ربات های نظامی

مدرن ترین ربات های نظامی جهان

در این مطلب با نگاهی به برترین تکنولوژی‌های رباتیک و هوشمند عرصه نظامی، به معرفی ۱۴ نمونه از بهترین و مدرن ترین ربات های نظامی جهان خواهیم پرداخت.

هر وقت صحبت از برترین دستاوردهای نظامی به‌میان می‌آید، اولین چیزی که ذهن ما را به خود مشغول می‌کند واژه جنگ است؛ اما دستاوردهای نظامی مختلف صرفا برای آغاز یا ادعای یک جنگ نیست، بلکه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و هوش مصنوعی، صنایع نظامی در سرتاسر جهان نیز خود را ملزم به پیشرفت و حرکت در جهت تکنولوژی‌های روز می‌بیند.

ربات های مدرن نظامی برتر جهان

حال بیایید تا با چند نمونه از ربات های نظامی پیشرفته آشنا شویم:

1. ربات پیشرفته Guard Bot

ربات های نظامی

این تکنولوژی یک ربات منحصر‌به‌فرد و همه‌کاره تطبیق‌پذیر آبی و خاکی است که توسط شرکت گاردبات ساخته شده است. این ربات کروی‌شکل برای عبور از زمین‌ها و موانع مختلف طراحی و ساخته شده و می‌تواند به‌طور موثری روی زمین، شن، برف و حتی آب تا عمق مشخصی کار کند. طراحی منحصربه‌فرد و خاص این ربات این اجازه را می‌دهد تا در هر جایی به‌راحتی حرکت کند و مانور دهد و برای کاربردهای نظامی و غیر نظامی یکی از بهترین گزینه‌های حال حاضر باشد.

این ربات مجهز به سیستم‌های حسگر حرارتی و دوربین‌های پیشرفته با قابلیت انتقال تصویر آنلاین نیز می‌باشد که با استفاده از این قابلیت می‌تواند داده‌ها را در زمان معین منتقل کند. از کاربردهای تعریف شده برای این ربات می‌توان به گشت مرزی، جستجو و نجات، کشف مین و پایش محیط زیست نام برد. این ربات با انتشار حداقل میزان نویز و مصرف انرژی بسیار پایین و همچنین اندازه قابل تنظیم، یکی از بهترین ربات های نظامی در این عرصه به‌شمار می‌رود.

2. پهپاد Ghost Bat MQ-28

این پهپاد در سال ۲۰۲۱ میلادی و توسط شرکت بوئینگ برای نیروی هوایی کشور استرالیا ساخته شده و از دسته پهپادهای رادارگریز چند منظوره به‌حساب می‌آید. عمده کاربری این پهپاد برای پشتیبانی از هواپیماهای خودی و انجام ماموریت‌های مستقل پیشرفته است. این پهپاد دارای ۱۱.۵ متر طول است که در دسته پهپادهای متوسط از لحاظ ابعاد و چابک قرار می‌گیرد و همچنین قادر است تا مسافت حداکثر ۳۷۰۴ کیلومتر را پرواز کند.

نکته متمایزکننده این پهپاد با دیگر پهپادها، سیستم پیشرفته هوش مصنوعی مستقل آن است که قادر خواهد بود تا بدون کنترل انسانی، ماموریت محول شده و برنامه‌ریزی شده را به‌طور کامل انجام دهد. همچنین قسمت دماغه این پهپاد، ماژولار بوده و قابل تعویض در مدت کوتاهی است که توانایی‌هایی همچون جنگ تسلیحاتی، شناسایی یا جنگ الکترونیک را به‌طور کامل در اختیار آن قرار می‌دهد.

