دستاورد علمی

مهم ترین خبرها و دستاوردهای علمی در سال 2023

دانشمندان سال 2023 هم به پژوهش خود ادامه داده و دستاورد های علمی خیره کننده این کسب کردند که در ادامه به مهمترین‌های آنها پرداخته ایم.


در سال گذشته بارها گزارش‌هایی از مهم‌ترین رویدادهای علمی برای شما تهیه کردیم. حالا که سال 2023 به پایان رسیده است و در ابتدای سال جدید 2024 هستیم، زمانش رسیده تا مهم‌ترین دستاوردهای علمی سال گذشته را بار دیگر مرور کنیم. در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید تا 7 مورد از مهم‌ترین خبرها و دستاوردهای علمی سال 2023 را با هم یادآوری کنیم.

1. یک کوه زیر آب به ارتفاع برج خلیفه در دبی

بزرگ‌ترین کشتی نقشه برداری بدون خدمه دنیا به نام شناور پیمایشگر SD 1200 با شناسایی بزرگ‌ترین کوه زیر دریایی، اکتشافی پیشتاز را به ثبت رساند. این کوه زیر دریا تقریباً هم ارتفاع برج خلیفه، بلندترین سازه بشری دنیا است. شناور پیمایشگر مذکور در حالی که داشت حدوداً 45 هزار کیلومتر مربع از اعماق اقیانوس در سواحل کالیفرنیا و جزایر آلوتیان آلاسکا را کاوش می‌کرد، توانست کوه زیر دریایی با ارتفاع 1000 متر را برای اولین بار کشف کند. برای اینکه بهتر متوجه اهمیت این کشف اخیر شوید، برج خلیفه که بلندترین سازه و برج دنیا شناخته می‌شود را در نظر بگیرید. این برج 828 متر ارتفاع دارد و در دبی، امارات متحده عربی، واقع شده است.

2. قدرتمندترین لیزر پرتو ایکس دنیا

آزمایشگاه ملی شتاب دهنده SLAC متعلق به وزارت انرژی آمریکا، در پیشرفتی چشمگیر توانست سال گذشته اولین پرتوهای ایکس را با استفاده از منبع نوری خطی منسجم (LCLS) و لیزر الکترون آزاد پرتو ایکس به روز شده شلیک کند. این لیزر جدید LCLS-ll نام دارد و با هزینه چشمگیر 1.1 میلیارد دلاری توسعه یافته است. چنین بهینه سازی عظیمی کمک کرده تا LCLS-ll بتواند در مقایسه با نمونه قبلی 8000 برابر پرسرعت‌تر عمل کند و قادر به تولید تقریباً یک میلیون پرتو ایکس در هر ثانیه شود. این لیزر جدید قدرتمندتر از هر گونه لیزر پرتو ایکس قبلی دیگر است.

3. پیشرانه فضایی Pellet-Beam

دانشمندان در سال 2023 هم ادامه فعالیت‌های قبلی خود را از سر گرفتند تا به تحقق کامل رویاهای علمی تخیلی خود یک قدم نزدیک‌تر شوند. در این میان، پروپوزال آرتور داوویان، استادیار دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به چشم می‌خورد. این دانشمند، مفهومی برای پیشرانه Pellet-beam معرفی کرده و در آن ظرفیت پیشرانه مذکور را در پیش راندن سفینه‌های فضایی بزرگ به فضای بین ستاره‌ای تجسم کرده است. همین ایده جالب توجه و خلاقانه توانست در مارس سال گذشته، کمک هزینه چشمگیری معادل 175 هزار دلار از سوی پروژه‌ مفاهیم پیشرفته و خلاقانه ناسا (NIAC) دریافت کند. منتظر هستیم تحقق این ایده مفهومی را در آینده مشاهده کنیم.

همچنین بخوانید: ۷ تا از مهمترین اکتشاف های فضایی در سال ٢٠٢٣

4. دوربین توانمند تازه با قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت بهتر

دانشمندان مشغول به کار در موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی در بولدر کولورادو توانستند یک دوربین جدید ابر رسانای نانوسیم تک فوتون (SNSPD) اختراع کنند که می‌تواند تصاویری با وضوح 400 هزار برابر بهتر ثبت کند. چنین توانایی در وضوح تصویر فوق العاده، امکان تصویربرداری از یک فوتون را هم میسر می‌کند.

5. پیدا کردن راهی نوین برای شارژ مجدد لیزر

یک گروه از محققان کره جنوبی و انگلیس روش منحصر به فرد پیدا کردند تا پالس لیزری را با قدرت 1000 برابر بیشتر از سطح فعلی تولید کنند. آن‌ها به کمک شبیه سازی کامپیوتری توانستند رویکردی نوین برای فشرده سازی نور شناسایی کنند و بدین ترتیب شدت نور به حدی افزایش یافت که استخراج اجزا از خلأ هم امکان پذیر شد. این روش خلاقانه داراب ظرفیت‌های بسیاری است و می‌تواند مسیر اکتشاف‌های بی نظیر را در ماهیت اصلی مواد هموار سازد.

6. استفاده از در هم تنیدگی کوانتومی برای سفر در زمان

پژوهشگران در دانشگاه کمبریج با معرفی مفهومی حیرت انگیز در ارتباط با مکانیک و در هم تنیدگی کوانتومی، نگاهی اجمالی و فرضی درباره امکان سفر در زمان ارائه کردند. در هم تنیدگی، پدیده‌ای کوانتومی است که در آن اجزا به هم پیوسته می‌شوند. این نوع پیوستگی به شکلی اجرا می‌شود که وضعیت هر جز به شکل مستقیم به وضعیت جز دیگر بستگی دارد و این موضوع صرف‌نظر از فاصله فیزیکی میان اجزا مطرح شده است.

همچنین بخوانید: بزرگ ترین آزمایش جهان: پارادوکس انیشتین بالاخره تست شد

7. نشانه‌هایی با اشاره به تمدنی مرموز زیر دریا

پژوهشی در دانشگاه بردفورد اجرا شد و ادعا کرد که میدان‌های مغناطیسی می‌توانند نقشی محوری در درک تمدن‌هایی داشته باشند که قبلاً زیر آب غرق شده‌اند. پژوهشگران قصد دارند از این روش در جهت یافتن داگرلند بهره بگیرند. داگرلند منطقه وسیعی از زمین بود که زمانی قاره اروپا را از نظر فیزیکی به بریتانیا متصل می‌کرد. این منطقه به علت بالا آمدن سطح دریا، حدوداً بازه زمانی 6500 تا 6200 سال پیش از میلاد مسیح در آب‌های دریای شمال فرو رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*