عکاس طبیعت

خیره کننده ترین تصاویر طبیعت در سال 2023

در سالی که گذشت، تصاویر خیره کننده ای ثبت شد. برخی از بهترین تصاویر طبیعت توانستند جایزه‌های بزرگ را در رقابت‌های جهانی از آن خود کنند.


هر ساله عکاسان مختلفی از سراسر جهان به مناظر طبیعی می‌روند و سعی می‌کنند با ثبت تصاویری از آن‌ها، ما را با دنیای شگفت‌انگیزی که در پیرامونمان هست آشنا کنند. این عکس‌ها به ما کمک می‌کنند تا بدون رفتن به آن منطقه، بتوانیم مناظر آن را تماشا کنیم و از بودن در کره زمین لذت ببریم.

جذاب‌ترین تصاویر ثبت شده از طبیعت در سال ۲۰۲۳

هزاران تصویر ماورایی ثبت شده در سال 2023 وجود دارند که از مناظر خیره کننده قله کوه تا تاریکی گریز ناپذیر اعماق اقیانوس را ثبت کرده‌اند. در ادامه 10 مورد از این تصاویر حیرت انگیز طبیعت را مشاهده کنید.

نگاه به بهشت

طبیعت

تنها خرس زنده آمریکای جنوبی از گونه‌ای در حال انقراض وقتی داشت از درخت انجیر صد ساله پوشیده در خزه اسپانیایی بالا می‌رفت، ثبت شد. عکاس این عکس فوق العاده توانسته بود در رقابت عکاس برتر طبیعت برنده شود.

خرس‌های عینکی (Tremarctos Ornatus) به خاطر چابکی عجیبشان در بالا رفتن از شاخه‌های درختان و همچنین دسته‌های موی نارنجی روی بدنشان شهرت دارند. ژاک میت چاک، عکاس طبیعت، پس از 11 روز کوهنوردی دشوار در کوهستان آند اکوادور توانست این خرس عینکی را در ارتفاع 2400 متری بالاتر از دریا با دوربین خود به ثبت برساند.

او با عنوان او به بهشت می‌نگرد در بخش پستانداران و همچنین بخش عمومی مسابقه برنده عنوان بهترین عکاس طبیعت شد.

خطر عشق

طبیعت

یک عکاس در مرتفع‌ترین نقطه صحرای زین توانست تصویری از دو بز کوهی آیبکس نوبه‌ای (Capra Nubiana) را که در حال مبارزه جدی بودند، ثبت کند.

آمیت اشل، عکاس حیات وحش، تصویر فوق را در خلال فصل جفت گیری به ثبت رساند. در فصل جفت گیری، حیوانات دچار حالت فحل می‌شوند و مخصوصاً جنس نر سعی می‌کند با مبارزه کردن و شکستن شاخ یک نر دیگر، توجه ماده‌ها را به خود جلب کند.
این تصویر با عنوان کارهایی که به خاطر عشق انجام می‌دهیم توانست در مسابقه عکاسی Nature in Focus برنده بخش مناطق بکر و حیوانات در زیستگاه طبیعی شود.

خرچنگ نعل اسبی طلایی

طبیعت

تصویری از یک نوع خرچنگ نعل اسبی طلایی شاخ‌دار توانست پس از راه یافتن به رقابت موزه تاریخ طبیعی که در لندن برگزار شد، برنده جایزه بزرگ سال 2023 در بخش عکاس حیات وحش سال شود.

در این تصویر شاهد سه خرچنگ طلایی نوجوان تراولی در کنار خرچنگ شکوهمند نعل اسبی طلایی هستیم که ظاهراً در حال پرسه زدن کف اقیانوس بوده‌اند و به عکس تصویری وهم انگیز هدیه کرده‌اند. داوران مسابقه تصویر پیش رو را زیبای مسحور کننده خواندند.

لارن بالیستا، عکاس زیر آب و زیست شناس دریایی، دومین فردی است که توانسته جایزه بزرگ را دو بار از مسابقه دریافت کند. تصویر دیگری از او در سال 2021 برنده همین جایزه شد که نوعی ماهی گرمسیری را در حال استتار نمایش می‌داد.

ضیافت زیر دریایی برای نیوت آلپاین

طبیعت

نوعی دوزیست خزنده به نام نیوت آلپاین (Ichthyosaura Alpestris) وجود دارد که در جنگل‌ها و تالاب‌های آلمان زندگی می‌کند. این سمندر آبی در حیات وحش از انواع جانوران ریز آبی از جمله تخم ژلی قورباغه‌ها تغذیه می‌کند.

وقتی قورباغه‌ها تخم گذاری می‌کنند و حدوداً ده روز از آن می‌گذرد، به محض تاریک شدن هوا نیوت آلپاین‌ها به تخم‌های ژل گونه قورباغه‌ها حمله کرده و تمام شب دلی از عزا درمی‌آورند. به گفته عکاس تصویر به نام تیبور لیتواسکی، گاهی چند سمندر آبی بر سر خوردن یک تخم قورباغه با هم نزاع می‌کنند. او توانست با ارائه تصویر پیش رو برنده جایزه بزرگ در مسابقه عکاسی حفاظت از محیط زیست سال 2023 شود.

همچنین تماشا کنید: شگفت انگیزترین تصاویر از حیوانات و طبیعت در سال ۲۰۲۳

کارآگاه قاز دریایی

طبیعت

قاز دریای شمالی یا همان بوبی (Sula Leucogaster) با سرعت بالایی در آب آزاد شیرجه می‌زند تا کریل، میگو یا ماهی کوچک شکار کند. این پرندگان به واقع شیرجه زنان ماهری هستند؛ اما در هنگام دوباره به زمین نشستن و تیک آف بسیار دست و پا چلفتی عمل می‌کنند. همین موضوع باعث شده است نامشان از کلمه اسپانیایی Bobo به معنی احمق یا خنگ گرفته شود.

