توقف تولید کیا کادنزا - نسل دوم

چرا تولید کیا کادنزا متوقف شد؟

کادنزا سدانی خوش‌چهره با امکانات لوکس بود که از خط تولید کیا کنار رفت؛ با این حال، دقیقاً دلیل توقف تولید این خودرو کره‌ای جذاب چه بود؟

کیا رفته‌رفته طی چند ده سال اخیر انواع و اقسام خودروها را تولید کرده و هرچند نمونه‌هایی مثل اسپورتیج، سورنتو و ریو به موفقیت رسیده‌اند، برخی از آن‌ها به دلایل مختلف با استقبال عموم مواجه نشده‌اند. یکی از این خودروها «کادنزا» (Cadenza) است که دو نسل از آن روانه بازار شد و نهایتاً بدون این‌که فرصت ورود به نسل جدید را پیدا کند، سال 2021 از خط تولید این خودروساز کره‌ای کنار رفت. حتی نسل اول این سدان به بازار ایران راه پیدا کرده بود. با وجود این، دلیل توقف تولید کیا کادنزا چه بود؟

دلیل توقف تولید کیا کادنزا

توقف تولید کیا کادنزا - نسل اول

نسل اول کیا کادنزا

سدان فول سایز 4 درب کیا کادنزا که همچنین با عنوان کیا K7 در کره جنوبی شناخته می‌شد، سال 2010 به عرضه رسید. کادنزا قرار بود یکی از گزینه‌های لوکس‌تر بین محصولات مقرون به صرفه این شرکت باشد که علاقه‌مندان به سدان‌های جادار پرامکانات را با قیمت رقابتی جذب خود کند و در این راه با خودروهایی مثل تویوتا آوالون و نیسان ماکسیما را به چالش بکشد. کادنزا در ابتدای مسیر خود هم موفق ظاهر شد و 10 سال در خط تولید کیا باقی ماند، ولی این خودروساز سال 2021 از توقف تولید این خودرو خبر داد.

دلیل توقف تولید کیا کادنزا در حالی که تازه وارد دومین نسل خود شده بود، فروش پایین‌تر از حد انتظار آن بود. بنا به آمار و ارقام منتشر شده، این خودرو در سال 2020 فقط 1265 دستگاه فروخت که ادامه تولید آن را برای کیا توجیه‌ناپذیر می‌کرد. به همین دلیل، کادنزا که قرار بود با ترکیب امکانات مشابه سدان‌های لوکس و قیمت رقابتی سهمی چشمگیر از فروش کیا را به خود اختصاص بدهد، بیشتر از 10 سال در بازار دوام نیاورد.

توقف تولید کیا کادنزا - فیس لیفت نسل اول

فیس لیفت نسل اول کیا کادنزا

البته کادنزا هم قربانی موج شاسی بلندهایی شد که داشتند بازار خودرو را فرا می‌گرفتند. با موجی که شاسی بلندها و کراس اوورها به پا کرده بودند، نه تنها کادنزا بلکه خیلی از سدان‌های دیگر هم از میدان رقابت کنار رفتند. در واقع زمانی که کیا تصمیم به توقف تولید کادنزا گرفت، خیلی وقت بود که اس یو وی‌ها داشتند جای سدان‌ها را می‌گرفتند. بر اساس گزارش‌ها، اولین نشانه‌های برجسته پیشی گرفتن شاسی بلندها از سدان‌ها از لحاظ فروش در سال 2015 دیده شده بود.

با تمایل پیدا کردن مردم نقاط مختلف به سگمنت شاسی بلند، خودروسازان هم تمرکز بیشتری روی ارتقای طراحی و عملکرد شاسی بلندهای خود گذاشتند و حتی اقدام به تولید شاسی بلندهای کاملاً جدید کردند. نتیجه این شد که خیلی از این خودروها از نظر طراحی، امکانات و سواری در برابر سدان‌های لوکس هم حرفی برای گفتن داشتند و حتی به مرور زمان مصرف سوخت آن‌ها با سدان‌ها برابری کرد. همه این‌ها دست به دست هم داد تا در سال 2019، دو سال قبل از توقف تولید کادنزا، حدود 50 درصد از فروش خودرو در ایالات متحده را شاسی بلندها تصاحب کنند.

توقف تولید کیا کادنزا - نسل دوم

نسل دوم (آخر) کیا کادنزا

جای تعجبی ندارد که کیا در چنین وضعیتی تصمیم گرفت پرونده کادنزا را ببندد و همگام با بازار متمرکز روی خودروهای اس یو وی خود شود. این خودروساز کره‌ای طی بازه 2019 تا 2020 سلتوس، سونت و تلوراید را به بازار معرفی کرد و باید اشاره کرد که مجله Car and Driver به‌تازگی تلوراید را در کنار هوندا سی آر وی، پورشه ماکان و شورلت ترکس جزو بهترین خودروهای شاسی بلند سال 2024 قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*