دنده اتوماتیک دستی

ماشین دنده اتوماتیک بهتر است یا دنده دستی؟

در این متن به مقایسه خودروهای دنده اتوماتیک و دنده دستی خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هریک را نسبت به دیگری مرور خواهیم کرد.

امروزه رانندگان هنگام خرید خودروی مورد نظر خود با گزینه‌های متعددی روبرو هستند که باید در خصوصشان تصمیم گیری کنند. به‌عنوان مثال انتخاب خودروی بنزینی یا برقی یا انتخاب بین اتومبیل‌های با قابلیت چهار چرخ متحرک یا محور جلو متحرک در کنار تعیین برخی آپشن‌ها و گزینه‌های مربوط به خودروهای مرو نظرشان از جمله گزینه‌های پیش روی رانندگان قرار دارد. در عین حال یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها برای بسیاری رانندگان، سیستم انتقال قدرت دستی یا اتوماتیک است.

انتقال قدرت یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های یک خودرو به شمار می‌رود؛ چرا که نحوه و میزان توان منتقل شده به محورها و چرخ‌های خودرو را کنترل می‌کند.‌ با ساده‌ترین تعریف ممکن، سیستم انتقال قدرت اتوماتیک همان‌طور که از نامش پیداست، به‌صورت خودکار قدرت موتور را به محور منتقل می‌کند؛ در حالی که در سیستم‌های دنده دستی، خود راننده باید دنده مناسب را انتخاب نماید.

بنابراین رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک بسیار ساده‌ترو سرراست‌تر از خودروهای دستی است؛ در حالی که در خودروهای دنده دستی، راننده به مجموعه‌ای از مهارت‌های اضافی برای تعویض دنده نیاز خواهد داشت. بر همین اساس، هریک از این دو سیستم انتقال قدرت موافقان و مخالفان خود را داشته و هریک نزد دسته‌ای از رانندگان محبوب‌تر هستند!

تصمیم نهایی در خصوص این که کدام سیستم انتقال قدرت مناسب‌تر است، به عهده رانندگان است. با این وجود فاکتورهای متعددی در این تصمیم گیری آن‌ها دخیل هستند. به عنوان مثال، نحوه استفاده از خودرو و هدف از رانندگی از جمله مواردی هستند که بر این انتخاب تاثیر دارند.

در گجت نیوز بخوانید:

با این چند نکته عمر گیربکس اتوماتیک خودروی شما دو برابر می‌شود

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی بیشتر سیستم انتقال قدرت در خودروهای دنده اتوماتیک و دنده دستی بپردازیم و این دو را به‌طور خلاصه با هم مقایسه کنیم. بنابراین اگر در انتخاب بین یکی از این دو سیستم مردد هستید یا قصد کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص هریک را دارید تا انتها با ما همراه باشید.

خودروی دنده دستی چطور کار می‌کند؟

اتومبیل گیربکس دستی

در سیستم‌های دنده دستی، دسته دنده رابط اصلی راننده با موتور به شمار رفته و تعیین‌کننده میزان توان انتقال یافته به چرخ‌هاست. این مساله باعث می‌شود که در صورت مهارت کافی راننده، تعامل بهتری بین موتور و چرخ‌ها شکل بگیرد و ضمن افزایش عملکرد خودرو، مصرف سوخت آن هم کاهش پیدا کند.

سیستم‌های دنده دستی به جز حالت‌های خلاص و دنده عقب، چندین نسبت دنده مختلف را پیش روی راننده قرار می‌دهند تا در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده کند. نخستین (سنگین‌ترین) دنده حداکثر قدرت را برای خودرو رقم می‌زند؛ در حالی که آخرین (سبک‌ترین) دنده برای دستیابی به حداکثر سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با افزایش سرعت خودرو لازم است که دنده خودرو را سبک‌تر کنید تا سرعت چرخش (RPM) موتور متناسب با سرعت تنظیم شود.

