خودروهای برقی جدید هوندا در CES 2024؛ سفینه‌های فضایی با فناوری خودران و هوش مصنوعی + عکس

هوندا خودروهای برقی جدید خود را در رویداد CES 2024 نمایش داد. اتومبیل های الکتریکی هوندا از طراحی خاص، فناوری خودران و هوش مصنوعی بهره‌مندند.

هوندا همان‌طور که پیش‌تر وعده داده بود، طی نمایشگاه CES 2024 سری جدیدی از خودروهای برقی خود تحت عنوان «هوندا زیرو» (Honda Zero) را معرفی کرد. بر اساس آخرین اخبار خودرو خارجی، این خودروساز ژاپنی دو کانسپت از این سری را به نمایش گذاشته است که یکی از آن‌ها سال 2026 روانه بازار آمریکای شمالی خواهد شد. در ادامه بیشتر به جزئیات این دو خودرو مفهومی می‌پردازیم.

معرفی خودروهای تمام برقی آینده‌گرایانه جدید هوندا

کانسپت Saloon هوندا

یکی از این دو کانسپت، «سالون» (Saloon) نام دارد که چشم‌انداز هوندا از یک خودرو الکتریکی سدان‌مانند را به نمایش می‌گذارد. اول از همه باید گفت که سبک و سیاق طراحی این خودرو به هیچ وجه شبیه به بقیه خودروهایی نیست که در خیابان‌های سراسر دنیا پیدا می‌شوند. سالون بدنه سدان با شیب پیوسته سقف دارد که شکل فست‌بک به آن می‌دهد. در طراحی بدنه هم خبری از خطوط تیز نیست و با انحنای فراوان اجزای مختلف بدنه با یکدیگر ادغام شده‌اند.

پایین ناحیه جلو یک محفظه مستطیلی نورانی با لوگو هوندا به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد جلوپنجره این خودرو باشد. بالای آن‌ هم دو چراغ باریک و کوچک مستطیلی قرار گرفته‌اند. المانی مشابه مستطیل نورانی نمای جلو در ناحیه عقب هم قابل مشاهده است. همچنین فاصله ناچیز بین کف بدنه و سطح زمین، از عملکرد اسپرت ساخته جدید هوندا خبر می‌دهد.

سالون جزو خودروهای برقی جدید هوندا در CES 2024

در فضای داخلی این کانسپت سری هوندا زیرو طراحی مینیمال با المان‌هایی مثل نمایشگر مرکزی تکی، صندلی‌های باکت و فرمان مستطیلی یا اصطلاحاً Yoke توجه را به خود جلب می‌کنند. نهایتاً باید بدانید که هوندا قصد دارد این کانسپت را سال 2026 در آمریکای شمالی به عرضه برساند؛ این یعنی فاصله زیادی تا محقق شدن چشم‌انداز این شرکت، هرچند کم و بیش وجود ندارد.

خودرو مفهومی Space-Hub هوندا

خودرو مفهومی دیگر Honda Zero قشر متفاوتی را پوشش می‌دهد. این نمونه که «اسپیس هاب» (Space-Hub) نام دارد، مینی ونی آینده‌گرایانه با اورهنگ‌های کوتاه و چراغ‌های عقب غیرمتعارف مستطیلی است. این خودرو همچنین سقف پانورامیک فوق‌العاده بزرگی دارد که به‌خاطر طراحی منحصر به فرد هوندا انگار تا هر دو پهلو امتداد پیدا کرده و فضای شیشه‌ای گسترده‌ای را به وجود آورده است.

اسپیس هاب جزو خودروهای برقی جدید هوندا در CES 2024

داخل کابین اسپیس هاب دو صندلی مجزای نیمکتی دیده می‌شوند و این حاکی از این است که هوندا در نظر دارد این خودرو را با فناوری خودران در دسترس قرار بدهد تا دیگر بدون نیاز به راننده، سرنشینان از نشستن در خودرو تا رسیدن به مقصد لذت ببرند. در همین حال، اثری از شیشه در ناحیه عقب نیست و ظاهراً راننده جهت مشاهده عقب خودرو باید از دوربین‌های به کار رفته استفاده کند.

