زمان عوض کردن روغن ترمز خودرو

چه زمانی باید روغن ترمز خودرو را عوض کنیم؟

عوض کردن روغن ترمز خودرو معمولا باید هر چند وقت یک بار انجام شود، از کجا بفهمیم چه وقتی نیاز به تعویض دارد و علائمش چیست؟

اتومبیل‌های مدرن نیازمند سرویس‌های دوره‌ای هستند و روغن ترمز، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرویس هر خودرو محسوب می‌شود. درست مثل روغن موتور، روغن گیربکس و روغن ترمز خودرو شما هم به تعویض دوره‌ای نیاز دارند تا وقتی پایتان را روی پدال ترمز می‌گذارید، با خیال راحت انتظار ترمزگیری درستی را از اتومبیل خود داشته باشید. به‌طور معمول تعویض روغن موتورهای فول سینتتیک یا نیمه سینتتیک بعد از هر ۷ تا ۹ هزار کیلومتر پیمایش انجام می‌شود. این کار از فرسودگی روغن و یا لایه‌ای از گل و لای در کف مخزن جلوگیری می‌کند.

زمان عوض کردن روغن ترمز خودرو

در سمتی دیگر باید روغن هیدرولیک اتومبیل‌هایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، بعد از هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش تعویض شود. هرچند مقدار دقیق برای هر خودرو متفاوت است و شما برای پیدا کردن اعداد و ارقام مربوط به سرویس دوره‌ای اتومبیل خود، باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اما بسیاری می‌پرسند که روغن ترمز خودرو چه زمانی باید عوض شود؟

شرکت خودروسازی هوندا می‌گوید که روغن ترمز باید تحت شرایط عادی، بین ۴ تا ۵ سال دوام بیاورد؛ اما مدت زمان ماندگاری آن در خودروهایی که در شرایط جوی خیلی سرد یا خیلی گرم و همچنین ترافیک روزانه تردد می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد. اکثر صاحبان خودرو فقط به نگهداری و سرویس موتور، رنگ بدنه، تایرها و گیربکس فکر می‌کنند. در واقع بیشتر ما فقط وقتی متوجه عیب در سیستم ترمز می‌شویم که علائم نگران‌کننده‌ای شروع به ظاهر شدن کند. ولی واقعیت ماجرا اینجاست که تعویض منظم روغن ترمز می‌تواند از مشکلات مخلتف ترمز خودرو شما جلوگیری کند.

زمان عوض کردن روغن ترمز خودرو

روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز، یک روغن هیدرولیک با ویژگی‌های هیدروسکوپیک است که رطوبت را از هوا و محیط اطراف خود جذب می‌کند. روغن ترمز توسط خاک و آب ناشی از رطوبت هوا آلوده می‌شود و زمانی که در معرض گرما یا سرمای مکرر هوا قرار می‌گیرد، تجزیه می‌شود. باگذشت زمان عملکرد ترمز کاهش پیدا می‌کند و پدال ترمز اسفنجی را تجربه خواهید کرد که نشان‌دهنده آلودگی روغن ترمز است.

روغن ترمزهای خودرو

Set of Brake Fluid Bottles, 3D rendering isolated on white background

روغن‌های ترمز در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، اما معمولاً مدل‌های DOT 3، DOT 4، DOT 5 و DOT 5.1 از پراستفاده‌ترین‌ها هستند. نوع روغن ترمز به خودروی شما بستگی دارد، اما در بیشتر خودروها از DOT 3 یا DOT 4 استفاده می‌شود. روغن ترمز DOT 3 بر پایه اتر است، در حالی که DOT 4 اتر گلایکول را با استر بورات مخلوط می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید DOT 3 را با DOT 4 یا برعکس مخلوط کنید؛ اما DOT 4 دمای جوشندگی بالاتری نسبت به DOT 3 دارد و استفاده از DOT 4 خالص به بهبود عملکرد ترمز کمک می‌کند. در همین حال، روغن ترمز DOT 5 بر پایه سیلیکون است و برای موتورسیکلت‌ها مناسب‌تر است.

چه زمانی باید آن را عوض کنیم؟

وقتی خودرو شما به سرویس ترمز مثل تعویض لنت یا دیسک نیاز داشته باشد، بهتر است که روغن ترم آن را هم عوض کنید. علاوه بر این می‌توانید بعد از هر بار تعویض روغن ترمز، یک بار وضعیت روغن ترمز خودرو خود را هم بررسی کنید. رنگ روغن ترمز تازه و سالم، شفاف است. اگر بعد از بررسی متوجه قهوه‌ای بودن رنگ روغن ترمز خود شدید، نشان می‌دهد که وقت تعویض روغن رسیده است.

ترمز خودرو

اگر هم چراغ ABS پشت صفحه آمپر روشن شده، ترمز نرم عمل می‌کند یا کارایی لازم را برای توقف اتومبیل شما ندارد، احتمالا روغن آن به تعویض احتیاج پیدا کرده است.

توقف فوری و سریع خودرو شما خیلی مهم‌تر از سریع‌تر حرکت کردنش است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع روغن ترمز مورد استفاده در خودرو خود، ظرفیت مخزن آن و سطح کافی روغن درون مخزن برای عملکرد درست، باید به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه کنید. برای تعویض روغن، نباید منتظر پدیدار شدن هر یک از این علائم باشید؛ توصیه میکنم حداکثر هر ٢ سال یا بعد از ۴٨ هزار کیلومتر پیمایش، روغن ترمز خودرو خود را بازرسی کرده و در صورت نیاز، آن را عوض کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*