مقایسه وای فای ۵ با Wi-Fi 6

مقایسه وای فای ۵ با Wi-Fi 6؛ تفاوت در چیست؟

در این مقاله، ویژگی‌ها و عملکرد Wi-Fi 6 را با وای فای ۵ مقایسه می‌کنیم تا با تفاوت‌ها و پیشرفت‌های این فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم آشنا شوید

همان‌طور که اینترنت موبایل به‌روزرسانی‌های نسلی دارد (مثلا 4G ،3G و 5G)، فناوری شبکه بی‌سیم نیز در نسل‌های مختلفی عرضه می‌شود. شاید نام Wi-Fi 5 یا Wi-Fi 6 را شنیده باشید، اما شاید نمی‌دانید که چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. پیدایش نام‌های دیگری مثل Wi-Fi 6E هم می‌تواند موضوع را در ذهن شما پیچیده‌تر کند. در این بین، Wi-Fi 7 هم رونمایی شده و به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد.

مقایسه وای فای ۵ با Wi-Fi 6

اجازه دهید ابتدا با شناخت بیشتر خود کلمه Wi-Fi شروع کنیم. وای فای علامت تجاری ثبت شده از یک ائتلاف خصوصی به‌نام Wi-Fi Alliance است که به نسخه‌های استاندارد شبکه بی‌سیم اشاره دارد و توسط انجمن استانداردهای IEEE نظارت می‌شود. به‌لطف یک قرارداد همکاری، هر کسی می‌تواند از مزایای وای فای بهره‌مند شود. در واقع تمام دستگاه‌های هوشمند داخل خانه شما می‌توانند از طریق آن به‌صورت بی‌سیم به شبکه متصل شوند.

به‌طور کلی هر نسل جدید وای فای سریع‌تر است و پهنای باند بیشتری نسبت به نسل قبلی خودش پیدا می‌کند. همچنین تمام نسل‌های وای فای روی پروتکل بی‌سیم 802.11 کار می‌کنند. این برای مصرف‌کنندگان به‌معنای اتصال پایدارتر، پخش و دانلود با سرعت بالاتر و پشتیبانی روزافزون از تعداد دستگاه‌های متصل است تا از کنسول بازی شما گرفته تا یخچال هوشمندتان از طریق وای فای به شبکه متصل شود.

مقایسه فناوری وای فای ۵ با Wi-Fi 6

فناوری Wi-Fi 5، نسل قبلی اتصال ۸۰۲.۱۱ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و یک سال بعد در دسترس طیف وسیعی از کاربران قرار گرفت. این نسل روی پروتکل 802.11ac کار می‌کند و حداکثر سرعت ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار شما می‌گذارد. زمانی که این نسل عرضه شد، زندگی همه ما در حال تحول عظیم و متمرکز شدن روی اینترنت بود؛ بنابراین این نسل باعث پیشرفت چشمگیری در رشد سرعت اتصال شد تا بتواند با نیاز کنسول‌های بازی، تلویزیون‌های هوشمند و سایر گجت‌های زمان خود سازگار باشد.

مقایسه وای فای ۵ با Wi-Fi 6

فناوری Wi-Fi 6 هم در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این نسل روی پروتکل 802.11ax کار می‌کند و می‌تواند سرعتی بالغ بر ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه کند. زمانی که این فناوری از راه رسید، گجت‌های اینترنت اشیاء سر زبان‌ها افتاده بود؛ بنابراین تمرکز آن روی حمایت از اتصال چندکاربره برای سازگاری با دستگاه‌های هوشمند مختلف بود. این نسل از هر دو باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کرد و نسبت به نسل قبلی خودش، پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده بود.

مقایسه وای فای ۵ با Wi-Fi 6

در حال حاضر خرید یک روتر مجهز به Wi-Fi 5 دیگر عقلانی نیست؛ چرا که Wi-Fi 6 می‌تواند تمام نیازهای یک خانه هوشمند در حال تحول را برطرف کند. اکنون با وجود ارائه Wi-Fi 6E و Wi-Fi 7، حتی وای فای ۶ هم در خطر منسوخ شدن قرار دارد.

وای فای 6E و وای فای ۷ چه هستند؟

در سال ۲۰۲۰ نسخه ارتقا یافته فناوری وای فای به‌نام Wi-Fi 6E رونمایی شد. حرف E‌ در جلوی نام آن به‌معنای «گسترش» است؛ زیرا این پروتکل باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی را هم پشتیبانی می‌کند که باند بزرگ‌تری از فرکانس‌ها را برای پخش در اختیار روتر قرار می‌دهد. به‌لطف این گسترش، بدون اینکه هیچ یک از دستگاه‌ها از شبکه خارج شوند و یا سرعت شبکه کُند شود، می‌توانید دستگاه‌های بیشتری را به روتر خود متصل کنید.

آخرین نسخه این فناوری هم «وای فای ۷» است که بزرگ‌ترین پیشرفت را در سرعت به‌همراه دارد و با دستگاه‌های مدرن، در حال ورود به بازار است. Wi-Fi 7 علاوه بر پشتیبانی از باندهای فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتزی و دو کانال ۵ گیگاهرتزی، باند فرکانسی ۶ گیگاهرتزی را هم پشتیبانی می‌کند. همچنین عرض کانال را به ۳۲۰ مگاهرتز، یعنی دو برابر وای فای ۶ افزایش می‌دهد. این تغییرات اجازه می‌دهند تجربه سرعت شگفت‌انگیز ۴۶ گیگابیت بر ثانیه‌ای هم امکان‌پذیر باشد.

وای فای ۷

گرچه شاید به‌سختی بتوانید محصولی را پیدا کنید که چنین سرعتی را ارائه می‌کند، اما در مجموع وای فای ۷ می‌تواند زندگی مدرن را بهبود ببخشد و به کاربران خانه‌های هوشمند اجازه دهد از تمام پتانسیل گجت‌های هوشمند نصب شده برای زندگی بهتر، استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*