کنترل خودرو برقی سونی و هوندا با کنترلر پلی استیشن 5 در CES 2024

افیلا به CES 2024 آمد؛ خودرو برقی سونی و هوندا که با دسته PS5 هم راه می‌رود + ویدیو

سونی و هوندا دوباره خودرو برقی افیلا را در CES 2024 نمایش دادند. همچنین کنترل Afeela روی صحنه با کنترلر پلی استیشن 5 توجهات را به خود جلب کرد.

سونی که با نمایش کانسپت Vision-S در نمایشگاه CES 2020 عزم خود برای ورود به عرصه تولید خودرو برقی را نشان داده بود، سال 2022 بالاخره از همکاری با خودروساز بزرگ ژاپنی هوندا خبر داد. نتیجه همکاری این دو، شرکت «سونی هوندا موبیلیتی» (Sony Honda Mobility) شد که قرار است اولین خودرو خود را تحت عنوان «افیلا» (Afeela) روانه بازار کنند. افیلا در نمایشگاه CES 2023 هم به نمایش گذاشته شده بود و بنا به جدیدترین اخبار خودرو، اخیراً دوباره در قالب نسخه‌ای تقریباً نهایی به نمایشگاه CES 2024 آمد.

خودرو برقی افیلا سونی و هوندا در نمایشگاه CES 2024

سونی سدان الکتریکی افیلا را به روی صحنه آورد و «ایزومی کاوانیشی» (Izumi Kawanishi)، مدیر سونی هوندا موبیلیتی با استفاده از کنترلر دول سنس پلی استیشن 5 این خودرو را جلو چشمان حضار به حرکت در آورد؛ اتفاقی که احتمالاً با بازخورد کاربران شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً طرفداران سونی و پلی استیشن مواجه شود.

تولید خودرو توسط سونی در این مقطع دیگر جای تعجبی ندارد؛ وقتی هواوی چندین خودرو تحت برند «آیتو» (AITO) به بازار معرفی کرده و در روزهای پایانی سال 2023 هم بالاخره از خودرو برقی شیائومی SU7 به‌صورت رسمی رونمایی شد. جالب است که ببینیم تلاش این شرکت‌های حوژه تکنولوژی در خودروسازی چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

خودرو برقی افیلا سونی و هوندا در نمایشگاه CES 2024

سونی چشم‌انداز خود را اولین بار در قالب کانسپت Vision-S طی نمایشگاه CES 2020 به نمایش گذاشته شده بود و حالا افیلا را که در آستانه ورود به بازار است باید نتیجه تکامل آن دانست. افیلا حتی نسبت به نسخه‌ای از آن که سال گذشته در جریان CES نمایش داده شده بود، دستخوش تغییراتی شده است.

خودرو برقی افیلا سونی و هوندا در نمایشگاه CES 2024

حالا Afeela آینه‌های بغل مرسوم به‌جای دوربین دارد و سپر و اسپویلر جلو آن بازطراحی شده‌اند. چراغ‌های جلو این خودرو شکلی منحنی‌تر نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ ضمن این‌که اگر دقت کرده باشید، چراغ‌های جلو در نوک کاپوت کمی به عقب متمایل شده‌اند. ستون‌‌ها در مقایسه با سال گذشته کلفت‌تر شده‌اند و حتی در ناحیه عقب، تریم مشکی به بالای جای پلاک اضافه شده است. المانی جدید هم دیده می‌شود که از سپر عقب بیرون زده است.

خودرو برقی افیلا سونی و هوندا در نمایشگاه CES 2024

تغییرات خودرو برقی هوندا و سونی به فضای داخلی آن ختم نمی‌شوند. داخل کابین این سدان تمام الکتریکی که سرتاسر آن را نمایشگرها فرا گرفته‌اند، یک آینه عقب متفاوت، فرمان مستطیلی (Yoke) بازنگری شده و دو شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند به چشم می‌خورند. به نظر می‌رسد دوربینی هم بالای داشبورد قرار دارد که حرکات راننده را رصد می‌کند.

سونی افیلا برای تامین قوای محرکه خود از دو موتور الکتریکی با سیستم محرکه دو دیفرانسیل/تمام چرخ محرک بهره می‌برد. یک موتور در جلو و یک موتور دیگر در عقب به کار گرفته شده است که هر کدام می‌توانند 241 اسب بخار قدرت تولید کنند. تامین انرژی این موتورها بر عهده یک باتری پک 91 کیلووات ساعتی قرار دارد که گذشته از شارژ AC با توان حداکثر 11 کیلوواتی، امکان شارژ DC آن با توان حداکثر 150 کیلوواتی مهیا است.

سونی و هوندا تولید خودرو برقی افیلا را سال 2025 شروع می‌کنند و پس از آغاز فروش این خودرو در همین سال، نهایتاً اوایل سال 2026 اولین دستگاه‌ها از آن را به خریداران در آمریکای شمالی تحویل خواهند داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*