ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

چه می‌شود اگر روغن اشتباه در موتور خودرو بریزیم؟

آیا تا به حال به‌این فکر کرده‌اید که اگر روغن اشتباه در موتور خودرو خود بریزید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در اینجا به‌طور مفصل توضیح خواهیم داد.

نگهداری از خودرو، یک نگرانی همیشگی است. فارغ از بنزینی، دیزلی و الکتریکی بودن خودرو و یا ترکیبی از این‌ها، سوخت مهم‌ترین منبع قدرت هر اتومبیلی است. بنابراین شما باید همیشه روی تمام اجزا و قطعاتی که به سوخت و انرژی خودرو مربوط می‌شود، نظارت دقیقی داشته باشید. می‌دانیم که شاید دشوار باشد، اما لازم است.

بیشتر بخوانید:

چه می‌شود اگر موتور خودرو را بیش از حد با روغن پر کنید؟

مورد مهم دیگری که برخی از صاحبان اتومبیل‌ها به آن اهمیت می‌دهند و برخی دیگر کمتر به آن توجه دارند، تعویض روغن موتور خودرو است. این مایع نسبتا چسبناک، مثل خون در رگ‌های خودرو شما است. و درست مثل گروه‌های خونی ما، آن‌ها نیز انواع مختلفی دارند. این ممکن است که یک روغن برای یک خودرو مناسب باشد و برای دیگری خیر.

ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

عمدتا استفاده از روغن موتور اشتباه، آسیب خیلی قابل توجهی به موتور خودرو شما وارد نمی‌کند؛ اما تداوم این اشتباه می‌تواند می‌تواند باعث اختلال در عملکرد موتور شده و به‌مرور زمان آن را از بین ببرد. در ادامه نگاهی نزدیک به انواع روغن موتورها خواهیم انداخت و تأثیرگذاری آن‌ها روی خودروهایی که برایشان طراحی نشده‌اند را بررسی می‌کنیم.

روغن موتورها چه تفاوتی با هم دارند؟

بطور کلی روغن‌های موتور می‌توانند به سه نوع اصلی تقسیم شوند: معدنی، نیمه سینتتیک و سینتتیک. نوع اول از نفت خام طبیعی تولید می‌شود، در حالی که آخرین نوع به عنوان جایگزینی برای نفت خام ایجاد شده که بر پایه مواد طبیعی با درجه پالایش بالاتر است.

ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

علاوه بر این سه مدل اصلی، روغن موتورهای دیگری هم وجود دارد که متناسب با نوع خودروها تولید می‌شوند. به‌طور مثال، موتور اتومبیل هم مثل هر ماشین دیگری بعد از سال‌ها استفاده فرسوده می‌شود؛ بنابراین تعمیر و نگهداری از آن باید در اولویت قرار بگیرد. به‌همین خاطر روغن موتورهایی تولید شده که برای خودروهایی با کارکرد زیاد به‌کار می‌رود. این روغن‌ها برای اتومبیل‌هایی ساخته شده‌اند که نزدیک ۲۰۰ هزار کیلومتر را پیموده‌اند.

روغن موتور برای حفظ عملکرد صحیح و روان موتور و همچنین روان کردن اجزای داخلی موتور بسیار حائز اهمیت است. انتخاب نوع روغن مناسب برای موتور، عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این مدل‌های کلی، مدل‌های خاص و مشخصی از روغن موتور وجود دارند که آن‌ها نیز می‌توانند مهم باشند. این مدل‌ها بر اساس گرید و مشخصات روغن‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند و برای شناخت این سیستم پیچیده بهتر است که بدانیم چه اتفاقی می‌افتد اگر مثلاً یک روغن با غلظت بالاتر، در یک موتور جدیدتر استفاده شود.

مشخصات و گرید روغن موتور

در صورتی که سوال خاصی در مورد روغن موتور خودروی خود دارید، بهترین راهکار این است که به کتابچه راهنمای آن مراجعه کنید. این کتابچه‌ها برای همین منظور طراحی شده‌اند. اگر شما در مورد نوع روغن مناسب برای استفاده در خودروی خود مطمئن نیستید، انواع مختلفی از روغن موتور وجود دارد که هر یک کد مخصوص به خود را دارند.

ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

به‌خاطر سپردن این کدها بسیار ساده است. به‌طور مثال در یک روغن 5W-40، عدد اول، ویسکوزیته یا سطح جریان روغن را در زمستان یا در شرایط محیطی سرد مشخص می‌کند، در حالی که عدد ۴۰ این اطلاعات را در خارج از چنین شرایطی ارائه می‌دهد. این نوع روغن‌ها به دلیل قابلیت سازگاری با دما، به عنوان روغن‌های چندگانه شناخته می‌شوند. در اینجا گرید، سطح ویسکوزیته روغن را تعیین می‌کند، در حالی که انستیتو پتروشیمی آمریکا بارها و بارها مشخصات روغن موتورها را تغییر داده است. مشخصات آن‌ها از SA شروع شده و در سال ۲۰۲۰ به SP رسیده‌اند.

آیا روغن موتور اشتباه می‌تواند به ماشین شما آسیب برساند؟

با استفاده از این سیستم کدگذاری می‌توان مشخص کرد که کدام روغن لایه ویسکوزی ضخیم‌تر و کدام نازک‌تری دارد. روغنی که سطح ویسکوز کمتری از آنچه پیشنهاد شده دارد، فشار روغن کمتری خواهد داشت که این می‌تواند فشار روی موتور اتومبیل شما را بیشتر کرده و در نتیجه به خرابی و سایش قطعات آن بیانجامد. افزایش دما، یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

در سمتی دیگر اگر از روغن موتوری با سطح ویسکوز ضخیم‌تر از مقدار پیشنهادی استفاده کنید، روغن نمی‌تواند به‌طور مؤثر و پایدار در موتور جریان پیدا کند. رابطه اصطکاک با فلزات خوب نیست و همیشه برای روان‌تر کار کردن و جلوگیری از صدای خراش ناخوشایند فلزات از روغن‌های رقیق استفاده می‌کنیم. روغنی که بیش از حد لازم غلیظ باشد، نمی‌تواند به‌درستی از سیستم محافظت کرده و آن را خنک نگه دارد. در نتیجه باعث نقص موتور، افزایش دما و کارکرد کمتر آن می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*