تصاویر فضایی ۳۶۰ درجه‌ای از کره زمین

متفاوت ترین تصاویر فضایی از کره زمین را تماشا کنید

تصاویر فضایی ۳۶۰ درجه‌ای متفاوتی از کره زمین منتشر شده که ظاهرا محققان برای ثبت آن از یک جفت اکشن کم Insta360 استفاده کرده است.

کمپانی Insta360 یک جفت دوربین اکشن Instax360 X2 را به فضا فرستاده است و دوربین‌ها در حال حاضر در مدار زمین قرار گرفته‌اند و تصاویر ۳۶۰ درجه از سیاره، ستارگان و کهکشان را ثبت می‌کنند. این اولین باری است که دوربین اکشن ۳۶۰ درجه به فضا می‌رسد.

این دوربین‌ها، آخرین دوربین‌های فضایی هستند که Insta360 به کار گرفته است. در سال گذشته، این شرکت یک دوربین Insta360 RS را به یک شاهین وصل کرد تا تصاویری از زاویه بالا از زمین به دست آورد. در اوایل امسال، کارمن اسپیس یک Insta360 X3 را روی بالون هواشناسی Eclipse خود قرار داد و آن را به ارتفاع ۲۶ کیلومتری از لایه‌های بالایی جو فرستاد.

ارسال چند دوربین X2 به فضا سال‌هاست که در حال انجام است. اینستا ۳۶۰ کار خود را در پروژه با شرکت Media Storm و شرکت ماهواره‌ای SAR به نام Spacetv در ماه جولای ۲۰۲۱ شروع کرد. تغییر دوربین‌های X2 برای ماجراجویی آنها حدود یک سال طول کشید، از جمله شش ماه تحقیق و توسعه. ماهواره با پنل خورشیدی که دوربین‌های X2 را حمل می‌کرد در ابتدا برای پرتاب در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاد.

تصاویر متفاوت ۳۶۰ درجه‌ای از کره زمین

تصاویر فضایی ۳۶۰ درجه‌ای از کره زمین

با اینکه X2 دوربین اکشن ۳۶۰ درجه‌ای مقاومی است که بدون نیاز به تغییرات می‌توانید از آن برای ماجراجویی‌های زمینی استفاده کنید، اما فضای آن کاملاً جدید است و تیم با سه چالش اصلی روبرو شد. این دوربین، اولین دوربینی است که کاملاً برای فضا طراحی شده است. متریال به کار رفته در X2 باید در برابر گرمای شدید و سرمای شدید مقاومت کنند. ماهواره هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد و دماها از -۷۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد تغییر می‌کنند.

این دوربین‌ها باید در برابر پرتوهای مضر نیز مقاوم باشند. در زمین، برای محافظت از افراد و اشیاء در برابر پرتوهای مضر، جو وجود دارد، اما در فضا چنین محافظی وجود ندارد. ذرات با انرژی بالا می‌توانند به سرعت اجزای الکتریکی بدون سپر را نابود کنند.

علاوه بر دما و پرتوها، چالش دیگری که وجود دارد، شوک و لرزش‌های هنگام پرتاب ماهواره به فضا مورد است که می‌تواند کمی نگران کننده باشد. پس از ورود به مدار، نگرانی کمتری در مورد شوک وجود دارد، اما اگر دوربین در طول سفر به فضا از موقعیت خود خارج شود، پس از آن امکان تنظیم آن وجود ندارد. تیم نیز باید اطمینان حاصل کند که ماهواره لنزهای X2 را مسدود نمی‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه ای انجام شود.

مهندسان لنز X2، مادربرد و بسیاری از قطعات دیگر را تغییر دادند تا اطمینان حاصل کنند که برای سفر به فضا مناسب هستند. تیم آن‌ها هزاران آزمایش تخصصی را با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای مانند شبیه‌سازی خلاء و تولید کننده پرتو انجام داد تا دوربین را به درستی بر روی زمین آزمایش کند. X2 در طول آزمایش در دماهای بسیار پایین شکست خورد که حدود یک ماه طول کشید تا آن را حل کنند.

مهندسان همچنین دریافتند که پرتوها می‌توانند چسب آبندی X2 را تحت تاثیر قرار دهند که باعث از دست دادن فشار لنز دوربین و تولید کیفیت تصویر بدتر شد. این مشکل نیز حل شد. X2 های ویژه حتی دارای برگ طلا هستند که دوربین‌هایشان را از پرتوها محافظت می‌کند. بعد از تمام کار و آماده‌سازی‌های صورت گرفته، دوربین‌های Insta360 X2 در فضا هستند و با استفاده از یک شبکه ارتباطی ویژه، موفق شدند متفاوت‌ترین تصاویر فضایی از کره زمین را ثبت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*