زمستان خوابیدن

چرا ما در زمستان بیشتر می‌خوابیم؟

با ورود به فصل زمستان احتمالا شما هم با حس خستگی فراوان و خوابیدن بیش از اندازه روبرو شده‌اید! این مساله طبیعی بوده و راهکارهای مشخصی هم دارد!

حتما برای شما هم پیش آمده که از خود سوال بپرسید «آیا فقط من در این زمستان بیشتر می‌خوابم یا دیگران هم مثل من هستند؟» این سوال پاسخ ساده‌ای دارد! طبیعت بدن ایجاب می‌کند که در زمستان‌ها بیشتر بخوابیم. بنابراین دیگر افراد نیز دقیقا مشابه شما زمستان‌ها احساس خستگی بیشتری می‌کنند.

در نیمه دوم سال، خورشید زودتر غروب کرده و شب‌ها طولانی‌تر از روزها هستند. این مساله در زمستان‌ها به اوج خود می‌رسد؛ به‌طوری که در برخی روزهای زمستان اختلاف طول شب و روز به یک ساعت یا حتی بیشتر می‌رسد. همین مساله باعث می‌شود که بسیاری افراد در طول روزهای زمستان به‌طور دائمی احساس خستگی کرده و همواره حس خواب‌آلودگی کنند! بر اساس تحقیقات جدید آکادمی درمان خواب آمریکا حدود 34 درصد از افراد این کشور گزارش داده‌اند که در فصل زمستان بیشتر از فصول دیگر حس خستگی بیشتری دارند.

آیا بیشتر خوابیدن در طول زمستان طبیعی است؟

خواب راحت

بدن ما بخش زیادی از سیستم خواب و بیداری خود را با طلوع و غروب خورشید تنظیم می‌کند. بنابراین زمانی که خورشید در آسمان باشد بدون ما نیز فعال‌تر است و برعکس در تاریکی شب حس خستگی بیشتری می‌کند. این مساله بیش از هر چیز به چرخه شبانه روزی بدن مربوط می‌شود؛ چنانکه دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی برلین گزارش داده‌اند که این چرخه به‌طور مستقیم توسط خورشید تنظیم می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:

خواب مفید چیست، چند ساعت خواب مفید نیاز است و چه مزایایی دارد؟

به این ترتیب زمانی که طول روز و مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید تغییر می‌کند واکنش بدن نیز متفاوت شده و بالطبع چرخه خواب نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. به بیان علمی‌تر، کاهش میزان نور دریافتی بدن باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین شده و حس خستگی بیشتری به افراد القا می‌کند. همچنین با سردتر شدن هوا متابولیسم بدن نیز افزایش یافته و در نتیجه نیاز به خوابیدن در زمستان افزایش می‌یابد.

دانشمندان با افراد بالغ توصیه می‌کنند که هرشب حداقل هفت ساعت بخوابند. این اتفاق مزایای فراوانی برای بدن افراد دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیستم ایمنی قدرتمندتر

خواب شب مناسب ارتباط نزدیکی با سیستم ایمنی بدن و سلامتی دارد. به این ترتیب با رعایت خواب مناسب، دیرتر مریض خواهید شد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت در افرادی که خواب مناسبی در طول شب دارند بیشتر است.

وزن کمتر

چرخه خواب مناسب در کنار رژیم غذایی خوب و دریافت ویتامین‌های کافی می‌تواند تاثیر فراوانی روی وزن داشته باشد. بنابراین افرادی که خواب مناسبی دارند، کمتر از سایرین در معرض چاقی مفرط قرار دارند.

زمستان خوابیدن

سلامتی روحی و عقلی بیشتر

بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، اگر در طول شب خواب مناسبی نداشته باشید، بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرید.

مود و حالت روحی مناسب‌تر

افسردگی و تغییرات مود یکی از مشکلات طبیعی است که اغلب در طول زمستان برای بسیاری افراد رخ می‌دهد. با این وجود با خواب مناسب می‌توان تا حد زیادی با این مسائل مقابله کرد.

چگونه می‌توان با خوابیدن بیش از حد در زمستان مقابله کرد؟

زمستان خوابیدن

اگر احساس می‌کنید خوابیدن بیش از اندازه در زمستان روند زندگی شما را با اختلال روبرو کرده، توصیه می‌کنیم موارد زیر را برای کاهش مدت زمان خوب خود انجام دهید:

دریافت نور خورشید در روشنایی صبح

نور خورشید ترشح ملاتونین که با نام «هورمون خواب» شناخته می‌شود را متوقف می‌کند. بنابراین سعی کنید به محض بیدار شدن از خواب، خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. بنابراین پرده‌های منزل یا اتاق خود را کنار بزنید تا نور طبیعی تا جای ممکن وارد خانه شود. ویتامین D یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در تنظیم چرخه خواب به شمار می‌رود. بنابراین با دریافت مناسب این ویتامین می‌توانید خواب منظم‌تری داشته باشید.

