فناوری شارژ سریع

هرآنچه باید درباره فناوری شارژ سریع بدانید؛ از حقایق ناگفته تا دروغ های بزرگ

در مورد فناوری شارژ سریع چه می‌دانید. آیا فست شارژ برای گوشی ما و باتری آن خطرناک است یا آنکه بدون مشکل همیشه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

در دنیای پرشتاب امروزی که نرخ ارز و جریان‌های اطلاعاتی با سرعت بی‌امانی در حال بروزرسانی هستند، دستگاه‌های الکترونیکی ما نیز باید خودشان را با این سرعت سازگار کنند. اینجاست که شارژ سریع وارد می‌شود و به‌عنوان یک شوالیه اسب‌سوار با زره‌ درخشان خود وعده می‌دهد که باتری تخلیه شده گوشی‌های ما را نه چند ساعت، بلکه در عرض چند دقیقه شارژ کند. اما در خالی که راحتی فناوری شارژ سریع غیرقابل انکار است، نگرانی‌هایی بابت سلامت باتری در پس آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی مهم درباره باتری و شارژر گوشی موبایل که حتما باید بدانید

فناوری شارژ سریع

آیا فست شارژ یک امتیاز بزرگ برای گوشی ما محسوب می‌شود یا یک بمب ساعتی برای عمر مفید باتری آن است؟ در اینجا نگاه عمیقی به این فناوری خواهیم انداخت و حقایقی را درباره آن بیان می‌کنیم.

پرده‌برداری از افسانه‌ها و حقایق فناوری شارژ سریع

پیش از اینکه به مشکلات احتمالی بپردازیم، اول بیایید ببینیم اصلا شارژ سریع چگونه کار می‌کند. روش‌های شارژ سنتی به‌آرامی الکتریسیته را به باتری منتقل می‌کنند؛ درست مثل اینکه یک مخزن بزرگ آب را با یک شلنگ باریک پر کنید. اما شارژ سریع مثل یک لوله آب پرفشار عمل می‌کند و انرژی را با سرعت‌های به‌مراتب بالاتری به باتری انتقال می‌دهد. به‌طوری که انگار با شلنگ یک ماشین آتش‌نشانی همان مخزن را پر می‌کنید.

روش‌های شارژ سریع یک گوشی

شارژ سریع از طریق دو روش انجام می‌شود:

افزایش ولتاژ: به‌جای ولتاژ استاندارد ۵ ولت استفاده شده در شارژرهای معمولی، فناوری‌های شارژ سریع مثل Qualcomm Quick Charge و USB-PD می‌توانند تا ۲۰ ولت را ارائه کنند. ولتاژ بالاتر به‌معنای ورود بیشتر انرژی به باتری است و در نتیجه زمان شارژ را کاهش می‌دهد.

کنار گذاشتن مراحل شارژ: شارژ سنتی شامل فرآیند چند مرحله‌ای است و هرکدام از آن‌ها حداکثر ایمنی و سلامت باتری را تضمین می‌کنند. شارژ سریع ممکن است برخی از این مراحل را نادیده بگیرد و به‌جای آن روی شارژ سریع‌تر تمرکز کند که این روش احتمال آسیب دیدن باتری را افزایش می‌دهد.

فناوری شارژ سریع

معایب و مزایا

بی‌شک تکنولوژی فست شارژ مزیت‌های انکارناپذیری دارد. صرفه‌جویی در زمان، مهم‌ترین مزیت آن است. ممکن است شارژ معمولی ساعت‌ها طول بکشد، در حالی که شارژ سریع می‌تواند گوشی شما را در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده به‌کار کند. توانایی شارژ سریع باتری گزینه جذابی برای افرادی است که فرصت کمی در روز برای شارژ کردن گوشی خود دارند. این به افراد اجازه می‌دهد با شتاب بیشتری به کارهایشان برسند.

بیشتر بخوانید:

انرژی هسته‌ای به باتری گوشی ها می‌آید تا هر ۵۰ سال یکبار سراغ شارژر بروید

با این حال هر جا که نور باشد، سایه‌ای هم هست. پس این فناوری معایبی هم دارد. افزایش ولتاژ و دور زدن مراحل شارژ می‌تواند باعث تولید گرما شود که دشمن شناخته شده طول عمر مفید باتری است. با گذشت زمان، استرس زیاد باتری می‌تواند از ظرفیت آن بکاهد. همچنین استفاده مکرر از شارژ سریع باعث کاهش طول عمر کلی باتری گوشی شما می‌شود و در نتیجه زودتر مجبور به تعویض باتری آن می‌شوید. همچنین جریان ولتاژ بالا و سریع، اگر به‌درستی انتقال پیدا نکند خطرناک خواهد بود. به‌همین خاطر استفاده از شارژرهای متفرقه و بی‌کیفیت می‌تواند خطرات ایمنی جدی را به‌همراه داشته باشد.

