آپدیت ژانویه سامسونگ

جزئیات آپدیت ژانویه سامسونگ؛ آیا مشکل بزرگ One UI 6 حل می‌شود؟

سامسونگ جزئیات آپدیت مهم ژانویه را منتشر کرد. این آپدیت امنیتی، برخی از مشکلات گوشی‌های سامسونگ را حل می‌کند اما مهم‌ترین دغدغه کاربران سامسونگ، حل بزرگ‌ترین مشکل اندروید ۱۴ و وان یو آی ۶ یعنی نبود ویژگی محافظت از نمایشگر در برابر سوختگی است.

طبق آخرین اخبار تکنولوژی، با آغاز سال نوی میلادی سامسونگ انتشار اولین آپدیت امنیتی خود را برای تعدادی از گوشی‌های پرفروش و بالارده‌اش آغاز کرده است. به تازگی جزئیات مهمی درباره این آپدیت منتشر شده که نشان می‌دهد مشکلات امنیتی مهمی که در گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ وجود داشته، به لطف این آپدیت به صورت کامل حل خواهد شد. گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد بروزرسانی امنیتی ماه ژانویه برای کاربران پرچمداران سری گلکسی اس ۲۳،‌ گلکسی ای ۵۴ و چند گوشی دیگر در حال انتشار است.

آپدیت امنیتی ژانویه ۷۵ مشکل امنیتی جدی را از بین می‌برد

مشکل آپدیت سامسونگ

آپدیت جدید گوشی‌های سامسونگ بیش از ۷۵ مشکل شناخته شده که توسط گوگل گزارش شده و در هسته سیستم عامل اندروید وجود دارد را حل می‌کند. از میان این مشکلات، ۶۸ ایراد امنیتی از نظر خطرناک بودن،‌ در رده high-risk قرار داشتند و می‌توانستند حفره‌های امنیتی را ایجاد کنند تا مهاجمین به اطلاعات حیاتی گوشی کاربر دسترسی داشته باشند. بقیه ایرادات گزارش شده، درجه خطر متوسط داشتند.

برای مثال یکی از این باگ‌های امنیتی به مالک گوشی اجازه می‌داد نوتیفیکشن‌ها و برخی دیگر از اطلاعات یوزرهای دیگر گوشی را مشاهده کند. البته بهتر است بدانید قابلیت استفاده چند یوزر از یک گجت، تنها در تبلت‌های سامسونگ وجود دارد. در کنار این مورد، مشکل خطرناک‌تری که به مهاجمین اجازه می‌داد با استفاده از برنامه My Files در گوشی کاربر فایل‌های خطرناک ایجاد کنند نیز از بین رفته است. ایراد حل شده دیگر، مربوط به بخش بلوتوث و Pair شدن بدون اجازه کاربر است.

سامسونگ این مشکلات امنیتی را تا به امروز رسانه‌ای نکرده بود تا هکرا نتوانند از آن‌ها سو استفاده کنند. به طور کلی می‌توان گفت این بروزرسانی در مقایسه با پچ‌های امنیتی قبلی، ویژگی‌های کاربردی زیادی را به گوشی اضافه نمی‌کند. برای مثال در دو پچ امنیتی اخیر، بخش صنایع نیمه‌هادی سامسونگ نیز در توسعه پچ امنیتی سهیم بوده و به حل مشکلات چیپ‌های اگزینوس کمک کردند.

سرنوشت مشکل محافظت از نمایشگر در برابر سوختگی

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف پنل‌های سوپر امولد، Burn-in است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک تصویر یا آیکون برای مدتی طولانی روی صفحه نمایش کاربر وجود داشته باشد. این نوع از سوختگی نمایشگر باعث می‌شود هاله‌ای از تصویر ثابت به صورت دائمی روی نمایشگر باقی بماند.

آپدیت جدید سامسونگ

سامسونگ تا پیش از انتشار وان یو ای ۶، از ترفندی استفاده می‌کرد تا آیکو‌ن‌های آنتن، وای فای، ساعت، تقویم و … به صورت مکرر تغییر موقعیت بدهند تا خبری از سوختگی نمایشگر نباشد اما در آخرین بروزرسانی اندروید و رابط کاربری، این ویژگی حذف شد و نگرانی‌هایی را برای کاربران به وجود آورد.

خبر بد این است که در پچ امنیتی ماه ژانویه هم خبری از حل مشکل بزرگ آپدیت اندروید ۱۴ سامسونگ نبود! در بررسی‌های ما مشخص شد آیکون‌های نوار نوتیفیکیشن همچنان ثابت هستند و خطر Screen Burn-in وجود دارد.

با توجه به عدم حل این مشکل، پیشنهاد ما این است که از نصب آپدیت اندروید ۱۴ تا حل کامل این ایراد خودداری کنید یا منتظر گزارش کاربران بیشتری از این بروزرسانی بمانید.