وضعیت اینترنت ایران

انتقاد تند وزیر ارتباطات از گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت اینترنت ایران

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تیترهای نامناسب گزارش برخی رسانه‌ها در خصوص وضعیت فعلی اینترنت ایران واکنش نشان داد.

واکنش وزیر ارتباطات به گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت اینترنت ایران در نوع خود جالب توجه است؛ در این گزارش نوشته شده بود که 48 درصد اینترنت ایران دارای اختلال است. مبنای این گزارش یک لیست صدتایی از سایت‌هایی بود که به‌گفته وزیر ارتباطات، تنها 13 مورد از آن‌ها تحریم هستند و 35 سایت دیگر هم توسط کارگروه تعیین مصادیق و نهادهایی که وظیفه نظارت بر اینترنت را دارند، فیلتر شده‌اند؛ تنها 5 مورد از این 35 سایت در دولت جدید فیلتر شده و فیلتر 30 مورد دیگر مربوط به دولت‌های قبلی است.

عیسی زارع پور در خصوص پرسشی که در مورد صحت این گزارش و مورد تایید بودن آن شده بود، واکنش نشان داد و بیان کرد که این گزارش را دیده است و برای بررسی صحت آن به افراد مسئول دستور بررسی آن را داده است. در کنار تمام گزارش‌هایی که از سوی مجموعه‌های مختلف (خطاب به انجمن تجارت الکترونیک) تهیه می‌شود، این گزارش هم مزایا و معایبی داشت، اما انتظار ما از این مجموعه‌ها این بود که حرفه‌ای‌تر برخورد کنند و با پیگیری بیشتر علت این اختلال‌ها را دریابند.

وضعیت اینترنت ایران

عیسی زارع پور به متن گزارش هم اشاره کرد و توضیح داد با وجود این‌که در متن گزارش بندهای مثبت و خوبی بیان شده است، اما همه تیترها سیاسی، به‌دور از حقیقت و برای جلب توجه مردم نوشته شده‌اند. عیسی زارع پور برای روشن کردن بیشتر این موضوع به تیتر برخی روزنامه‌ها اشاره کرد و بیان کرد که برخی رسانه‌ها، گزارش انجمن تجارت الکترونیک را با تیترهایی نظیر «در سال 2023 در خاموشی مطلق اینترنت در دنیا رکورددار هستیم» منتشر کرده‌اند که به دور از واقعیتی است که در جامعه در حال رخ دادن است! وزیر ارتباطات تاکید کرد که در سال 2023 هیچ قطعی سراسری اینترنتی نداشته‌ایم!

عیسی زارع پور همچنین یادآور شده که در داخل کشور گاها به‌دلایل مسائلی مجبور به قطع کامل اینترنت هستیم؛ اما این قطعی‌ها به‌دلیل مشکلات زیرساختی نیستند و ما نیز تا حد زیادی برای جلوگیری از این قطعی‌ها از خود مقاومت نشان داده‌ایم. مثلا در زمان برگزاری کنکور سراسری، تقاضاهای زیادی برای قطع سراسری اینترنت وجود داشت، اما دولت مقاومت کرد و رئیس جمهور دستور داد که بر خلاف روال سابق به هیچ وجه در چنین شرایطی اینترنت مردم قطع نشود؛ چرا که زندگی مردم به‌شدت به اینترنت وابسته است.

عیسی زارع پور به عدم همخوانی متن و تیتر گزارش انجمن تجارت الکترونیک هم اشاره کرد و توضیح داد که در تیتر این گزارش، شرایط اینترنت ایران را بسیار سیاه جلوه داده‌اند؛ در حالی که متن گزارش در حال بیان موضوع دیگری است. وجود چنین تیترهایی برای جذب مردم، منجر به ایجاد ناامیدی در افکار عمومی خواهد شد. به همین دلیل بهتر بود این انجمن حرفه‌ای‌تر برخورد کند و تیتری متناسب با موضوع مطلب خود بنویسد.

برای روشن‌تر شدن بیشتر این قضیه، اگر به متن گزارش توجه کنید می‌بینید که در متن این گزارش آمده که وضعیت اینترنت سراسری ایران به نسبت گزارش قبلی همین مجموعه، اختلالات کمتر و کیفیت بهتری دارد؛ این در حالی است که تیتر عنوان، گول‌زننده است و شرایط دیگری را در ذهن مخاطب مجسم می‌کند.

اینترنت ایران دارای اختلال 48 درصدی است!

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت فعلی به میزان اختلال اینترنت بیان شده در این گزارش اشاره کرد و توضیح داد که در این گزارش گفته شده است که بر اساس یک لیست 100تایی از سایت‌ها، اینترنت ایران دارای 48 درصد اختلال سراسری است. این در حالی است که 13 مورد از این سایت‌ها کشور ایران را تحریم کرده‌اند و اجازه دسترسی به مطالبشان را با IP ایران قطع کرده‌اند. اصلا هیچ اختلالی از سمت ما روی این سایت‌ها وجود ندارد و مشکل سرورهای مقصد هستند.

وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد که حتی در متن این گزارش هم آمده است که ما داریم با سایت‌های خارجی که ما را تحریم کرده‌اند، مکاتبه می‌کنیم تا این اختلال برطرف شود؛ در نتیجه مقصر دانستن وزارت ارتباطات در این زمینه رفتاری نامتناسب و به دور از واقعیت است.

