محبوب ترین برندهای گوشی ساز 2023

محبوب ترین برندهای گوشی ساز جهان در سال 2023

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به محبوب ترین برندهای گوشی ساز سال 2023 در مناطق مختلف دنیا. بار دیگر اپل و سامسونگ برندگان بازار هستند؛ اما اوضاع به این سادگی نیست!

بازار گوشی‌های موبایل بازاری شدیدا پویاست که در آن هریک از کمپانی‌های گوشی‌ساز سعی دارند با محصولات خود بر دیگران غلبه کنند. سال 2023 هم سال پرباری برای صنعت گوشی‌های موبایل بود و در آن شاهد معرفی محصولات جذاب و جالبی از سوی کمپانی‌های گوشی‌ساز مختلف دنیا بودیم. با به پایان رسیدن سال 2023 زمان آن رسیده که نگاهی داشته باشیم به عملکرد هریک از برندهای سرشناس گوشی‌ساز در این سال و چگونگی توزیع سهم بازار در مناطق مختلف دنیا.

در گجت نیوز بخوانید:

پرفروش ترین گوشی های جهان در سال ۲۰۲۳؛ اپل، سامسونگ و دیگر هیچ

تیم آماری John’s Phones یکی از موسسات معتبری است که هر سال عملکرد کمپانی‌های گوشی‌ساز سرتاسر دنیا را پایش کرده و امسال هم طبق روال هر سال، آمار و ارقام مربوط به میزان فروش صنعت موبایل را ارائه نموده است. البته گزارش کلی این موسسه بسیار مبسوط و پیچیده بوده و بررسی دقیق آن اصلا در چارچوب این متن نمی‌گنجد! در عین حال در ادامه این متن نگاهی خواهیم داشت به آمار فروش گوشی‌های موبایل در سال 2023 و محبوب ترین برندهای گوشی ساز جهان در این سال را معرفی خواهیم کرد.

اسمارتفون

روش جمع‌آوری داده‌های John’s Phones به چه صورت بوده است؟

آنچه در خصوص John’s Phones باید بدانید آن است که داده‌های اصلی این سایت در بخش سهم کمپانی‌های سرشناس از بازار از ابزار تحلیلی بسیار قدرتمند StatCounter استخراج شده‌اند. از سوی دیگر، داده‌های مربوط به پرفروش‌ترین برندها نیز از Canalys’ Expertise گردآوری شده‌اند.

محبوب ترین برندهای گوشی ساز 2023

در این تحلیل آماری، کمپانی‌های پوکو و شیائومی و همین‌طور وان پلاس و اوپو نه به‌عنوان برندهای متمایز بلکه به عنوان یک برند واحد در نظر گرفته شدند.

اپل و سامسونگ؛ محبوب ترین برندهای گوشی ساز سال 2023

با وجود نبرد سنگینی که بین برندهای تولیدکننده گوشی‌های موبایل در دنیا شکل گرفته و هریک به‌نحوی به دنبال کنار زدن دیگری است، اپل و سامسونگ همچنان فرمانروایان بلامنازع بازار گوشی‌های موبایل به شمار می‌روند. این دو کمپانی در نیمه اول سال 2023 مجموعا 54 درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند.

در این میان اپل با در اختیار داشتن 29.64 درصد از سهم بازار بالاتر از سامسونگ قرار گرفته که 24.68 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. این برتری اپل به سامسونگ همچنین زمانی که فقط گوشی‌های پرطرفدار و پرفروش بازار را در نظر بگیریم، گسترده‌تر هم می‌شود! بد نیست بدانید که در نیمه اول 2023 سه گوشی آیفون 14 پرو مکس، آیفون 14 پرو و آیفون 14 به‌ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا جای گرفتند.

پرفروش ترین گوشی

در کمال تعجب، پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ نه یک محصول پرچمدار؛ بلکه یک گوشی اقتصادی تحت نام Galaxy A14 4G است! البته تحلیل داده‌های آماری مربوط به نیمه اول سال 2023 حاکی از عملکرد بسیار خوب پرچمدار همه فن حریف کره‌ای‌ها، گلکسی اس 23 اولتراست. با این حال همان‌طور که مشاهده می‌شود، اکثر محصولات پرفروش سامسونگ، میانرده‌ها و محصولات اقتصادی آن هستند.

پرفروش‌ترین برندهای گوشی‌ساز در مناطق مختلف دنیا

اوضاع بررسی محبوب ترین برندهای گوشی ساز سال 2023 زمانی جالب‌تر می‌شود که از مقیاس جهانی به منطقه‌ای وارد شویم! به‌عنوان مثال اپل در مناطقی مثل استرالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا تقریبا بی‌رقیب ظاهر می‌شود؛ درحالیکه سامسونگ نیز در مناطق دیگری از جهان مثل مکزیک یا کره جنوبی می‌درخشد. از سوی دیگر، غول گوشی‌سازی چین، شیائومی نیز در نواحی مثل یونان، اسپانیا و هند درخشان ظاهر شده و در حال گسترده‌تر کردن سلطه خود در کشورهای آسیایی و در حال توسعه است.

