تلکوبانک

نشست تخصصی تلکوبانک ها با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد

نشست تخصصی تلکوبانک ها با عنوان پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک، با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات برگزار شد.

در ظهر روز چهارشنبه بیستم دی ماه 1402، نشست تخصصی «تلکوبانک ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» برگزار شد. این نشست در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت مخابرات ایران در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری برگزار شده و نمایندگانی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و همچنین مخابرات ایران در آن حضور داشتند.

سید میثم سیدصالحی، معاون فناوری شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مدیر نشست تخصصی تلکوبانک ها در ابتدای این نشست اظهار کرد تلکوبانک زاییده مشترک دو صنعت بانک و تلکام است که به‌واسطه فعالیت‌های مشترک این دو حوزه در سال‌های گذشته و فعالیت‌های نوآورانه در این دو صنعت توسعه یافت. وی در ادامه افزود تلکوبانک از نظر عملیاتی، یک مفهوم جدید نیست و قدمت آن به یک دهه پیش بازمی‌گردد؛ اما یک وجه از همگرایی دو صنعت تلکام و بانک، ناشی از فشار تقاضا از سوی مشتریان و کشش بازار برای ارائه خدمات نوین و فناورانه در هر دو صنعت بوده است.

معاون فناوری شرکت مخابرات ایران اضافه کرد شرکت‌های تلکامی همیشه برای حفظ و نگه داشتن مشترکان خود تلاش می‌کنند در لبه تکنولوژی باشند و حفظ مشترکان، دغدغه بانک‌ها نیز محسوب می‌شود. بنابراین این همگرایی می‌تواند منجر به ارائه سرویس‌های نوین، نرم و کم‌هزینه شود. بر اساس ترند بین‌المللی، امروزه بیشتر صنایع برای ادامه فعالیت‌های خود به ایجاد ارتباط گسترده با شرکت‌های تلکامی نیاز دارند. سید میثم سیدصالحی بعد از طرح موضوع کلی، رویکرد نشست تخصصی تلکوبانک ها را بیان کرد و به طرح این سوال پرداخت که «در دنیا چه اتفاقی در حوزه تلکوبانک ها افتاده است؟» تا به این ترتیب به استقبال اعضای حاضر در این پنل برود.

روند تلکوبانک ها باید به سمت پرداخت های اعتباری برود

مصطفی درجزی، مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول، یکی از اعضای کلیدی به‌شمار می‌رفت که در این پنل حضور داشت. وی در خصوص بازار داخلی و راهکارهای عملی همکاری بین بانک‌ها و اپراتورها، صحبت‌های خود را مطرح کرد. به‌گفته مصطفی درجزی، تلکوبانک به‌عنوان راهکاری برای دسترس‌پذیرتر کردن محسوب می‌شود و موضوع تلکوبانک‌ها به‌دلیل این‌که خدمات بانکی را بسیار در دسترس قرار می‌دهند، چندان جای بحث در کشور ما نخواهد داشت؛ چرا که هم خدمات بانکی فناورانه‌ای داریم و هم امکان استفاده از خدمات بانکی در هر مکانی فراهم است. در واقع کاربرد تلکوبانکینگ، مختص کشورهایی است که سرویس‌های مخابراتی پیشرفته، اما شبکه بانکی نسبتا عقب‌مانده‌ای از نظر تکنولوژی دارند.

مدیر کل کسب‌وکار سازمانی همراه اول از سوی دیگر مباحثی مانند پرداخت‌های مالی بر بستر موبایل را از جمله به‌روزترین مباحث جاری در جهان عنوان کرد. در جلسه‌های اخیر ITU نیز به این موضوع پرداخته شده و در نهایت به این جمع‌بندی رسیده شد که این حوزه نیازمند یک رگولاتور مستقل از بانک و مخابرات خواهد بود. درجزی تاکید کرد:

امروزه پرداخت‌های نقدی جایگاه خود را در جهان از دست داده و حتی در حمل و نقل شهری هم از مسافران پول نقد گرفته نمی‌شود. برای حرکت در راستای این چارچوب جهانی، اپراتورها می‌توانند حتی با وجود تحریم‌های بین‌المللی، امکان پرداخت غیر نقدی مسافران ایرانی در خارج از کشور را با سرویس رومینگ بین‌المللی خود به‌وجود بیاورند.

مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول پس از اشاره به موضوع پرداخت‌های اعتباری و ابتکار عملی که اپراتورهای تلفن همراه در این حوزه دارند، از مزیت‌های اساسی اپراتورهای تلفن همراه از جمله ضریب نفوذ بالا و سیم کارت‌های دائمی یاد کرد و آنها را پیش‌نیازهایی برای ارائه خدمات پرداختی خرد مبتنی بر موبایل دانست. وی همچنین افزود بیگ دیتای موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور می‌تواند مزیتی باشد که به صنعت بانکی کشور کمک کند و رنگ و روی دیگری به بحث پرداخت اعتباری و خرد ببخشد.

درجزی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد همراه اول بیش از 20 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی دارد و می‌تواند بحث «توثیق» را به‌راحتی راهبری کند و با اعتبار و رفتار مشترکان خود در شبکه، به آنها اعتبار داده و قدرت خریدشان را ارتقا ببخشد.

باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل هم نماینده دیگری از اپراتورهای تلفن همراه در پنل تخصصی تلکوبانک ها بود که به بیان صحبت‌های خود پرداخت. وی کاهش هزینه‌ها را مهم‌ترین مزیتی دانست که اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند برای بانک‌ها ایجاد کنند. بر این اساس اگر همین امروز این همکاری شکل بگیرد، اپراتورها پیشنهادهایی دارند که به‌وسیله آنها می‌توانند هزینه بانک‌ها را تا پنج برابر کاهش دهند.

باقر صمدی گفت ما توان تولید سوپر اپ‌هایی را در کشور دارید که بتوانند هر چیزی که مورد نیاز بانک‌ها است را ارائه دهند. همچنین امنیت زیرساخت‌های ما هم می‌تواند یک پیشنهاد جذاب و کمک‌کننده برای اپراتورها باشد تا به این سمت بیایند. معاون دیجیتال ایرانسل اظهار کرد ورود ایرانسل به بحث بانکداری، فعلا از طریق کیف پول دیجیتال میسر شده و ما تلاش کردیم بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی دریافت کردیم، این کار را پیش ببریم و حالا به‌دنبال ورود به حوزه‌های دیگری مانند خرید اعتباری هم هستیم.

بلال مدحج، مشاور حوزه تحول دیجیتال حاضر در این نشست نیز پس از نگاهی به روندهای جهانی، اظهار کرد در دنیا شاهد حرکت از فراهم‌کنندگی سرویس‌های ارتباطی به‌سمت فراهم‌کنندگی سرویس‌های پلتفرمی هستیم و وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، فراهم‌کننده سرویس پلتفرمی به‌عنوان یک فراهم‌کننده سرویس ابری شناخته می‌شود و خدمات بانکی را در قالب سرویس (BaaS) ارائه می‌کند.

او در ادامه روند فعالیت تلکوبانک ها را تشریح کرد و ضمن تاکید بر جایگاه شرکت‌های تلکامی به‌عنوان بازیگران جدی حوزه کیف پول و پرداخت، به مدل‌های کسب‌وکاری و درآمدی آنها در قالب‌های The Telco Neobank، The Niche Preposition، Mobile Money Wallet و The Super App اشاره کرد که کاربست‌های آن در اپراتورهای بین‌المللی، پیاده و اجرا می‌شود.

امیررضا مغازه‌ای، مدیر کل یکپارچه‌سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران هم صحبت‌های مدیران و نمایندگان همراه اول و ایرانسل و دیدگاه آنها به این صنعت را تایید کرد و اقدامات کلیدی مخابرات به‌منظور بسترسازی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی که می‌توانند به موضوع بحث این نشست کمک کنند را نیز بیان کرد. وی افزود شرکت مخابرات هم‌اکنون در حال آماده‌سازی بستر ابری روی فیبر نوری جهت برطرف کردن دغدغه‌های بانک‌ها و شرکت‌های پرداختی است و به‌زودی می‌توانیم تفاوت چشمگیر آن را در بخش سرویس‌های مبتنی بر ابر احساس کنیم.

پس از ارائه مفاهیم و موضوع‌های متنوع در زمینه‌هایی مانند پرداخت‌های اعتباری، موبایل بانکینگ و امتیازدهی اعتباری از طریق شبکه موبایل، در پایان نشست تخصصی تلکوبانک ها شاهد ارائه جمع‌بندی‌های نهایی بودیم و اپراتورهای تلفن همراه نیز برای ورود به مباحث نوین و کمک به صنعت بانکی، اعلام آمادگی کردند. همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست با اعضای حاضر در پنل به تعامل پرداختند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*