گنجینه

بزرگ ترین گنج های کشف شده در سال 2023؛ از سکه های پاکستانی تا شمشیر عصر آهن

گنجینه های بزرگی در سال 2023 سرتاسر جهان کشف شد. این مجموعه‌ها شامل سکه تا زیورآلات مو و اسلحه‌های جنگی می‌شوند.


از وقتی مردم شروع کردند به ضرب کردن سکه‌ها و ساختن جواهرات زیبا و سایر مجموعه‌های قابل وصول، عده‌ دیگری از انسان‌ها درست پشت سر آن‌ها به دنبال وسایل ارزشمند مذکور به جست و جو پرداختند. شکار برای یافتن گنجینه‌های دفن شده هرگز پایان نمی‌پذیرد و فهرست آخرین دفینه‌های کشف شده 2023 هم همین ادعا را ثابت می‌کند. با ما در گجت‌نیوز همراه باشید تا 10 مورد از برترین گنج‌های کشف شده سال اخیر را معرفی کنیم.

1. مجموعه بزرگی از سکه‌های دفن شده در ژاپن

گنجینه

در خلال ساخت یک کارخانه بزرگ در شمال توکیو، کارگران توانستند مجموعه بزرگی شامل بیش از صد هزار عدد سکه باستانی دفن شده در منطقه را در کمال حیرت بیرون بکشند. این مجموعه سکه دفینه شامل هزار و شصت عدد دسته می‌شد و طبق تخمین، به سال‌های بین 175 پیش از میلاد و 1265 پس از میلاد تعلق داشت. اصالت سکه‌ها به چین برمی‌گشت و کلمه چینی Banliang به معنی “نیم اونس” روی آن‌ها حک شده بود. دانشمندان دیرینه شناس تا کنون حدوداً 334 عدد از این سکه‌ها را بررسی کرده‌اند و همه انتظار می‌کشند که سایر قطعه‌ها قرار است چه اطلاعات مفیدی را از دوران باستان افشا کنند.

2. معبد مصری غرق شده با گنجینه‌های فراوان

گنجینه

دیرینه شناسان متخصص دنیای زیر آب وقتی مشغول بررسی یک کانال در حاشیه ساحل مدیترانه‌ای مصر بودند، متوجه معبدی پر از گنجینه ارزشمند شدند که بخشی از آن از بین رفته بود. زمان از بین رفتن این معبد زیر آب به اواسط قرن دوم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و احتمالاً برای پرستش خدای مصری آمون ساخته شده است. دیرینه شناسان با بررسی دقیق‌تر محیطی معبد به گنجینه‌ای بزرگ و پر رمز و راز دست پیدا کردند که شامل ابزارهای عبادی از جنس نقره، زیورآلات طلا و ظرف‌های نگه‌دارنده مرمر اصل می‌شد.

3. فنجان رنگین‌ کمان ساخته دست سلتی‌ها در آلمان

گنجینه

یک فنجان رنگین کمانی دو هزار ساله که به دست سلتی‌ها ضرب شده بود، در کنار رودخانه‌ای واقع در کشور آلمان کشف شد. این سکه در قالب ظاهری فنجان، شامل عناصر طراحی کمیابی می‌شد و برجسته‌ترین آن‌ها شکل ستاره چهارپر درون هلال‌های کف ظرف بود. این ظرف درواقع یکی از سه فنجان رنگین کمانی در دنیا است که چنین درونمایه مشابهی دارند. انتخاب اسم فنجان رنگین کمانی به داستانی افسانه‌ای از سلتی‌ها برمی‌گردد که ادعا می‌کند از انتهای رنگین کمان یک قطره طلا به زمین چکیده و این فنجان را شکل داده است.

4. سکه‌های دفینه در مزرعه ذرت آمریکا با قدمت جنگ داخلی

گنجینه

مردی اهل کنتاکی آمریکا در حالی که توی مزرعه ذرت خودش کار می‌کرد، مجموعه‌ای دفینه از 700 سکه مربوط به دوران جنگ داخلی این کشور را از زمین بیرون کشید. این مجموعه که بعدتر “اندوخته بزرگ کنتاکی” نام گرفت، شامل صدها عدد سکه طلا و کمی سکه نقره می‌شد که احتمالاً بین سال‌های 1840 و 1863 میلادی ضرب شده بودند. محققان می‌گویند این گنجینه ارزشمند پیش از حمله متفقین در تابستان 1863 میلادی دفن شده است.

