رتبه اول اختلال اینترنت جهان

ایران رکورد اختلال اینترنت در جهان را شکست

بر اساس آخرین گزارش انجمن تجارت الکترونیک، ایران با کسب رتبه اول اختلال اینترنت در ۹ ماه گذشته، رکورد جهان را شکست.

بر اساس آخرین تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته از سوی انجمن تجارت الکترونیک و با استفاده از داده‌‌های ترافیک جهانی، ایران با میانگین ۴۸ درصد اختلال اینترنتی در ۹ ماه گذشته، در این زمینه رکورددار محسوب می‌شود.

رکورد اختلال اینترنت در جهان به ایران تعلق دارد

رکورد اختلال اینترنت

انجمن تجارت الکترونیک ایران با انتشار دو گزارش مختلف از عملکرد اینترنت و اختلال موجود در بستر اینترنت ایران و با تکیه بر تحلیل داده‌های بین‌المللی و نظرات کارشناسان حوزه زیرساخت‌های اینترنتی، معتقدند دلیل این اختلالات ناشی از فیلترینگ و اعمال محدودیت و اخلال عمدی در شبکه است. همچنین ایران با کسب ۱۴۲ امتیاز منفی از ۱۵۰ امتیاز ممکن به‌عنوان بدترین کشور ارائه‌دهنده اینترنت شناخته می‌شود و رکورد اختلال اینترنت را جابه‌جا کرده است. این امتیاز با توجه به سطح کیفی ارائه اینترنت و همچنین میزان اختلال اینترنت سطح‌بندی می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده، بیشترین اخلال در عملکرد اینترنت ایران در ساعت پر ترافیک «۲۰ الی ۲۳» شب اعلام شده است. آمار ۴۸ درصدی اختلال اینترنت نشان‌دهنده بروز مشکل در نیمی از بستر اینترنت ایران است که در عین حال با توجه کافی و برنامه مدون تا حدود زیادی قابل جبران خواهد بود.

ایران در جمع کشورهای دارای بیشترین محدودیت اینترنت

اینترنت ایران

بر اساس گزارش‌ها و داده‌های آماری انجمن تجارت الکترونیک، کشور ایران در رتبه ۴۹ از بین ۵۰ کشور دارای بیشترین محدودیت اینترنتی جهان قرار می‌گیرد و همچنین رتبه اول بیشترین قطعی خودخواسته اینترنت نیز به ایران تعلق می‌گیرد. طبق آمار، کشور ایران با ۴۹ سایت فیلتر شده از میان ۱۰۰ سایت مرجع در سطح جهان، دارنده رتبه دوم بیشترین محدودیت اینترنتی در جهان پس از کشور چین است.

بر اساس گزارش انجمن تجارت الکترونیک ایران، فیلترینگ سایت‌ها در ایران به‌جای مسدود کردن دامنه مورد نظر از طریق آی پی صورت می‌گیرد و این موضوع باعث محدود شدن و فیلترینگ سایر سایت‌ها و دامنه‌هایی است که از همان آی پی استفاده می‌کنند. با بررسی آمار دسترسی آزاد به اینترنت توسط این انجمن، ایران در رتبه ۶۸ از ۷۰ کشور مورد بررسی قرار گرفت.

اختلال اینترنت در ایران

در گجت نیوز بخوانید:

اینترنت در کدام کشورها ارزان و در کدام‌یک گران است؛ ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

ایجاد محدودیت اینترنت حتی برای خارجی‌ها

طبق آمار به‌دست آمده، ۵۷ سایت از مجموع ۱۰۰ سایت برتر دولتی ایران، از جمله وبسایت مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های دولت و سازمان‌های مهم کشوری برای خارجی‌ها و آی پی‌های مستقر در خارج از ایران، غیر قابل دسترسی اعلام شده‌اند.

ایران دارنده کندترین اینترنت جهان

طبق گزارش‌های واصله از انجمن تجارت الکترونیک، ایران در رتبه ۵۰ از مجموع ۵۰ کشور مورد بررسی از نظر سرعت اینترنت قرار می‌گیرد و به‌عبارتی کندترین اینترنت جهان را داراست. شاخص‌های اندازه‌گیری سرعت اینترنت با توجه به پهنای باند، تاخیر و سرویس‌دهنده نام دامنه (DNS) صورت می‌گیرد. البته این نکته را نیز باید ذکر کرد که این رده‌بندی از مجموع ۵۰ کشور صورت گرفته است.

رتبه اول اختلال اینترنت جهان

علاوه بر این موضوع، سرعت بارگذاری مرورگر گوگل برای کاربران ایرانی در ۵ سال اخیر با سه برابر کاهش از ۲.۵ ثانیه به ۶.۵ ثانیه رسیده است. همچنین با بررسی سه شاخص سرعت دانلود، آپلود و پینگ بازی‌ها، ایران از ۱۰۰ کشور برتر در این عرصه خارج و ۳ پله سقوط کرده است.

اوضاع نابسامان قیمت اینترنت در ایران

بر اساس گزارش انجمن مذکور، قیمت پهنای باند اینترنت خریداری شده توسط مردم در کشور ایران، بسیار بالاتر از کشورهای توسعه یافته است. با وجود این‌که قیمت اینترنت برای برخی از کشورهای همسایه پایین‌تر است، اما کشورهای خاورمیانه ارائه‌دهنده گران‌ترین خدمات اینترنت بر اساس میانگین جهانی هستند.

رتبه اول اختلال اینترنت جهان

انجمن تجارت الکترونیک ایران خواستار کاهش قیمت پهنای باند بین‌الملل از طریق کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش سود شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد راهکارهای جایگزین شده است. این انجمن همچنین خواستار کاهش هزینه‌های ایجاد فیلترینگ شده و در انتهای گزارش، انجمن تجارت الکترونیک تهران فهرستی از وب‌سایت‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند را ارائه کرد و خواستار بازنگری در فیلترینگ این وب‌سایت‌ها توسط نهادهای مربوطه شد. برخی از وب‌سایت‌های موجود در این فهرست عبارتند از: فوربز، والمارت، لنوو، رنکر و پینترست.

در پایان نکته‌ای که لازم به ذکر است چالش‌های سخت در مسیر توسعه اینترنت ایران است. با توجه به این‌که اینترنت، بخش مهمی از زندگی همه انسان را شامل می‌شود، ایجاد محدودیت بر اساس ضوابط دینی و فرهنگی، امری قابل درک است؛ اما ایجاد اخلال عمدی در عملکرد اینترنت، جز ایجاد مشکلات زیرساختی و تحمیل هزینه‌های جبران‌ناپذیر در قبال برخی تفکرات، قطع به یقین مسیری اشتباه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*