3. ربات تاکتیکی MUTT

ربات‌های نظامی

این ربات در واقع یک وسیله نقلیه زمینی برقی بدون سرنشین با قابلیت حمل و نقل تاکتیکی و کاهش بار است که توسط شرکت General Dynamic Land System و به‌عنوان یکی از مدرن ترین ربات های نظامی برای استفاده و پشتیبانی در میدان جنگ طراحی شده است. این ربات جمع‌وجور و همه‌کاره می‌تواند تا ۲۷۲ کیلوگرم تجهیزات و لوازم را در شرایط جنگی حمل کند و قادر خواهد بود از پس شرایط ناهموار زمینی و جوی به‌خوبی بربیاید. MUTT قادر است تا در مأموریت‌های حمل محموله، اطلاعات، ارتباطی و درگیری وارد عمل شود و همچنین به‌واسطه طراحی ماژولار، می‌توان برای مأموریت‌های مختلف و بر اساس شرایط موجود پیکربندی‌های لازم را روی آن انجام داد.

همچنین این ربات به یک نوع ماژول تسلیحاتی با نام Weaponised MUTT مجهز شده است که قادر خواهد بود بسته به نوع شرایط به یک ایستگاه تسلیحاتی از راه دور حاوی موشک ضد تانک Javelin، یک مسلسل کالیبر ۵۰ میلی‌متری، یک سلاح M4 Carl Gustaf و مهمات یدکی مجهز شود. همچنین برد نهایی این ربات با هر بار شارژ کامل یا تعویض باتری‌ها بسته به نوع پیکربندی و شرایط تاکتیکی از ۵۸ الی ۹۷ کیلومتر متغیر است.

4. وسیله نقلیه رزمی RIPSAW M5

RIPSAW M5 یک وسیله نقلیه رزمی مجهز به دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته حرکتی و دمایی است که در نسل پنجم این وسایل نقلیه، آماده سرعت بخشیدن و اجرای انواع مانور در میدان جنگ خواهد بود. این وسیله بدون سرنشین که مالکیت آن در اختیار Textron Systems ایالات متحده آمریکا است، یک UGV (وسیله نقلیه بدون سرنشین) یا خودروی رزمی رباتیک است که توسط تیم RIPSAW و با همکاری Howe & Howe Technologies توسعه یافته است. این وسیله نقلیه برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه دفاعی انجمن ارتش ایالات متحده (AUSA) در شهر واشنگتن در معرض دید عموم قرار گرفت.

این وسیله نقلیه بر پایه یک شاسی ردیابی ساخته شده و می‌تواند توسط یک موتور بنزینی ۱۵۰۰ اسب بخاری یا یک موتور دیزلی ۱۰۰۰ اسب بخاری ساخته شود. همچنین قادر خواهد بود تا با حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت در شرایط مختلف جوی حرکت کند. RIPSAW M5 مجهز به سیستم Flir Sumit است که مجموعه‌ای از ترکیب تصویربرداری الکترو اپتیکال و مادون قرمز را ارائه می‎‌دهد. همچنین در بخش تهاجمی و جنگی مجهز به یک توپ ۳۰ یا ۴۰ متری بوش مستر و یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی‌متری شده است.

همچنین مطالعه کنید:

سگ رباتی جدید ارتش آمریکا موشک شلیک می‌کند + عکس

5. ربات تاکتیکی TALON

ربات‌های نظامی

TALON یک ربات پیشرفته تاکتیکی سایز متوسط است که یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات در این عرصه و یکی از بهترین ربات های نظامی جهان قلمداد می‌شود. TALON به‌عنوان یک انقلاب در عملیات‌های نظامی شناخته می‌شود. این ربات توسط کمپانی QINETIQ در آمریکای شمالی ساخته شده و با توجه به ابعاد از نظر تطبیق‌پذیری، چابکی و دوام بهترین ربات نظامی ساخته شده تا به امروز است. این ربات در انجام ماموریت‌های مهم زمینی مانند خنثی‌سازی بمب، شناسایی و جستجو، جمع‌آوری اطلاعات و نجات عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه می‌دهد.

نسخه دیگری از این ربات با نام C-TALON اقداماتی همچون بازرسی بدنه، خنثی‌سازی مین و نظارت و کنترل دریایی را به‌خوبی انجام می‌دهد. این ربات با پیمایش در نقاط مختلف زمین و با مجهز بودن به حسگرها، دوربین‌ها و ابزارهای ارتباطی پیشرفته از تمامی مأموریت‌های محول شده سربلند بیرون می‌آید.