سلیمان العتیقی، عکاس متخصص در غواصی اسکوبا، توانست ضمن مشاهده دقیق شکار و غذا خوردن بوبی قهوه‌ای، پرتره این حیوان را در هنگام شیرجه زدن و در جزایر رویلیاخیخدو ثبت کند. این تصویر موفق شد رتبه اول را در مسابقه عکاسی Nature in Focus و بخش پرتره به دست آورد.

عنکبوت گرگی مادر

طبیعت

این عنکبوت گرگی مادر در تصویر برنده 2023 رقابت حفاظت از طبیعت، تاجی از بچه عنکبوت به سر دارد.

عنکبوت‌های ماده در تابستان همه بچه عنکبوت‌ها و تخم‌های باز نشده را مانند کلاه روی سر گذاشته و به مدت حدوداً 20 تا 30 روز با خودشان حمل می‌کنند. آن‌ها بدین ترتیب می‌توانند به بچه‌های خود در حالی که به موهای پشت چنگ زده‌اند غذا هم بدهند.
بنجامین سلب عکاس، یک روز صبح خیلی زود در مسیر آسفالت با یکی از همین عنکبوت‌های گرگی مادر مواجه شد. به گفته او، همه بچه عنکبوت‌ها به شکل ترسناکی بی حرکت بودند. عکس این عنکبوت مادر برنده بخش حشرات و تنندگان شد.

آخرین نفس پاییز

طبیعت

تصویری افسانه‌ای به نام آخرین نفس پاییز به شکلی جادویی توانسته درخشش هاگ‌های قارچ را در بستر جنگل به نمایش بگذارد. رنگ‌های جادویی این تصویر با انعکاس و شکست نور در نتیجه باران و باد به وجود آمده‌اند.

قارچ‌ها برخلاف سایر گیاهان برای رشد بیشتر، هاگ تولید می‌کنند. در خلال شرایط آب و هوایی باران و باد، میلیاردها هاگ از درون کلاهک قارچ‌ها به بیرون آزاد می‌شوند تا از عوامل طبیعی به عنوان وسیله حمل و نقل خود استفاده کنند. این هاگ‌ها سرانجام در مناطق تاریک و مرطوبی که غذا وجود داشته باشد، فرود می‌آیند تا رشد کنند.

آگوراستوس پاپاتسانیس عکاس، برخلاف شرایط هوایی بارانی سعی کرد چتر نقره‌ای فلش و دوربین خود را جای مناسبی بکارد تا تصویر نادیده شگرفی مانند عکس پیش رو را به ثبت برساند. این تصویر توانست رتبه برتر را در مسابقه عکس برتر حیات وحش سال 2023 در بخش گیاهان و قارچ‌ها به خود اختصاص دهد.

اختاپوس کاغذی سوارکار

طبیعت

در تصویر اختاپوس کاغذی سوارکار، یک اختاپوس کاغذی کوچک انگار که دامنی از شاخک‌های حساس پوشیده و در قعر آب‌های فیلیپین شناور شده است.

این موجودات خیلی کوچک با نام دیگر آرگونات ظاهراً تمایل دارند بر عروس دریایی سوارکاری کنند؛ یا حداقل که این‌طور به نظر می‌رسد. تصویر پیش رو برنده بخش زیرآب در مسابقه عکاسی عکاس سال طبیعت شد. غواصی در آب سیاه شامل غواصی کردن شبانه در اعماق بسیار زیاد به همراه نور جانبی قدرتمند می‌شود که همچنین نور ماه را جهت جلب توجه انواع گونه‌ها، تقلید می‌کند.

عصب بینایی یک جونده

طبیعت

تصویری حیرت انگیز و رنگارنگ از شبکه سلول‌های عصبی مربوط به یک موش توانست برنده رتبه اول در مسابقه Nikon small World شود.

حسنین قنبری و جیدن دیکسون هر دو از پژوهش‌گران یک موسسه تحقیقاتی به نام Lions Eye Institute هستند. آن‌ها روی موضوع بیماری‌های شبکیه‌ای چشم تحت تأثیر دیابت تحقیق می‌کنند. این بیماری دیابتی ممکن است آسیب‌های غیر قابل جبرانی به چشم وارد کند.

آن‌ها در تصویر پیش رو قصد داشتند بر پیچیدگی تحقیقات خود و اهمیت تشخیص در فازهای اولیه تأکید کنند.

همچنین تماشا کنید: تصاویر منتخب مسابقه عکاسی زیر آب ۲۰۲۳

شکار در سرعت خیلی زیاد

یک شاهین بحری ماده با سرعت خیلی بالایی توانست با چنگال‌های خود سر یک پلیکان قهوه‌ای زیبا را بگیرد. تصویر حیرت انگیز پیش رو گاو را از شاخش بگیر نامیده شده است.

شاهین بحری ماده (Falco Perefrinus) در خلال فصول جفت گیری به حفظ امنیت لانه خود بسیار اهمیت می‌دهد. جک ژی عکاس در بیانیه‌ای درباره تصویر برنده خود اعلام کرد حدوداً چهار سال تلاش کرده است تا این عکس را از لحظه شکار پلیکان قهوه‌ای توسط شاهین بحری با آن چابکی و سرعت ثبت کند.

این عکس که در سرعت بالایی ثبت شده بود، سرانجام توانست جایزه بزرگ و برنده طلایی را در مسابقه عکاسی پرندگان سال 2023 کسب کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*