فروش جهانی موبایل

در این میان شاید جذاب‌ترین بخش گزارش John’s Phones را باید محبوب‌ترین برندهای نوپا دانست که تصویری از آینده صنعت گوشی‌های موبایل را نمایش می‌دهد. برندهایی مانند تکنو (Tecno)، اینفینیکس (Infinix) و اوپو (Oppo) از جمله این برندها به شمار می‌روند که به‌تازگی توانسته‌اند در آفریقا و برخی کشورهای آسیایی درخشان ظاهر شوند. این برندها اساسا تمرکز خود را روی قیمت مناسب‌تر خود و توجه به نیازهای منطقه‌ای متمرکز کرده‌اند. به‌عنوان مثال، برند تکنو توانسته بازار کشورهایی مثل اوگاندا یا کنگو را به‌طور کامل به دست بگیرد؛ درحالیکه اینفینیکس هم به‌طور مشابه سالی پرفروغ را در کشورهای جهان سومی تجربه کرده است. به‌طور مشابه، اوپو نیز توانسته در کشورهایی مثل اندونزی یا فیلیپین فوق‌العاده ظاهر شود.

این گستردگی توزیع سهم کمپانی‌های گوشی‌ساز در نواحی مختلف دنیا به‌خوبی گویای پویایی شگفت‌انگیز صنعت گوشی‌های هوشمند است.

پیش‌بینی بازار برای 2024؛ تاشوها، رشد چینی‌ها یا بازگشت درخشان هواوی؟

بر اساس داده‌های موجود از صنعت گوشی‌های موبایل، تحلیلگران برای سال 2024 پیش‌بینی رشدی 7.3 درصدی را در مقایسه با سه ماه چهارم سال 2023 می‌کنند. این پیش‌بینی ناشی از عرضه گسترده محصولات توسط کمپانی‌های چینی است. همچنین انتظار می‌رود که کل بازار هم به روند آهسته افزایشی خود در سال 2024 ادامه داده و رشدی 3.8 درصدی را تجربه کند.

در میان تمامی کمپانی‌های فعال در حوزه گوشی‌های موبایل تنها برندهای چینی موفق به ثبت درصد رشدهای دو رقمی در سال 2023 شدند. به همین جهت می‌توان انتظار داشت که همین روند در سال 2024 هم ادامه پیدا کند.

علاوه بر این، یکی از ترندهای داغ بازار در سال 2023 نیز گوشی‌های تاشو بودند. علیرغم این که میزان فروش کل صنعت گوشی‌های موبایل در سه ماه دوم سال 2023 نسبت به سال قابل کاهش داشت، اما گوشی‌های تاشو با سردمداری چینی‌ها با رشدی 10 درصدی همراه شدند! البته سامسونگ و هواوی در حال حاضر محبوب ترین برندهای گوشی ساز در دسته محصولات تاشو به شمار می‌روند؛ اما سایر کمپانی‌های چینی هم به‌خوبی توانستند خود را با موج دستگاه‌های تاشو همراه کرده و دستگاه‌های مختلفی در کلاس‌های قیمتی و عملکردی متفاوت را روانه بازار کنند.

محبوب ترین برندهای گوشی ساز 2023

علاوه بر این، دیگر مورد حائز اهمیت که می‌تواند پیش‌بینی‌ها پیرامون صنعت گوشی‌های موبایل در سال 2024 را دستخوش تغییر کند، احیای برند Huawei است. بر اساس اطلاعات موجود، به‌دنبال محبوبیت خارق‌العاده سری میت 60 هواوی در کشور چین، اپل در نخستین هفته سال 2024 با افتی 30 درصدی در میزان فروش خود روبرو شد! این مساله خیلی راحت می‌تواند در بخش گوشی‌های پریمیوم به سایر مناطق دنیا هم تسری پیدا کند و معادلات بازار در سال 2024 را دستخوش تغییر کند. در حال حاضر در بازار محصولات پریمیوم دنیا اپل با در اختیار داشتن سهم 71 درصدی پیشتاز است.

جمع بندی

بازار گوشی‌های موبایل  بازاری شگفت‌انگیز و پویاست و آمار فروش محصولات در سال 2023 نیز به‌خوبی گویای همین مساله است. در این متن ما نگاهی به عملکرد بزرگان بازار و تازه‌واردهای آن انداختیم و نفوذ هریک را در مناطق مختلف دنیا بررسی کردیم. در سال 2023 به‌طور خلاصه شاهد اوج‌گیری گوشی‌های تاشو و قدرت‌نمایی هرچه بیشتر برندهای چینی بودیم. از سوی دیگر، اوج‌گیری هواوی نیز مساله حائز اهمیت دیگری است که می‌تواند بازار گوشی‌های موبایل در سال 2024 را دستخوش تغییرات بزرگی کند.