طبیعتا دنده‌های سنگین‌تر برای دستیابی به قدرت بیشتر در بالا رفتن یا پایین آمدن از سربالایی‌ها و سرازیری‌ها کاربرد داشته و راننده باید بسته به شیب جاده، دنده مناسب را انتخاب کند.

در هنگام تعویض دنده دستی، راننده باید پدال را پایین نگهدارد تا انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها متوقف شود. مکانیزم عملکرد کلاچ بر پایه اتصال دو دیسک چرخان به یکدیگر است که سیستم انتقال قدرت را به چرخ‌ها وصل کرده و توان موتور را به محور منتقل می‌کند. پس از انتخاب دنده مناسب، راننده باید بار دیگر کلاچ را فشرده و با فشردن پدال گاز قدرت را به محور منتقل کند.

مزایای خودروهای دنده دستی

دنده اتوماتیک دستی

اکثر افرادی که رانندگی با هر دو نوع خودرو (دنده دستی و اتوماتیک) را تجربه کرده‌اند معتقدند خودروهای دنده دستی تعامل و ارتباط بیشتری با جاده ایجاد می‌کند. بنابراین گیربکس‌های دستی گزینه‌های بهتری برای تجربه حس رانندگی در جاده هستند؛ چرا که نیازمند سنجش دائمی وضعیت خودرو و جاده و اتخاذ تصمیمات متناسب با شرایط توسط راننده هستند. علاوه بر این، در رانندگی با خودروهای دنده دستی، راننده کنترل بهتری روی نحوه عملکرد خودروی خود، خصوصا در زمان کم کردن سرعت دارد.

سنگین‌تر کردن هوشمندانه دنده یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل خودرو بدون نیاز به ترمز گرفتن و از دست دادن تکانه خودرو به شمار می‌رود. از سوی دیگر، دنده‌های دستی همچنین در شتاب‌گیری نیز کنترل بهتری در اختیار راننده قرار می‌دهند؛ چرا که در این سیستم گیربکس، راننده می‌تواند با استفاده از دور موتور یا حتی شنیدن صدای آن، مناسب‌ترین دنده را انتخاب کرده و شتاب‌گیری بهتری داشته باشد.

به همین دلیل است که خودروهای مسابقه‌ای و اتومبیل‌های با عملکرد بسیار بالا معمولا به‌جای گیربکس اتوماتیک از دنده‌های دستی بهره می‌برند.

از طرف دیگر، گیربکس‌های دستی به دلیل سادگی بیشتر در طراحی معمولا هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تری داشته و حتی مصرف سوخت مناسب‌تری در مقایسه با نمونه‌های اتوماتیک دارند. دلیل این امر اتلاف انرژی نسبتا زیاد در سیستم مبدل گشتاور خودروهای اتوماتیک است که باعث مصرف سوخت بالاتر می‌شود. البته لازم به ذکر است که به‌واسطه پیشرفت‌های تکنولوژیک رخ داده در خودروهای اتوماتیک مدرن، این دسته اتومبیل‌ها توانسته‌اند این روند را برعکس کرده و مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشند.

تمامی آن چه در خصوص خودروهای دنده دستی گفته شده البته با فرض تعامل مناسب با سیستم گیربکس است؛ چرا که تعویض دنده نامناسب و استفاده نادرست از کلاچ می‌تواند اثر عکس داشته باشد و باعث مصرف انرژی بالاتر خودروهای دستی نسبت به اتومبیل‌های اتوماتیک شود.

معایب جعبه دنده‌های دستی

ترافیک

در کنار تمامی نقاط قوت جعبه دنده‌های دستی، طبیعتا معایبی هم متوجه این سیستم‌هاست. اولا رانندگی با این خودروها ایمنی پایین‌تری دارد؛ چرا که لازم است راننده به‌طور دائمی بخشی از تمرکز خود را متوجه تعویض دنده کند. در این شرایط توجه راننده باید به‌طور همزمان به مسیر جلو، فرمان، دور موتور، تعویض دنده، شتاب‌گیری و ترمز باشد و این مساله می‌تواند باعث حواس‌پرتی او شود!

