تعویض روغن گیربکس

چه زمانی باید روغن گیربکس یا واسکازین خودرو را تعویض کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس یا واسکازین به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا برحسب میزان کارکرد خودرو سنجیده می‌شود.

نگهداری مناسب از خودرو، مستلزم بررسی مایعات مختلف آن در فواصل زمانی مشخص است؛ از محلول ضدیخ و شیشه‌شوی ماشین بگیرید تا روغن موتور و واسکازین. در بین این‌ها، تشخیص زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس شاید کمی مشکل‌تر باشد؛ به‌ویژه اگر یک راننده تازه‌کار هستید یا اینکه خودرویی را به‌تازگی خریداری کرده‌اید. در هر صورت، پیامد عدم تعویض به‌موقع واسکازین می‌تواند بروز مشکلاتی در تعویض دنده و شتاب‌گیری باشد.

چه موقعی روغن گیربکس خودرو باید تعویض شود؟

تعویض روغن گیربکس

مانند تعویض شمع موتور، در مورد روغن گیربکس هم پاسخ واحدی برای همه خودروها وجود ندارد. عوامل مختلفی در رسیدن به پاسخ دخیل هستند که می‌توانیم به نوع خودرو، کیفیت واسکازین، نحوه‌ی رانندگی و میزان استفاده از خودرو اشاره کنیم.

به‌طور کلی، توصیه می‌شود روغن گیربکس خودروهای دنده اتوماتیک را هر 95 هزار تا 160 هزار کیلومتر تعویض کنید. بازه  توصیه شده برای خودروهای دنده دستی، هر 45 هزار تا 95 هزار کیلومتر است.

اما اگر اخبار خودرو را دنبال می‌کنید، حتما می‌دانید ماشین‌های خاصی هم وجود دارند که این اعداد و ارقام درباره آن‌ها صدق پیدا نمی‌کند. به‌عنوان مثال، گفته می‌شود مدل 2021 شورولت سیلورادو (Silverado) روغن گیبرکس دائمی دارد. البته نه اینکه رانندگان این مدل خودرو، تحت هیچ شرایطی نیاز به تعویض واسکازین نخواهند داشت؛ زیرا به‌هرحال با افزایش کارکرد، این روغن هم دچار فرسودگی می‌شود؛ ولی نسبت به سایر خودروها، دفعات به‌مراتب کمتری نیاز به تعویض روغن در آن احساس خواهد شد.

فارغ از اطلاعات کلی و توصیه‌های متفرقه، دفترچه راهنمای خودرو هم می‌تواند منبع موثقی برای تشخیص زمان تعویض مایعات مختلف آن باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*