نتیجه عوض نکردن روغن گیربکس خودرو اتوماتیک

چه می‌شود اگر روغن گیربکس خودرو را عوض نکنیم؟

روغن گیربکس خودرو هم باید مثل روغن موتور در زمان لازم تعویض شود. در ادامه شرح می‌دهیم نتیجه عوض نکردن روغن گیربکس ماشین چیست.

در یک گیربکس یا سیستم انتقال قدرت اتوماتیک امروزی مجموعه‌ای پیچیده از اجزای مکانیکی، هیدرولیکی و الکتریکی بی‌وقفه در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا به‌عنوان بخشی از سیستم پیچیده کل خودرو، نقش خود را در به حرکت در آوردن آن ایفا کنند. در این بین، عنصری کلیدی در سیستم انتقال قدرت هم عملکرد بی‌عیب و ایراد این اجزا را تضمین می‌کند: همان روغن گیربکس اتوماتیک که به‌اختصار با عنوان ATF شناخته می‌شود.

روغن گیربکس مثل بقیه محصولات مصرفی باید پس از مدت مشخصی تعویض شود. معمولاً توصیه می‌شود که پس از حدود 100 هزار تا 160 هزار کیلومتر کارکرد با خودرو اتوماتیک، روغن گیربکس آن تعویض شود و همان‌طور که می‌دانید، چنین رقمی برای خودرویی ساخته شده بر اساس استانداردها صدق می‌کند. این در حالی است که خیلی از خودروسازان مطرح دنیا در کمپین‌های تبلیغاتی خود روغن گیربکسشان را مادام‌العمر معرفی می‌کنند؛ چنین ادعایی برای محصولات به‌روز کشورهای غربی موثق نیست، چه برسد به خودروهای موجود در بازار ایران.

حالا اگر به هر دلیلی از تعویض روغن گیربکس ماشین اتوماتیک خود صرف نظر کرده‌اید، بهتر است از پیامد آن مطلع شوید.

نتیجه تعویض نکردن روغن گیربکس خودرو

نتیجه عوض نکردن روغن گیربکس خودرو اتوماتیک

مثل روغن موتور خودرو، در تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هم باید حساسیت به خرج بدهید؛ چرا که تعویض نکردن روغن هر دو پیامدهایی در یک حد و اندازه به دنبال دارد. این‌که به مرور زمان ذرات فلزی در روغن گیربکس جمع شوند اتفاقی طبیعی و قابل انتظار است، ولی در صورت انباشت بیش از حد آن‌ها احتمال بروز اختلال در عملکرد گیربکس بالا می‌رود.

روغن گیربکس به‌عنوان مایعی هیدرولیک وظیفه روان، خنک و تمیز کردن گیربکس را بر عهده دارد و تعویض دنده توسط گیربکس را ممکن می‌کند. تعویض نکردن روغن گیربکس در صورتی که وقت آن فرا رسیده، در این پروسه‌های ضروری اختلال به وجود می‌آورد و در نتیجه جلوی عملکرد صحیح گیربکس را می‌گیرد.

این اصل جا افتاده‌ای است که اگر از قبل به درستی از اجزای خودرو خود نگهداری نکنید، نهایتاً در بلندمدت مجبور به پرداخت هزینه‌ای سنگین‌تر می‌شوید. عوض نکردن روغن گیربکس هم از این قاعده مستثی نیست و حتی علاوه بر این، باید حتماً در خصوص انتخاب روغن مناسب برای گیربکس دقت کرد؛ چون امکان دارد به اندازه تعویض نکردن روغن به ماشین آسیب وارد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*