از طرف دیگر، پای چپ راننده باید همواره با دستی که مسئولیت تعویض دنده را بر عهده دارد هماهنگ باشد. این مساله ضمن این که در دراز مدت باعث خستگی او می‌شود، روی توانایی او برای اتخاذ تصمیمات آنی نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

همچنین خستگی پا در سفرهای طولانی یا ترافیک‌های شهری نیز مساله دیگری است که نمی‌توان از آن‌ها غفلت کرد. به‌طور خاص، نیاز به حفظ دائمی تعادل بین پدال‌های گاز و کلاچ در ترافیک‌های سنگین و ناراحتی‌های ماهیچه‌ای و عصبی ناشی از آن از جمله بزرگترین ایرادات سیستم‌های با جعبه دنده دستی است که رانندگان به آن اشاره دارند. این مساله در خودروهایی با کلاچ سفت یا عمیق بیشتر مورد توجه است.

همچنین با وجود این که تعویض دنده توسط راننده با کمی تمرین تبدیل به مساله‌ای غریزی شده و به‌صورت ناخودآگاه توسط راننده انجام می‌پذیرد، اما حرفه‌ای‌ترین راننده‌ها هم در پاره‌ای اوقات با مشکلاتی نظیر انتخاب دنده نامناسب یا حتی خاموش شدن خودرو در اثر سهل‌انگاری روبرو می‌شوند. این مساله ضمن این که می‌تواند برای رانندگان خجالت‌آور تلقی شود، در درازمدت روی عمر صفحه کلاچ و سایر بخش‌های سیستم انتقال قدرت نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

عملکرد سیستم دنده اتوماتیک چگونه است؟

دنده اتوماتیک دستی

با وجود این که در ظاهر تعویض دنده در خودروهای دستی کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما با گذشت زمانی کوتاه از رانندگی متوجه خواهید شد که این کار را به‌صورت غریزی و با بدون هیچ فکری انجام می‌دهید. با این وجود اگر به دنبال حداکثر راحتی در رانندگی هستید، باید سراغ اتومبیل‌های دنده اتوماتیک بروید.

خودروهای دنده اتوماتیک همان‌طور که از نامشان پیداست بسته به پارامترهایی مثل سرعت، بار موتور و سایر فاکتورها دنده بهینه را برای شما انتخاب می‌کند. بنابراین در این دسته سیستم‌های انتقال قدرت نیازی به استفاده از پدال کلاچ نیست. این سیستم انتقال قدرت را باید یک اعجاز مهندسی توصیف کرد که برای تشخیص دنده مورد نیاز از ماژول کنترل انتقال قدرت (TCM) بهره می‌برد.

در این سیستم‌ها از فناوری‌های پیچیده‌تری برای تعویض دنده استفاده می‌شود و تعداد اجزای تشکیل دهنده آن‌ها بسیار بیشتر از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک است. در این دسته سیستم‌ها شاهد استفاده از اجزایی نظیر چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای، چندین کلاچ و ترمز، پمپ هیدرولیک، مایع هیدرولیک و مبدل گشتاور هستیم. مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک جایگزین کلاچ شده و یک سیستم هیدرولیک پیچیده هم وظیفه اتصال و جدا کردن چرخ دنده‌ها را بر عهده دارد.

ماژول کنترل انتقال قدرت دستگاه با در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی مثل سرعت یا وضعیت رانندگی، ضریب دنده مناسب را انتخاب می‌کند. به همین دلیل ممکن است در شرایطی که قصد شتاب‌گیری سریع‌تر را داشته باشید نیز با سنگین‌تر شدن دنده روبرو شوید.

