولیه، بخش فهرست مطالب و امکانات حاشیه‌نویسی اشاره کرد.

این پی دی اف خوان شامل ابزارهای ترسیم مشابه آنچه در Web Capture وجود دارد نیز هست. اما امکانات بیشتری هم وجود دارد، از جمله هایلایت کردن و اضافه کردن باکس‌های متنی، که یک روش هوشمندانه برای اضافه کردن یادداشت در یک فایل PDF هستند. برای استفاده از Edge PDF Reader به‌عنوان پی‌دی‌اف خوان پیش‌فرض کل سیستم، ابتدا باید پی‌دی‌اف خوان پیش فرض خود را در ویندوز تغییر دهید.

۶. حفظ امنیت وب‌گردی با Browser Essentials

امکانات و قابلیت‌های مرورگر مایکروسافت اج - Browser Essentials

مایکروسافت اج به خاطر امکانات حریم خصوصی خود مانند محافظت از ردیابی و حالت‌های امنیتی متعادل و سخت مشهور است و Browser Essentials به‌عنوان هاب مرکزی این مرورگر برای کمک به حفظ امنیت شما و بهبود عملکرد مرورگر شما ساخته شده است.

زبانه Safety در Browser Essentials به شدت مفید است و با ارائه یک نمای کلی از تمامی سایت‌هایی که اسکن شده‌اند را به‌نمایش می‌گذارد و هرگونه خطرات احتمالی آن‌ها را هم شناسایی می‌کند. همچنین شما می‌توانید مصرف حافظه خود را در زبانه Performance مشاهده کنید و حالت Efficiency را فعال کنید تا حین وب‌گردی در مصرف منابع سخت افزاری سیستم خود صرفه‌جویی کنید.

جمع‌بندی

از مزایای فراوان مرورگر مایکروسافت اج می‌توان به مواردی مانند حفاظت از حریم خصوصی، مدیریت بهتر تب‌ها، پی دی اف خوان داخلی و توانایی کار با افزونه‌های کروم اشاره کرد. همچنین، مایکروسافت اج دارای ویژگی‌هایی مانند مجموعه‌ها، تب‌های عمودی، Immersive Reader و Web Capture است که به کاربران کمک می‌کند تا به‌شکل بهتر و کارآمدتری وبگردی را تجربه کنند.