گرم ترین سال تاریخ

رکورد گرم ترین سال تاریخ زمین شکسته شد

با اعلام بیانیه سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا موسوم به C3S، سال 2023 میلادی رکورد گرم ترین سال تاریخ زمین را شکاند.

سال گذشته در سرتاسر نقاط کره زمین شاهد وقوع خشکسالی و کمبود بارش برف و باران بودیم؛ به نحوی که عامل اصلی این موضوع گرمایش بیش از حد کره زمین و اختلالات جوی اعلام شد. در روز گذشته مصادف با ۹ ژانویه ۲۰۲۴، مجمع رصد تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا موسوم به C3S اعلام کرد که سال 2023 میلادی با اختلاف قابل توجهی گرم ترین سال تاریخ در سیاره زمین بوده و به احتمال زیاد این اختلاف دمای ثبت شده در ۱۰۰ هزار سال گذشته بی‌مثال بوده است.

2023 گرم ترین سال تاریخ زمین شد

گرم ترین سال تاریخ زمین

سرویس کوپرنیک در طی یک نشست اعلام کرد که میانگین افزایش دمای سطح زمین تقریبا ۰.۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۴۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است و تنها قاره استرالیا بوده که از این افزایش دمایی در امان بوده است.

کارلو بوونتمپو (Carlo Buontempo) به‌عنوان مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا گفت:

امسال یک سال استثنایی از نظر آب و هوا بوده و حتی در مقایسه با سال‌های بسیار گرم دیگر، بیشتر خود را نشان داده است.

سرویس تغییرات آب و هوایی C3S با این آمار، سال ۲۰۲۳ را به‌عنوان گرم ترین سال در رکوردهای دمای جهانی اعلام کرد.

گرم ترین سال تاریخ

مایکل دایموند دانشمند زمین‌شناس دانشگاه فلوریدا با بیان علل این تغییرات دمایی گفت:

سوزاندن بی‌وقفه سوخت‌های فسیلی توسط بشریت یک عامل بلندمدت برای افزایش دمای جهانی است؛ اما برای توجیه افرایش ناگهانی دما در سال ۲۰۲۳ کافی نیست. یکی از عوامل تغییردهنده الگوی آب و هوا، پدیده لانینا بود که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ باعث افزایش مقدار آب سرد در شرق اقیانوس آرام شد که گرما را جذب و سپس دمای جهانی را سرکوب کرد. در سال ۲۰۲۳ این الگو به رویداد ال نینو تبدیل شد که اقیانوس آرام را در بخش‌های خط استوا با آب‌های گرم پوشاند و شروع به افزایش دمای جهانی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

زنگ خطر برای گرمایش جهانی؛ به نقطه بحرانی و غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شویم

به‌طور متوسط کره زمین در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱.۴۸ سانتی‌گراد گرم‌تر از دوره پیش از انقلاب صنعتی از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ میلادی بوده است؛ درست زمانی که بشر شروع به سوزاندن سوخت‌های فسیلی در مقیاس صنعتی کرد و دی اکسید کربن را به جو زمین منتقل کرد.

گرم ترین سال تاریخ

سال ۲۰۱۵ کشورهای حاضر در توافقنامه پاریس متعهد شدند تا برای جلوگیری از گرمایش زمین، میانگین افزایش دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نکند. اما C3S می‌گوید که دمای جهانی در نیمی از روزهای سال ۲۰۲۳ فراتر از حد استاندارد رفته که یک سابقه وحشتناک برای کره زمین ثبت کرده است. همچنین رکورد انتشار گاز CO2 ناشی از سوزاندن سوخت زغال سنگ، نفت و گاز به رکورد جدیدی معادل با ۴۱۹ قسمت در میلیون PPM از میزان غلظت دی‌اکسیدکربن در جو رسیده است. چیزی که هنوز دانشمندان نمی‌دانند این است که آیا این گرمای شدید در سال ۲۰۲۳ نشانه‌ای از شتاب گرفتن گرمایش جهانی است یا خیر.

سامانتا برگس معاون کل C3S گفت:

مشخص نیست که این تغییر دما یک تغییر فاز دمایی است یا فقط یک سال غیرعادی گرم است. ما به زمان بیشتر و مطالعات علمی گسترده‌تری برای درک این موضوع نیازمندیم.

در سال ۲۰۲۳، ساکنان کره زمین شاهد تغییرات دمایی مرگبار از چین تا اروپا بودند. همچنین باران‌های شدید، منجر به سیل در نقاط مختلف جهان شد و در لیبی و کانادا شاهد آتش‌سوزی بودیم. رمز و رازهای سال گذشته پیش‌بینی‌های امسال را کمتر از حد معمول قطعی می‌کند. ال نینو ممکن است دما را بیشتر کند و جهان را برای مدت کوتاهی از محدودیت دما بیرون ببرد؛ اما گرمای شدید در اقیانوس منجمد شمالی ایجاد شد تا جهان از آستانه گرمای خود عبور کند.

گرم ترین سال تاریخ زمین

پیامدهای اقتصادی تغییرات آب و هوایی نیز در حال افزایش است. ایالات متحده آمریکا دست کم ۲۵ نوع بلایای آب و هوایی مختلف را با خسارت بیش از یک میلیارد دلار متحمل شده و خشکسالی شدید، محصولات سویا در آرژانتین و گندم در اسپانیا را ویران کرد. با وجود این علائم و افزایش دمای جهانی در گرم ترین سال تاریخ به احتمال زیاد الگوی گرمایشی بلندمدتی که زمین اکنون در آن به سر می‌برد ادامه خواهد داشت. همان‌طور که برای چند دهه ادامه‌دار بوده و تا زمانی که سوزاندن سوخت‌های فسیلی پایان یابد شاهد افزایش دما خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*