مشخصات فنی این خودروهای برقی جدید هوندا مشخص نیست. البته این کانسپت‌ها صرفاً پیش‌نمایشی از طراحی مد نظر این شرکت هستند و کمتر به یک نمونه نزدیک به تولید شباهت دارند که پیشرانه آن‌ها هم تعیین شده باشد. با وجود این، هوندا می‌گوید این خودروها بسته به نسخه، کاملاً خودران خواهند بود یا دست کم از سطح مشخصی از فناوری رانندگی خودکار بهره خواهند برد. ویدیو منتشر شده هم فرمان جمع‌شدنی خودروهای مفهومی هوندا را نشان می‌دهد که وقتی راننده قصد داشته باشد کنترل خود را در دست بگیرد، از داشبورد بیرون می‌آیند.

هوش مصنوعی و فناوری خودران در خودروهای برقی جدید هوندا

کانسپت جدید هوندا در نمایشگاه CES 2024

سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته که لازمه رانندگی خودکار در خودروهای برقی تازه معرفی شده هوندا هستند، مبتنی بر پلتفرم «سنسینگ» (Sensing) این خودروساز ژاپنی خواهند بود. این پلتفرم که اولین بار در مدل 2021 هوندا لجند برای بازار ژاپن به کار گرفته شد، سطح 2 رانندگی خودکار را ارائه می‌کند. در سطح 2 این فناوری، راننده کماکان باید به جاده توجه داشته باشد و در صورت بروز حادثه هم از لحاظ قانونی مسئولیت بر عهده خود راننده خواهد بود. به گفته این شرکت، قابلیت رانندگی بدون نیاز به کنترل راننده در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از اواسط دهه 2020 به محصولات مقرون به صرفه‌تر هم راه پیدا می‌کند.

هوندا سری زیرو را با تمرکز روی عملکرد اسپرت توسعه می‌دهد و در طراحی آن‌ها از تجربیات خود از فرمول یک بهره می‌گیرد. همچنین در نظر دارد با استفاده از سیستم e-Axle بازدهی باتری را به حداکثر برساند؛ سیستمی که یک موتور، اینورتر و گیربکس را در بر می‌گیرد. حتی به کار گیری هوش مصنوعی در محصولات آینده جزو برنامه‌های هوندا است و این شرکت با جمع‌آوری داده درباره نیازها و ترجیحات رانندگان از طریق هوش مصنوعی، تلاش خواهد کرد تجربه‌ای شخصی‌سازی شده به‌همراه مسیریابی به رانندگان ارائه بدهد.

کانسپت جدید هوندا در نمایشگاه CES 2024

اتومبیل‌های سری Zero بر پایه چند اصل ساخته خواهند شد؛ وزن پایین، ساختار ظریف‌تر و همچنین هوشمندی. این در حالی است که خیلی از خودروهای الکتریکی امروزه بازار ایالات متحده شاسی بلندها و پیکاپ‌های سایز بزرگند. البته همین هم نتیجه ترند گسترده‌تری است که از چند سال قبل حضور سدان‌ها در بازار را کمرنگ‌تر کرده است. باید منتظر ماند و دید محصولات آینده هوندا بر پایه این رویکرد متفاوت، چطور ظاهر خواهند شد. هوندا حتی لوگویی تازه را مختص به نسل جدید خودروهای برقی خود طراحی کرده است.

در جریان نمایشگاه CES 2024 خودرو جدید دیگر هوندا با نام «افیلا» (Afeela) به نمایش گذاشته شد. سدان تمام الکتریکی افیلا را هوندا و سونی تحت شرکتی با نام «سونی هوندا موبیلیتی» (Sony Honda Mobility) توسعه داده‌اند. نمایش خودرو برقی افیلا سونی و هوندا در این رویداد باعث جلب توجه شد؛ خصوصاً زمانی که آن را با استفاده از کنترلر دوال‌سنس پلی استیشن 5 روی صحنه به حرکت درآوردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*