وضعیت اینترنت ایران

همچنین وزیر ارتباطات متذکر شد که 35 سایت دیگر که در حال حاضر فیلتر هستند، محتوایی را نشر می‌دادند که از دید کارگروه تعیین مصادیق و نهادهایی که قانونا وظیفه دارند، متناسب جامعه نبوده و فیلتر شده‌اند؛ از سوی دیگر 30 سایت از 35 مورد ذکر شده در دولت‌های قبلی فیلتر شده‌اند، در حالی که رسانه‌ها در آن زمان از این فیلترینگ صحبتی نکرده‌اند. همچنین این مقام مسئول بیان کرد که 4 مورد از 5 سایت‌ فیلتر شده در دولت کنونی بعد از اتفاقات سال گذشته رخ داده است. وزیر ارتباطات در مورد رویکردهای آینده‌نگرانه این وزارتخانه توضیح داد بخشی از 35 سایت فیلتر شده دارای مطالب مفید هستند و در حال رایزنی در خصوص تجدید نظر درباره آن‌ها هستیم.

وزیر ارتباطات مشکل اصلی گزارش‌های وضعیت اینترنت را تیترهای نامتناسب دانست و اظهار کرد وجود تیترهایی با عنوان «مختل‌ترین اینترنت را در دنیا داریم» یا «اینترنت در وضعیت خطرناک قرار گرفت» با واقعیت فعلی وضعیت سراسری اینترنت هم‌خوان نیست و رسانه‌ها بهتر است برای جذب مخاطب از روش‌های دیگر استفاده کنند. عیسی زارع پور عنوان کرد که انتظار داشت رسانه‌ها در بازتاب اخبار حرفه‌ای‌تر عمل کنند و همچنین برای رفع ابهامات به‌وجود آمده به زیردستان خود دستور داده تا با مسئولین این رسانه‌ها جلسه بگذارند تا در خصوص ابهامات به‌وجود آمده پاسخ لازم به رسانه‌ها داده شود.

وزیر ارتباطات: از انتقادها برای بهبود وضعیت اینترنت کشور استقبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که «آیا وجود اختلال در اینترنت کشور را تایید می‌کنید؟» توضیح داد که گاهی اوقات به‌دلیل توسعه شبکه اینترنت در ساعت‌های 1 تا 2 بامداد اینترنت را از دسترس خارج می‌کنیم. عیسی زارع پور عنوان کرد که وزارت ارتباطات برنامه دارد 60 درصد زیرساخت مادر شبکه اینترنت در کشور را گسترش دهد و اضافه کردن تجهیزات جدید و گاهی یک لینک، نیازمند آن است که موقتا اینترنت قطع شود تا تغییرات جدید اعمال شوند؛ اما در گزارش منتشر شده، این توسعه شبکه اینترنت را به‌عنوان اختلال گزارش کرده‌اند.

حتی رسانه‌ها سایت‌های خارجی که IP کاربران ایرانی را مسدود کرده‌اند را هم به‌عنوان اختلال داخلی خوانده‌اند. عیسی زارع پور از فعالیت شبانه‌روزی وزارتخانه‌اش گفت و عنوان کرد شبانه‌روز در تلاشیم که کیفیت شبکه اینترنت کشور را ارتقا دهیم. نمی‌گوییم اختلالی وجود نداشته، حتما اختلال بود و حتی وجود آن را کتمان نکرده‌ایم؛ اما شدت اختلالات با تیتری که رسانه‌ها عنوان می‌کنند متفاوت است.

تلاش وزارت ارتباطات برای گسترش شبکه اینترنت در مناطق روستایی

عیسی زارع پور از همت وزارت ارتباطات برای پوشش اینترنت در مناطق روستایی نیز سخن به میان آورد و توضیح داد که در همین مدت زمان دولت آقای رئیسی، 7 هزار روستای جدید را به شبکه اینترنت متصل کردیم. گسترش شبکه اینترنت به این میزان، مبلغی در حدود چند هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. همچنین پروژه بزرگ فیبر نوری در دست اجرا است که می‌تواند سرعت اینترنت را تا 100 برابر افزایش دهد. اگر ما به‌دنبال ایجاد اختلال در شبکه اینترنت و قطع دسترسی مردم بودیم، چنین رویکردی را در پیش می‌گرفتیم؟

عیسی زارع پور توضیح داد جهت‌گیری دولت به سمتی است که روز به روز اینترنت باکیفیت‌تری در دسترس مردم ایران قرار بگیرد و در این راستا در تلاشیم تا سرعت اینترنت را افزایش و میزان اختلال را کاهش دهیم. اکنون هم وزارتخانه در این مسیر قرار دارد و رو به جلو در حال حرکت هستیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که «چه منبعی برای نظارت بر کیفیت و وضعیت اینترنت وجود دارد که مورد تایید دولت و مردم باشد؟» بیان کرد که بر اساس قوانین وضع شده، سازمان تنظیم مقررات، ناظر بر اپراتورهای داخلی است. این سازمان با ارائه شاخص‌های خود، پروانه می‌دهد و شاخص برای آن‌ها مشخص می‌کند. در ادامه هم بر تمامی مراحل کار گیرنده‌های پروانه نظارت می‌کند و سازوکار رسیدگی به شکایت دارد. در واقع این سازمان تنظیم مقررات است که به‌عنوان نماینده مردم بر فعالیت اپراتورها نظارت می‌کند. مردم نیز می‌توانند برای ثبت شکایت شخصی خود با شماره‌گیری سر شماره 195 با این سازمان در ارتباط باشند.