بر خلاف جعبه دنده‌های دستی، در سیستم‌های اتوماتیک راننده هیچ نیازی به درک صحیح مبانی عملکرد گیربکس ندارد. تنها چیزی که در این خصوص لازم است بدانیم آن است که خودروهای دنده اتوماتیک از چهار مد اصلی رانندگی (Drive)، خلاص (Neutral)، دنده عقب (Reverse) و پارک (Park) بهره‌مندند. قرار دادن دنده در مد پارک معمولا با کشیدن ترمز دستی توام می‌شود.

انواع گیربکس‌های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

مبدل گشتاور، مکانیزم پذیرفته‌شده و محبوبی در دنیای خودروهای اتوماتیک است و در بسیاری خودروها به کار رفته. با این وجود انواع مختلف دیگری از گیربکس اتوماتیک هم وجود دارد که هریک عملکرد خاصی داشته و در کلاس‌های قیمتی مختلف پیش روی رانندگان قرار دارند.

به‌عنوان مثال، خودروهای اتوماتیک ارزان‌تر از مکانیزم «گیربکس دستی اتوماتیک شده» بهره می‌برند. این جعبه دنده‌ها عملکردی مشابه جعبه دنده‌های دستی دارند. با این وجود به جای استفاده از کلاچ، موتورهایی الکتریکی در آن‌ها وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. این اتفاق ضمن این که باعث تسریع فرآیند تعویض دنده می‌شود، قیمت آن‌ها را هم نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر، در گیربکس‌های ضریب متغیر پیوسته یا CVT نیز به‌جای چرخ‌دنده‌ها از مجموعه‌ای از تسمه‌ها و مخروط‌ها استفاده شده است. در این سیستم، تسمه‌ها به‌طور پیوسته روی مخروط بالا و پایین می‌شوند تا مناسب‌ترین ضریب دنده انتخاب شود. این سیستم انتقال قدرت بسیار اقتصادی و به‌صرفه بوده و بیشتر در میان خودروسازان ژاپنی محبوب است.

نوع دیگری از گیربکس‌های اتوماتیک هم سیستم‌های دوکلاچه یا DCT هستند که عملکردشان تا حدی شبیه به سیستم‌های دستی اتوماتیک شده بوده و در حقیقت همان گیربکس دستی هستند که توسط یک واحد الکترونیکی کنترل می‌شوند. با این وجود حضور دو کلاچ در این سیستم انتقال قدرت باعث می‌شود که تعویض دنده بسیار راحت‌تر و روان‌تر انجام شود. یکی از این دو کلاچ وظیفه کنترل دنده انتخابی را بر عهده داشته و دیگری هم مسئول پیش‌بینی کردن دنده بعدی است.

مزایای خودروهای دنده اتوماتیک

دنده اتوماتیک دستی

اگر هدف شما از رانندگی با خودرو صرفا جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر باشد، خودروهای دنده اتوماتیک گزینه‌های بسیار مناسبی برایتان هستند؛ چرا که شما را از توجه به بسیاری فاکتورهای مورد توجه در تعویض دنده رها می‌کنند. این مساله برای بسیاری رانندگان که راحتی را به لذت و هیجان رانندگی ترجیح می‌دهند مهم و حیاتی است.

بنابراین مهم‌ترین مزیت گیربکس‌های اتوماتیک در مقایسه با نمونه‌های دستی راحتی استفاده از آن‌هاست. رانندگی با این خودروها به‌مراتب ساده‌تر از خودروهای دنده دستی است و ضمن حفظ تمرکز راننده، باعث خستگی کمتر او خواهد شد. همچنین توقف و راه افتادن در ترافیک نیز به کمک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک به ساده‌ترین شکل امکان‌پذیر است و نیاز به برخی تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در این وضعیت‌ها از بین می‌رود.

در کنار این موارد، ماشین های دنده اتوماتیک به لطف مکانیزم تعویض دنده هیدرولیک، معمولا نسبت به گیربکس‌های دستی و پدال کلاچ در این خودروها رانندگی روان‌تری ارائه می‌دهند. این راحتی هم برای راننده و هم سرنشینان کاملا محسوس است و به‌طور خاص در سفرهای طولانی بسیار مشهود خواهد بود.