6. ربات THEMIS UGV

ربات‌های نظامی

پیروز میدان نبرد آینده اینجاست. شرکت مطرح Milrem Robotics که در زمینه تولید تجهیزات نظامی با الهام از تکنولوژی‌های روز مشهور است، اقدام به ساخت یک خودروی زمینی هیبریدی با سیستم ماژولار ردیابی کرده است. این سیستم رباتیک انقلابی، جنگ مدرن را بازتعریف کرده و شکاف بین سربازان و فناوری را پر خواهد کرد. این ربات قادر است تا با یک سیستم ماژولار چندمنظوره، انواع محموله را حمل کند، تهدیدات را شناسایی کند و در شرایط سخت، اقدامات متقابل انجام دهد تا خطرات انسانی به حداقل برسد.

پیشرانه هیبریدی این ربات، مخفی‌کاری، استقامت و چابکی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. از این ربات در عملیات‌های خنثی‌سازی و پشتیبانی اطلاعاتی نیز استفاده می‌شود. تا به حال ۱۶ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، نروژ، هلند و استونی سفارش‌گذاری برای این محصول را ثبت کرده‌اند و خواهان استفاده از این ربات هستند. همان‌طور که کمپانی Mirlem به نوآوری خود ادامه می‌دهد، THEMIS UGV نیز به‌عنوان شاهدی بر دوران جدیدی از جنگ رباتیک شناخته می‌شود که قابلیت‌های پیشرفته فناوری را با تعهد به ایمنی سربازان ترکیب می‌کند.

7. ربات Multi-Mission T7

ربات‌های نظامی

ربات T7 از کمپانی L3 Harris یک ربات زمینی از راه دور و پیشگامانه است که به‌طور خاصی برای انجام وظایف در محیط‌های خطرناک و کاربردهای حیاتی طراحی شده است. هسته اصلی در نوآوری T7، سیستم بازخورد لمسی پیشرفته آن است که تجربه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مانند آن تا به حال وجود نداشته است. این سیستم می‌تواند بازوهای چابک ربات را با دقت بسیار بالا کنترل کند، در حالی که به‌طور همزمان بازخورد لمسی را در کثری از زمان دریافت می‌کند. این سطح از تعامل بالای انسان و ربات در کنار دقت بسیار بالا، اپراتور را قادر می‌سازد تا وظایف پیچیده را با دقتی بسیار زیاد انجام دهد و آن را به یک ربات باارزش در محیط‌های با ریسک خطر بالا مانند عملیات‌های خنثی‌سازی بمب و جابه‌جایی مواد خطرناک و وظایف بازرسی و نگهداری تبدیل کند.

ربات T7 مجهز به سیستم مسیریابی و عبور از مسیر پیشرفته‌ای است که قادر خواهد بود به‌سرعت از زمین‌های ناهموار عبور و با موانع موجود مقابله کند. علاوه بر این T7 نیز مانند خیلی از ربات‌ها طراحی ماژولار دارد که ادغام آسان بارهای مختلف و سنسورها را فراهم می‌کند. این سازگاری تضمین می‌کند که T7 در خط مقدم فناوری‌های نوظهور باقی می‌ماند و آن را به یک راه‌حل قابل اعتماد برای همه چالش‌ها و به یکی از بهترین ربات های نظامی مدرن تبدیل می‌کند.

8. ربات پرنده ROBOBEE

این تکنولوژی یک نوع میکرو ربات پرنده ساخته شده با الهام از حشرات است که با کاربردهای بالقوه در مأموریت‌های مختلف از جمله جستجو و نجات، نظارت، جاسوسی، آب‌وهوا و همچنین پایش محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان آزمایشگاه میکروباتیک هاروارد زیر نظر موسسه WYSS با الهام از زیست‌شناسی و تکامل زنبور عسل اقدام به ساخت این میکرو ربات‌ها کردند. اندازه یک ROBOBEE تقریبا به کوچکی یک سکه است و وزن آن کمتر از یک دهم گرم است و با استفاده از عضلات مصنوعی که از موادی که در اثر اعمال ولتاژ منقبض می‌شوند پرواز می‌کند.