ورزش صبحگاهی

هر روز صبح زمان مشخصی را به ورزش اختصاص دهید. تمرین صبحگاهی می‌تواند تاثیر بسزایی در تنظیم چرخه خواب بدنتان داشته باشد و پس از یک خواب طولانی شما را برای فعالیت روزانه آماده کند. لازم نیست حتما هر روز صبح حرکات سنگین ورزشی انجام دهید؛ بلکه چند دقیقه قدم زدن کوتاه در محله نیز می‌تواند ویتامین D لازم برای فعالیت روزمره شما را فراهم کرده و چرخه شبانه روزی بدن شما را تنظیم کند. اگر تنهایی تمرین کردن یا قدم زدن برایتان سخت است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید شما را همراهی کنند.

چرت‌های کوتاه نیمروزی

احتمالا چرت زدن طولانی در میانه یک روز سرد زمستان پیشنهادی بسیار وسوسه‌کننده برای شماست. با این وجود می‌توانید با یک چرت کوتاه در میانه روز کارآیی خود را افزایش داده و چرخه خوابتان را نیز مختل نکنید. خواب بعدازظهر نباید بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد؛ چراکه در غیر این صورت وارد مرحله REM در مراحل خواب می‌شوید و پس از بیدار شدن احساس خستگی بیشتری خواهد کرد. علاوه بر این، توجه به اتاق خواب و چینش آن نیز برای تنظیم خواب نیمروزی زمستان حائز اهمیت است؛ چرا که با چینش مناسب می‌توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

چرخه خواب

کنار گذاشتن گوشی موبایل

همان‌طور که اشاره شد، قرار گرفتن نابهنگام در معرض نور می‌تواند باعث اختلال در سیستم خواب شود. زمانی که بدن با نور مواجه می‌شود، ترشح هورمون ملاتونین کاهش یافته و در نتیجه تمایل او به خوابیدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید خواب راحتی داشته باشید، بسیاری افراد توصیه می‌کنند که تا جای ممکن پیش از خواب از تماشای تلویزیون و کار کردن با گوشی موبایل خود بپرهیزید تا بدن زمان کافی برای ترشح هورمون خواب و القای حس خستگی را داشته باشد.

همچنین بخوانید:

بهترین تکنیک خواب؛ چگونه در عرض ۱۰ دقیقه بخوابیم؟

نوشیدن مایعات کمتر

اگر قصد دارد نیمه‌های شب از خواب بیدار نشوید و چرخه خوابتان به هم نخورد، از نوشیدن بیش از حد مایعات پیش از خواب خودداری کنید. بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از یک سوم افراد حداقل دو بار در میانه شب برای دستشویی رفتن از خواب بیدار می‌شوند. از این طریق خواب REM افراد مختل شده و افراد خسته‌تر از همیشه خواهند بود. برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل سعی کنید قبل از خواب زیاد مایعات ننوشید و در صورت ادامه‌دار شدن مشکل بیدار شدن در میانه شب با پزشک خود مشورت کنید.

دمای اتاق خواب را تنظیم کنید

دمای محیط نیز یکی از فاکتورهای دیگری است که می‌تواند ترشح ملاتونین را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین توجه به آن نیز برای تنظیم چرخه خواب و افزایش اثربخش آن ضروری است. اگر دمای اتاق بیش از اندازه بالا یا پایین باشد، بدن شما قادر به تجربه خواب عمیق و راحت نخواهد بود. مطالعات نشان داده که دمای ایده‌آل برای خواب حدود 18 درجه سانتیگراد است.

جمع بندی

زمستان خوابیدن

اگر شما هم گمان می‌کنید در فصل زمستان بیشتر از فصول دیگر می‌خوابید، بدانید که تنها نیستید! در نیمه دوم هر سال، تغییر در مدت زمان شب و روز باعث می‌شود که میزان ملاتونین ترشح شده توسط بدن افزایش پیدا کند و افراد احساس خستگی بیشتری کنند. در این شرایط انجام برخی کارها و پیشگیری از انجام برخی دیگر باعث تنظیم شده چرخه خواب و در نتیجه سلامتی و ایمنی بالاتر خواهد شد. تمام این اقدامات در نهایت سلامتی بیشتر و عمر طولانی‌تر شما را در پی خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*