خودروهای دنده اتوماتیک همچنین در برخی شرایط کیفیت رانندگی را نسبت به گیربکس‌های دستی ارتقا می‌دهند. به‌عنوان مثال راه‌اندازی خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی به‌سادگی و صرفا با فشردن پدال گاز امکان‌پذیر است. از سوی دیگر رانندگان خودروهای دستی باید با تنظیم مناسب گاز، کلاچ و دنده مانع از عقب رفتن خودرو در این شرایط شوند. همچنین انجام مانورهای رانندگی پیچیده نیز در خودروهای اتوماتیک راحت‌تر بوده و بکسل کردن و حمل بارهای سنگین هم در خودروهای اتوماتیک بهتر انجام شده و فشار کمتری به ماشین وارد می‌کند.

دقت کنید که گیربکس‌های اتوماتیک اساسا بار وارد شده به موتور را بهتر مدیریت می‌کنند. بنابراین در شرایطی که ممکن است کلاچ خودروی دستی شما آسیب ببیند، خودروی اتوماتیک عملکردی بی‌نقص ارائه می‌کند.

معایب خودروهای دنده اتوماتیک

معایب گیربکس اتوماتیک

با وجود این که رانندگان حرفه‌ای‌تر، خودروهای دنده اتوماتیک را بی‌هیجان و بعضا تنبل خطاب می‌کنند، اما این مساله را نمی‌توان به‌عنوان یک مشکل برای این دسته خودروها تلقی کرد؛ چرا که هیجان رانندگی برای بسیاری افراد در درجه دوم اهمیت قرار داشته و موارد دیگری چون راحتی رانندگان برای‌شان اولویت دارد.

در عین حال خودروهای دنده اتوماتیک هم بدون عیب و ایراد نیستند. بنابراین لازم است در صورتی که بین خرید اتومبیل‌های اتوماتیک و دستی مردد مانده‌اید، به این نقاط ضعف توجه داشته باشید.

مهم‌ترین ایراد این جعبه دنده‌ها آن است به دلیل طراحی پیچیده‌شان معمولا طول عمر پایین‌تری در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارند. همین پیچیدگی باعث می‌شود که نیاز به تعمیرات در این خودروها بالاتر رفته و هزینه بیشتری به راننده تحمیل شود. به‌طور خاص هزینه تعویض قطعات گیربکس‌های اتوماتیک بسیار بالاست.

همچنین خودروهای دنده اتوماتیک چه در بازار خودروهای نو و چه کارکرده گران‌تر از مدل‌های دنده دستی هستند. دلیل این امر هم مشابه با موارد قبلی، پیچیدگی بیشتر جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت است که باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. بنابراین هزینه این دسته خودروها عموما بالاتر خواهد بود.

بعضی اعتقادات عجیب و غریب در خصوص گیربکس‌های اتوماتیک و دستی

استون مارتین ونتیج

علیرغم این که مکانیزم عملکرد هر دو نوع جعبه دستی دستی و اتوماتیک کاملا مشخص بوده و تفاوت‌های آن‌ها آشکار است، در سال‌های گذشته برخی اخبار نادرست از این سیستم‌ها در میان افراد مختلف رواج پیدا کرده و اکنون بسیاری افراد به آن‌ها اعتقاد دارند. این دسته اطلاعات یا اساسا غلط هستند یا این که در گذر زمان به‌طور کامل دستخوش تغییر شده‌اند.