مغز متفکر ROBOBEE یک چیپ پیشرفته است که قادر به پرواز مستقل و خودگردان و دستیابی به رفتار هماهنگ با محیط است. همچنین سایر سنسورهای به‌کار رفته در این میکرو ربات مربوط به حسگرهای هوشمند و کنترل الکترونیکی آن است که با تقلید از زنبورعسل می‌تواند محیط را حس کند و به‌طور پویا به آن پاسخ دهد.

9. ربات مسلح MAARS

ربات‌های نظامی

ربات MAARS یک سلاح با سیستم رباتیک مسلح پیشرفته ماژولار است. این ربات نیز همانند ربات مشهور TALON، توسط شرکت QINETIQ ساخته و توسعه یافته و ترکیبی آشکار از فناوری پیشرفته و قدرت آتش است که آن را به یک دارایی ارزشمند در میدان جنگ تبدیل می‌کند. این جنگجوی رباتیک مجهز به یک برجک چرخان ۳۶۰ درجه با قابلیت نصب سلاح‌هایی مانند مسلسل M240B یا نارنجک‌انداز ۴۰ میلی‌متری است.

این ربات چابک از راه دور کنترل می‌شود و دارای حسگرهای پیشرفته‌ای برای مأموریت‌های خطرناکی چون شناسایی، مراقبت و درگیری با هدف است. MAARS با چهار دوربین، سیستم دید در شب، مسافت‌یاب لیزری و ردیاب‌های حرکتی، هرگز مرتکب هیچ خطایی نمی‌شود. همچنین این ربات قادر است تا با سرعت ۱۱ کیلومتر بر ساعت و با مهمات حداکثری حرکت کند. به‌طور خلاصه این ربات فناوری‌های پیشرفته را با سلاح‌های قدرتمند ترکیب می‌کند و رقیبی سرسخت برای دشمنان خویش است.

10. ربات DOGO 

ربات‌های نظامی

دوگو یک ربات مبارزاتی پیشرفته تاکتیکی است که توسط شرکت جنرال رباتیک برای تقویت ایمنی سربازان در میدان نبرد طراحی شده است. این ربات مجهز به یک تپانچه ۹ میلی‌متری گلاک (Glock) و اسپری فلفل است. این ربات کوچک در مدیریت طیف گسترده‌ای از سناریوها مانند نجات گروگان، عملیات‌های ضد تروریستی، جنگ شهری، نبرد نزدیک، پاکسازی تونل‌ها و اطلاعات و همچنین نظارت و شناسایی برای کمک به تیم‌های یگان ویژه و نبردهای نزدیک در مکان‌های باز یا بسته مهارت دارد.

این ربات پیشرفته مجهز به ۸ دوربین با رزولوشن بالا و رنگی با سیستم برقراری ارتباط دوطرفه و ۵ کانال مجزای ارتباطی است که به اپراتور خود آگاهی‌های مختلف از موقعیت را در کسری از زمان ارائه می‌دهد. همچنین این ربات با دارا بودن وزنی معادل با ۱۰ کیلوگرم، بسیار چابک و سریع است و توانایی عبور از موانع و زمین‌های مختلف را دارد.

11. ربات SAFFIR

این ربات با الهام از حرکات بدن انسان و برای انجام ماموریت‌های آتش‌نشانی خودکار  روی کشتی‌ها توسط دانشمندان شرکت ویرجینیا تکنولوژی آمریکا اختراع شده است. این ربات در ابتدا برای کمک به افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و با هدف مقابله با انواع حریق ساخته شد. این کشتی‌ها به‌دلیل وجود سلاح و مهمات روی عرشه، هر لحظه در خطر آتش‌سوزی قرار دارند و این ربات آمورش‌دیده پیشرفته می‌تواند در شرایط خطرناک به‌خوبی عمل کند و آتش را خاموش کند.

SAFFIR با ارتفاع تقریبی دو متر قادر است تا شلنگ آتش‌نشانی و نازل‌های آتش را به‌کار بگیرد و دامنه حرکت و مانور بالاتری از انسان ارائه دهد. همچنین به‌لطف حسگرهای دید مادون قرمز، حسگر گاز، سیستم‌های لیزری اسکن و دوربین‌های فرابنفش می‌تواند در شرایط بحرانی آتش و دود غلیظ عملکرد خوبی از خود ارائه دهد.