فناوری شارژ سریع

چگونه به‌درستی از فست شارژ استفاده کنیم؟

با این که احتمال مواجه شدن با مشکلاتی هنگام استفاده از این فناوری وجود دارد، اما راه‌هایی برای کاهش اثرات مخرب آن هم هست:

  • از شارژرهای اورجینال سازنده گوشی یا برندهای معتبر استفاده کنید تا ایمنی و ارتباط صحیح با باتری گوشی شما تضمین شود.
  • همیشه هم از شارژ سریع استفاده نکنید. تا حد ممکن، هر وقت عجله‌ای برای شارژ گوشی خود ندارید، می‌توانید از شارژ معمولی استفاده کنید.
  • هم دمای خیلی گرم و هم خیلی سرد می‌تواند روی سلامت باتری گوشی شما اثرات منفی بگذارد. در چنین شرایطی با فناوری شارژ سریع گوشی‌تان را شارژ نکنید.
  • بسیاری از گوشی‌ها قابلیت‌هایی را برای صرفه‌جویی در عملکرد باتری ارائه می‌کنند که می‌تواند سرعت شارژ را کاهش داده و به سلامت بلندمدت‌تر باتری کمک کند.
  • همیشه تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. باتری‌های لیتیوم یونی معمولا در انتهای سایل شارژ خود تنش بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین شارژ کردن حداکثر ۸۰ تا ۹۰ درصدی می‌تواند عمر باتری را بهبود ببخشد.

فناوری شارژ سریع دائما در حال تحول است

تکنولوژی فست شارژ با پیشرفت‌های در ایمنی، کارایی و سیستم‌های مدیریت باتری، دائما در حال ارتقا است. فناوری شارژ انطباق‌پذیر، ولتاژ و جریان شارژ را بر اساس سلامت و دمای باتری تنظیم می‌کند و با کاهش تنش‌ها، عمر مفید باتری را طولانی‌تر می‌کند.

باتری‌های جامد، نسل بعدی شارژ سریع را با ظرفیتی بالاتر و ایمنی بهتر نسبت به همتایان لیتیوم یونی ارائه می‌کنند. گرچه این باتری‌ها هنوز اول راه هستند، اما آینده بسیار امیدوارکننده‌ای در انتظار آن‌هاست. در زمینه شارژ بی‌سیم هم پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و سرعت شارژ و کارایی آن بهبود یافته است.

شیائومی از باتری انقلابی خود برای گوشی‌ها رونمایی کرد

جذابیت شارژ سریع، انکارناپذیر است. این خیلی جذاب است که گوشی‌تان را به شارژ بزنید و تنها چند دقیقه بعد، آن را از شارژ بکشید و کل روز از گوشی خود استفاده کنید. اما پشت این راحتی محض، شبکه‌ای پیچیده وجود دارد که برای درک آن باید با دنیای فنی آشنا باشید. اما به‌طور کلی زیر پوشش شارژ سریع، تعامل پیچیده‌ای از ولتاژ، جریان و واکنش‌های شیمیایی باتری وجود دارد.

شارژ سنتی از یک جریان ۵ ولت استفاده می‌کند، در حالی که یک جریان ۲۰ ولت می‌تواند با سرعت شگفت‌انگیزی گوشی شما را شارژ کند. این بازی با ولتاژ و سرعت بالا، به‌بخش‌های مختلف باتری پخش می‌شود. یون‌های لیتیوم باتری حامل‌های انرژی باتری هستند که مجبور می‌شوند با سرعتی بالا حرکت کنند. اگر این فرآیند به‌درستی انجام نشود، فاجعه به‌بار خواهد آورد و می‌تواند حتی باعث منفجر شدن باتری شود.

فناوری شارژ سریع

همانطور که گفته شد این فناوری جذابیت‌های زیادی دارد، اما یکپارچه شدن آن در زندگی ما باید کاملا محتاطانه انجام شود. به‌طور مثال شما باید فقط مواقعی از آن استفاده کنید که فرصت کافی برای منتظر شارژ‌ شدن گوشی را ندارید. در سایر موارد با شارژ استاندارد گوشی‌تان را شارژ کنید. حتما از فناوری‌های به‌روزی مثل شارژ‌ انطباق‌پذیر یا باتری‌های جامد استفاده کنید که سرعت شارژ بالا و در عین حال امنیت و طول عمر بیشتری را ارائه می‌کنند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*