به‌عنوان مثال ادعای برخی افراد مبنی بر این که گیربکس‌های اتوماتیک سنتی بهترین محصولات برای دستیابی به بهترین عملکرد در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت هستند، کاملا اشتباه است؛ چرا که در سال‌های اخیر شاهد استفاده از گیربکس‌های دستی جدیدتر و پیشرفته‌تر در خودروهای سوپر اسپرت بوده‌ایم. همچنین با معرفی سیستم‌های جدیدتری مثل شیفترهای نیمه اتوماتیک، اکنون رانندگان می‌توانند ضمن این که روی تعویض دنده خودروشان کنترل کامل دارند، بدون نیاز به فشردن کلاچ، دنده عوض کنند.

از سوی دیگر با پیشرفت‌های چشمگیری که هر روز در صنعت خودروسازی رخ می‌دهد می‌توان انتظار داشت که به‌زودی جعبه خودروهای اسپرت دنده اتوماتیک هم به‌طور گسترده به بازار عرضه شده و عملکردی هم‌تراز با محصولات دنده دستی ارائه دهند.

همچنین بسیاری افراد نیز معتقدند که ماشین های دنده دستی مصرف سوخت بهینه‌تری در مقایسه با اتومبیل‌های دنده اتوماتیک دارند. شاید این ادعا زمانی درست بود؛ اما امروزه با معرفی فناوری‌ها و مکانیزم‌های جدیدی مثل سیستم‌های تعویض دنده الکترونیکی یا سیستم‌های دو کلاچه، فاصله میان عملکرد خودروهای دستی و اتوماتیک از حیث مصرف سوخت بسیار کم‌رنگ‌تر شده است.

البته مساله مهم در این خصوص آن است که با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی و افزایش گرایش رانندگان به این دسته خودروها احتمالا باید در آینده نزدیک با هر دو نوع سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک خداحافظی کنیم؛ چرا که خودروهای برقی اساسا نیازی به تعویض دنده ندارند!

دیگر ادعای نه چندان دقیق در خصوص جعبه دنده‌های دستی هم آن است که این دسته گیربکس‌ها در شرایط جاده‌ای نامساعد عملکرد بهتری در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک ارائه می‌کنند! این مساله هم البته زمانی درست بود و رانندگی با خودروهای دنده دستی در جاده‌های برفی یا سنگلاخی بسیار راحت‌تر از رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک بود. با این وجود با گذر زمان و پیشرفت‌های حاصل شده در صنعت خودروسازی، قابلیت‌هایی کاربردی مثل کنترل پایداری و کشش به کمک گیربکس‌های اتوماتیک آمدند تا توانمندی آن‌ها در جاده‌های سخت و دشوار دوچندان شود!

جعبه دنده های اتوماتیک و دستی در موتور سیکلت‌ها

موتور سیکلت

اهمیت انتقال قدرت در موتور سیکلت‌ها به‌مراتب بیشتر از خودروهاست؛ چرا که علاوه بر عملکرد، به‌طور مستقیم روی نحوه تعامل موتور با جاده، ایمنی و نرمی سواری تاثیرگذار است. در موتور سیکلت‌ها تعویض کردن دنده مساله بسیاری حیاتی و مهمی است که به‌شدت با سرعت دستگاه ارتباط دارد و باید با نهایت دقت و با توجه به دریچه گاز و ترمز انجام شود تا بهترین عملکرد را رقم بزند.

زمانی که سوار یک موتور هستید، حفظ کشش در جاده بسیار مهم است و باعث مانورهای دقیق‌تر در پیچ‌ها یا مسیرهای آفرودی می‌شود. بنابراین ترمز موتور (Engine Brake) در موتورسیکلت‌ها اهمیتی دوچندان یافته و می‌توان با استفاده بجا از آن بدون هیچ اثر منفی، سرعت را کاهش داد. به‌طور کلی ترمز موتور بهترین راه برای کم کردن سرعت در موتور سیکلت‌ها ارزیابی شده و در صورتی که راننده زمان و فضای مناسب در اختیار داشته باشد، بسیار کاربردی‌تر و کم‌خطرتر از ترمز است.