12. پهپاد هوشمند GHOST 4

ربات‌های نظامی

این پهپاد رباتیک در دسته پهپادهای مستقل، ماژولار و منعطف UAS (هواپیمای کوچک بدون سرنشین) قرار می‌گیرد و روی پلتفرم نرم‌افزار امن Lattice کار می‌کند. این پهپاد برای مصارف نظامی و تجاری طراحی شده و به‌عنوان بهترین پهپاد کوچک جهان با طول ۲.۷۲ متر شناخته می‌شود. طبق گفته شرکت سازنده این پهپاد با نام ANDURIL، این پهپاد بدون سرنشین می‌تواند بیشتر از ۱۰۰ دقیقه با بار در مأموریت‌های واقعی پرواز کند. GHOST 4 همچنین دارای سیستم عمود پرواز پیشرفته و قابلیت نفوذ به عمق یک متری آب را دارد.

شاید یکی از انقلابی‌ترین آماری که از این پهپاد به‌دست آمده این باشد که هسته هوش مصنوعی پردازنده GHOST 4 قادر به انجام ۳۲ تریلیون عمل محاسباتی در ثانیه است و امکان استقلال پرواز، شناسایی‌های گسترده و قابلیت‌های چند منظوره را برای آن ممکن می‌سازد. طبق صحبت‌های سازندگان این پهپاد فوق پیشرفته، تمام قطعات آن توسط خود دولت ایالات متحده آمریکا یا متحدان ساخته می‌شود. اگرچه از نظر هزینه با پهپادهای DJI چین قابل رقابت نیست، اما مطمئنا از نظر قابلیت‌ها و امکانات ارائه شده از آنها فراتر است.

13. خودروی زرهی STRYKER X

یک غول پیشرفته با فناوری نسل آینده خودروهای زرهی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی نظامی سیستم قدرتی هیبرید دیزلی و الکتریکی ساخت شرکت General Dynamics Land Systems آمریکا. این خودرو دارای طراحی کاملا جدید برای پاسخگویی به نیازهای آینده نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا است. این نفربر زرهی با سیستم حفاظت فعال یکپارچه و معماری الکترونیکی پیشرفته با دفاع سایبری محافظت می‌شوند. برای افزایش قابلیت‌های رصد، این خودرو می‌تواند یک پهپاد را مورد استفاده قرار دهد که برای انجام ماموریت‌های شناسایی استفاده می‌شود.

همچنین STRYKER X با سیستم پیشرفته آگاهی موقعیتی ۳۶۰ درجه و رصد آنلاین ماهواره‌ای، قابلیت شناسایی هر هدفی در اطراف خود را دارد. همچنین این خودرو زرهی قابلیت حرکت بی‌صدا و بدون شناسایی را نیز دارد. قابلیت تسلیحاتی سوار شدن یک مسلسل خودکار سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری و یک سیستم موشکی هدایت‌شونده لیزری و ماهواره‌ای ضدتانک Javelin روی STRYKER X قرار گرفته تا قدرت خود را به رخ رقبا بکشاند.

14. ربات JAGUAR

جگوار یک وسیله نقلیه رباتیک است که برای جایگزینی سربازان در میدان جنگ و ماموریت‌های گشت مرزی ساخته شده است. این ربات دارای یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری MAG است که می‌تواند در حالی که UGV ثابت یا در حال حرکت است شلیک خود را انجام دهد. این ربات که به‌دلیل قدرت خود جگوار نامیده می‌شود، جزو مدرن ترین ربات های نظامی جهان به‌شمار می‌رود و به دوربین‌هایی با وضوح بالا، چراغ‌های جلو با اسکن، سیستم کنترل از راه دور و فرستنده‌ها مجهز شده است. از قابلیت‌های آن می‌توان به رانندگی به مقصدی خاص برای شناسایی و پشت سر گذاشتن موانع اشاره کرد. همچنین این ربات می‌تواند در صورت اسیر شدن و توقیف توسط دشمن، به‌صورت خودتخریب، منفجر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*