یک دقیقه و نیم به نیمه شب

تنها یک دقیقه و نیم به نیمه شب باقی مانده؛ انسان چه زمانی نسل خود را منقرض می‌کند؟

گروه بولتن دانشمندان اتمی ساعت آخرالزمان را یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند؛ اما انسان چه زمانی نسل خود را منقرض خواهد کرد؟

گروهی از دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین، رابرت اوپنهایمر و سایر افرادی که در پروژه منهتن (پروژه ساخت اولین بمب اتمی جهان) مشارکت داشتند، در سال 1945 میلادی یک گروه به نام بولتن دانشمندان اتمی را ایجاد کردند. این گروه ساعت آخرالزمان را برای هشدار در خصوص خطر جنگ هسته‌ای در دوران جنگ سرد در نظر گرفته بود؛ اما اکنون سایر تهدیدهای بزرگ برای زندگی بشر نظیر بیماری‌های همه‌گیر، تغییرات آب و هوایی و پخش اطلاعات جعلی را نیز شامل می‌شود.

دانشمندان گروه بولتن دانشمندان اتمی طی 77 سال اخیر به ناچار 25 بار ساعت آخرالزمان را تغییر دادند. در این ساعت، هرچه عقربه‌ها به نیمه شب نزدیک شود، بشر نیز به پایان زندگی خود نزدیک‌تر خواهد شد. از این رو لازم است تا کشورها با اقدامات خود فاصله با نیمه شب را افزایش دهند و باعث حفظ نسل بشر شوند.

ساعت آخرالزمان: یک دقیقه و نیم به نیمه شب 

یک دقیقه و نیم به نیمه شب

گروه بولتن دانشمندان اتمی در سال 2022 ساعت آخرالزمان را به یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند و برای سال 2023 نیز همانند سال قبل خواهد بود. گفتنی است ساعت آخرالزمان برای اولین بار در سال 1947 روی 7 دقیقه به نیمه شب تنظیم شده بود و حتی در سال 1991 پس از پایان جنگ سرد تا 17 دقیقه مانده به نیم شب هم عقب کشیده شد.

ریچل برانسون، رئیس و مدیر عامل بولتن دانشمندان اتمی عنوان کرد رویدادهای فعلی در جهان نشان می‌دهد جهان به یک فاجعه نزدیک می‌شود. تنش هسته‌ای به‌دلیل جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و سایر اتفاقاتی که در این سیاره در حال رخ دادن است نیز باعث افزایش این تنش‌ها شده است.

یک دقیقه و نیم به نیمه شب

وی تاکید کرد پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی نیز سوالاتی را در خصوص نحوه کنترل این فناوری پیشرفته مطرح می‌کند که آیا باعث پیشرفت تمدن می‌شود یا نسل بشر را تهدید می‌کند؟ طی سال 2023 کشورهایی دارای سلاح های هسته‌ای نیز به‌جای کنار گذاشتن آن، سعی در ارتقای زرادخانه‌های خود دارند. همچنین سیل‌های بزرگ، زلزله و آتش‌سوزی‌ها نیز جان میلیون‌ها انسان را تهدید می‌کنند.

الکس گلیزر، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه پرینستون با اشاره به پایان سیستم سنتی کنترل تسلیحات هسته‌ای گفت چین به‌دنبال افزایش زرادخانه هسته‌ای خود است و هم‌اکنون از 500 سلاح اتمی بهره می‌برد. در آمریکا نیز اکنون خبرهایی از افزایش زرادخانه هسته‌ای آمریکا به گوش می‌رسد.

یک دقیقه و نیم به نیمه شب

همچنین روسیه نیز از معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک و معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای خارج شده است. از این رو دانشمندان ساعت آخرالزمان را همانند سال قبل روی یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*