به همین دلیل است که اکثر موتور سیکلت‌ها به گیربکس‌های دستی مجهز هستند. با این وجود بازار موتورهای سنگین با جعبه دنده‌های اتوماتیک نیز مدتی است که داغ شده و کمپانی‌های مطرح موتورسازی سرمایه‌گذاری سنگینی در آن انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال، هوندا از تکنولوژی انتقال قدرت DCT خود در مدل‌های Gold Wing و Africa Twin و NC750X و Rebel استفاده کرده و نظرات مثبت فراوانی را نیز به‌خود جلب کرده است.

البته باید توجه کرد که بازار موتور سیکلت‌ها هم همانند خودروها در حال گرایش به سمت محصولات الکتریکی است. بنابراین موتور سیکلت‌رانان نیز احتمالا با فراگیر شدن موتور سیکلت‌های برقی از جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک بی‌نیاز خواهند شد. البته این اتفاق به این زودی رخ نخواهد داد. بنابراین همچنان بازار موتورهای با دنده دستی و اتوماتیک داغ بوده و پیشرفت‌های جدیدی در آن‌ها در شرف انجام است.

جعبه دنده اتوماتیک برای ما مناسب‌تر است یا دستی؟

دنده اتوماتیک دستی

بین سادگی طراحی جعبه دنده‌ها و سادگی کار کردن با آن‌ها رابطه‌ای معکوس وجود دارد؛ به این معنی که جعبه دنده‌های دستی، طراحی ساده‌تری دارند، اما کار کردن با آن‌ها پیچیده‌تر است. از سوی دیگر اما جعبه دنده‌های اتوماتیک طراحی پیچیده‌تری دارند؛ اما کارکرد ساده‌تری ارائه می‌دهند.

بنابراین انتخاب بین مکانیزم ساده‌تر یا عملکرد ساده‌تر با شماست! هریک از این دو سیستم انتقال قدرت مزایا و معایب خود را داشته و برای دسته‌ای از رانندگان جذاب هستند. به‌عنوان مثال شما هرگز نمی‌توانید فردی که به لذت رانندگی علاقمند است را با ذکر کردن مزایای اتومبیل‌های اتوماتیک به خرید ماشینی اتومات ترغیب کنید یا فردی که از خودروی خود انتظار سواری راحت و بی‌دغدغه را دارد را به‌طور مشابه به سمت خرید خودرویی دستی سوق دهید!

همچنین بخوانید:

اگر صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک هستید، این ۵ کار را انجام ندهید

از سوی دیگر، مسائل فرهنگی نیز تاثیر بسزایی در انتخاب نوع جعبه دنده خودروها دارند. به‌عنوان مثال، حدود 80 درصد خودروهای فروخته شده در اروپا از جعبه دنده دستی بهره می‌برند؛ در حالی که این عدد در آمریکا زیر دو درصد است! فاکتورهای فراوانی در این مساله دخیل هستند که از میان آن‌ها می‌توان به تفاوت کیفیت جاده‌های دو منطقه و ترجیح دادن مصرف سوخت بهینه و تعمیرپذیری راحت به رانندگی آسان در اروپاست. با این وجود به نظر می‌رسد رشد خیره‌کننده خودروهای برقی در تمام نقاط دنیا به‌زودی باعث برچیده شدن گیربکس از خودروها و به پایان رسیدن بحث و جدل‌ها پیرامون مزایای و معایب هریک از انواع جعبه دنده در سرتاسر دنیا شود.

به‌طور خلاصه، جعبه دنده خودروی شما هم همانند رنگ آن کاملا به سلیقه شخصی‌تان بستگی خواهد داشت. در گذشته جعبه دنده‌های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی بیش از اندازه و ایرادات ریز و درشت به‌وضوح ضعیف‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک بودند. با این وجود پیشرفت چشمگیر تکنولوژی باعث شده که اختلاف این دو نوع سیستم انتقال قدرت کمتر و کمتر شود و انتخاب هیچ‌یک بر دیگری به سادگی قبل نباشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*