5. حلقه موی طلایی عصر برنز در ولز

گنجینه

یک اکسسوری موی زنانه به شکل حلقه و از جنس طلا که متعلق به دوران عصر برنز بود، کنار جاده‌ای در کشور ولز کشف شد. پس از کشف این حلقه مو طلایی، باستان شناسان در منطقه بیشتر حفاری کردند و توانستند یک شانه مو از جنس چوب پیدا کنند. این شانه چوبی احتمالاً قدیمی‌ترین نوع شانه چوبی است که تا به حال در کشور انگلیس کشف شده. در کنار این دو گنجینه تاریخی، همچنین بقایای فردی پیدا شد که به گفته دانشمندان احتمالاً به طبق بالای اجتماعی تعلق داشته و به همین خاطر وسایل شخصی‌اش را کنارش دفن کرده‌اند. گفته می‌شود شانه و حلقه مو طلایی حدود 3000 سال پیش دفن شده است.

6. شمشیرهای عصر برنز و هزاران سکه قرون وسطایی در آلمان

گنجینه

گروهی داوطلب از طرفداران حفظ محیط زیست موفق شدند تعداد 8000 سکه مربوط به قرون وسطی و 7 شمشیر از عصر برنز را در حال فعالیت روی سه منطقه کشور آلمان کشف کنند. دانشمندان معتقدند که ابزار جنگی 3000 ساله احتمالاً به خاطر پیشکش کردن هدیه در مراسم اعتقادی و قربانی کردن دفن شده است. سکه‌ها که در دو منطقه مجزا دفن شده بودند، به گنجینه اسلاوی دیگری از قرن یازدهم تعلق دارند.

همچنین بخوانید: مرموزترین گنج های کشف شده در سال ۲۰۲۲؛ از طلاهای وایکینگ‌ها تا سکه‌های باستانی مصری‌ها

7. گنجینه مصنوعات شیشه‌ای و سکه‌های سلتی در جمهوری چک

گنجینه

دانشمندان دیرینه شناس سال گذشته قدیمی‌ترین کارگاه ساخت مصنوعات شیشه‌ای را در شمال رشته کوه آلپ کشف کردند و مدعی شدند که مورد استفاده‌ آن احتمالاً برای مراسم آیینی بوده است. این کارگاه 2300 ساله شامل تعدادی وسایل شیشه‌ای کاملاً ساخته شده و ناقص و برخی مصنوعات کهربایی دیگر می‌شد. در این گنجینه وسایلی از جمله مهره‌، دستبند و همچنین تعدادی سکه‌های سلتی 2000 ساله وجود داشت. دیرینه شناسان توانستند کنار این کارگاه، محیطی مستطیل شکل هم پیدا کنند که با سایر سازه‌های باستانی یافت شده در اروپا هم راستا بوده و به گفته باستان شناسان، مورد استفاده آیینی داشته است.

8. گردنبند طلای یافت شده از کوه‌های اسپانیا

گنجینه

ریزش کوه در شمال کشور اسپانیا باعث شد گنجینه دیگری شامل یک گردنبند طلای باستانی با تزیینات چشمگیر از دل خاک بیرون بیاید. این گردنبندها احتمالاً 2500 سال پیش دفن شده بودند. اولین طوق طلا به طور اتفاقی توسط یک کارگر منطقه‌ای کشف شد و دومی را فردی به کمک دستگاه فلزیاب توانست پیدا کند. دانشمندان با توجه سبک و روش ساخت این گردنبندهای طلا نتیجه گرفتند که قدمت‌شان به پانصد سال پیش از تولد مسیح و در خلال عصر آهن برمی‌گردد. به گفته محققان، این گردنبندها همچنین به طبقه اجتماعی بالای جامعه تعلق داشته است.

9. گنجینه سکه‌ها در زیارتگاه پاکستانی

گنجینه

باستان شناسان در پاکستان توانستند گنجینه‌ای از سکه‌های 2000 ساله متعلق به عصر برنز را در خرابه‌های زیارتگاهی بودایی کشف کنند. این سکه‌ها و همچنین مقبره کنار آن به امپراتوری کوشان تعلق دارند. کوشان، دوره‌ای سیاسی حکومتی مبتنی بر آیین بودایی بود که از قرن دوم پیش از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد مسیح بر منطقه حکومت داشت. خوردگی فلز باعث شده است تا سکه‌ها به شکل سنگی سبز رنگ و به هم چسبیده با وزن بیش از 5 کیلوگرم درآیند.

همچنین بخوانید: ۷ مورد از باورنکردنی ترین گنجینه های تاریخی که تاکنون پیدا شده است

10. سکه‌های مسی انباشته درون کوزه سفالی در لهستان

گنجینه

کارگر مزرعه که با فلزیاب خود مشغول گشتن به دنبال بخش‌های جدا شده از تراکتور بود، به شکل غیرمنتظره‌ای یک کوزه سفالی حاوی هزار عدد سکه مسی را زیر خاک سطحی کشف کرد. این کوزه محلی بزرگ یک دسته و گردنی باریک داشت و هزار سکه مسی متعلق به قرن 17 را در خود جای داده بود. دانشمندان می‌گویند محتویات کوزه در زمان دفن ارزشی نداشته و صاحبش می‌توانسته آن میزان وجه مسکوک را با یک جفت دمپایی هم عوض کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*