مشکلات خودروهای دنده دستی

رایجترین مشکلات خودروهای دنده دستی + راه حل

در این مطلب، رایجترین مشکلات خودروهای دنده دستی و راه حل آنها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان به ایرادهای قسمت‌های مختلف گیربکس پی برد.

گیربکس خودرو با قطعات متحرک زیادی که دارد، می‌تواند مشکلات بسیاری را نیز بوجود بیاورد. بنابراین دانستن اینکه مشکل از کجاست و چطور می‌توان به طور محدود از گسترش آن جلوگیری کرد، یکی از مهارت‌هایی است که شاید برای همه راننده‌ها لازم باشد. در خودرو های دنده دستی نیز همانند گیربکس اتوماتیک می‌تواند مشکلات جدی در سیستم جعبه دنده بوجود بیاید که بیشتر این مشکلات در هنگام وقوع با نشانه‌هایی همراه هستند.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

رایج ترین مشکلات گیربکس در خودروهای دنده دستی

اگر از مخاطبان بخش اخبار خودرو گجت نیوز باشید، احتمالا مطلبی که را در رابطه با نحوه تشخیص رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک منتشر کرده بودیم را دیده‌اید. در همین راستا در این مطلب نیز قصد داریم تا به رایج ترین مشکلات خودرو های دنده دستی پرداخته و با معرفی برخی نشانه‌ها به شما در یافتن علل ایراد گیربکس ماشینتان کمک کنیم.

مشکل در تعویض دنده

فرآیند تعویض دنده در گیربکس دستی با عملکرد صحیح باید به صورت روان صورت گرفته و شما نباید هیچ کشمکشی در جدا کردن از دنده فعلی نداشته باشید. بنابراین اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، این مورد می‌تواند یا ناشی از مشکلات الکتریکی بوده و یا حداقل یکی یا دو مورد از اجزا سیستم جعبه دنده نیاز به تعویض دارند. علل چنین مشکلاتی می‌تواند حتی ناشی از خود کلاچ باشد، چرا که حتی با کمترین شل شدگی اتصال کلاچ، جدا شدن از دنده فعلی را دشوارتر می‌کند.

مشکلات خودرو دنده دستی

بنابراین برای حل چنین مشکلاتی می‌توانید با مراجعه به یک متخصص و تعویض برخی اجزا گیربکس، به راحتی آن را برطرف کنید.

به وجود آمدن صداهای نامنظم

در حالت کلی، هیچ کس بهتر از شما نمی‌تواند ایجاد تغییر در صداهای ماشینتان را تشخیص دهد. اگر ناگهان شروع به شنیدن چیزی کردید که قبلا نمی‌شنیدید، به احتمال زیاد باید به دنبال مشکل باشید. صداهایی مانند وزوز و کوبیدن بیشتر مربوط به بخش سیستم انتقال قدرت بوده و می‌توانند در نتیجه آسیب به دنده های گیربکس و یا یک یا چند یاتاقان رخ بدهد. صدای وزوز نیز می‌تواند در اثر وجود مشکل در مهر و موم گیربکس ماشین رخ داده و در نتیجه با ریزش روغن داخل جعبه دنده، چنین صدای بوجود آمده است. مشکلات خودرو دنده دستی

به طور کلی بهتر است پس از تشخیص مشکل، خودرو را به یک مکانیک برده تا موارد احتمالی توسط یک متخصص بررسی شوند.

در رفتن از دنده

یکی از خطرناک‌ ترین مشکلات گیربکس زمانی است که در دنده نمی‌ماند و این در سرعت‌های بالا با ممانعت از شتاب گرفتن می‌تواند فاجعه آفرین باشد. البته این مورد حتی می‌تواند در گیربکس های اتوماتیک نیز بوجود بیاید.

مشکلات خودرو دنده دستی

نتیجه فرسوده شدن یک یا چند جزء گیربکس (یک یاتاقان، کلاچ، فلایویل و غیره) می‌تواند عامل این مشکل بوده و حتما باید تعویض شوند. همچنین کاهش سطح روغن گیربکس و ورود آب به سیستم انتقال قدرت در نتیجه رانندگی در مناطق پرآب و جمع شدن آب در آن می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شود. رفع چنین ایراداتی یکی از ضروری‌ ترین اقداماتی است که باید انجام داد. بنابراین اگر گیربکس شما به طور تصادفی از دنده خارج شد، خودرو را تا حد ممکن سریعا به یک مکانیک برسانید.

نشت مایعات مختلف سیستم گیربکس

برای حرکت روان قطعات در گیربکس، روغن مخصوصی را در نظر گرفته‌اند که در صورت کاهش سطح این مایع، جعبه دنده با عملکرد نادرست خود می‌تواند مشکلاتی را در ادامه به دنبال داشته باشد.

به طور کلی بهتر است به مایعاتی که در زیر خودرو شما پس از پارک شدن ریخته می‌شود، توجه کنید. یکی از مایعات قرمز رنگ می‌تواند روغن گیربکس باشد که به دنبال احتمال سوراخ و یا موارد دیگری نشت پیدا کرده است. البته شایان ذکر است که همه روغن های گیربکس قرمز رنگ نیستند، بنابراین بهتر است همه جوانب را در هنگام بررسی روغن های زیر خودرو بررسی کنید.

مشکلات خودرو دنده دستی

با کاهش سطح روغن گیربکس حتی بویی شبیه سوختن یک ماده شیرین را احساس خواهید کرد. کارشناسان توصیه می‌کنند که با مشاهده چنین مواردی حتما خودرو را به یک مکانیک رسانده و مشکل را حل کنید؛ چراکه نشتی روغن گیربکس حتی می‌تواند منجر به آتش سوزی شود.

احساس کردن بوی سوختگی غیرطبیعی

بوجود آمدن بویی شبیه بوی سوختگی از موارد غیرعادی در خودرو هیچ وقت خوب نبوده و می‌تواند مربوط به مشکلات موتور، روغن سوخته، لنت‌های ترمز فرسوده و یا آتش سوزی واقعی باشد. اما مشکلات گیربکس نیز در این بین می‌توانند چنین بویی را ایجاد کنند.

مشکلات خودرو دنده دستی

اگر بوی سوختگی بوجود آمده شبیه سوختن یک ماده شیرین باشد، به احتمال زیاد سیستم انتقال قدرت بیش از گرم شده است. چنین گرم شدن بیش از حدی احتمالا می‌تواند در نتیجه کم بودن سطح مایع و یا خراب بودن روغن گیربکس رخ داده و این بدین معنی است که روغن گیربکس باید تعویض گردد.

اگر خواستید تا خودتان روغن گیربکس را تعویض کنید و متوجه وجود اجزا تیره و یا شن مانندی در محفظه روغن شدید، بهتر است خودرو را نزد یک متخصص ببرید تا با روش اصولی آلودگی‌های موجود را پاک کنند.

در این مطلب به شما رایج ترین مشکلات گیربکس دستی همراه با راهکارهای موقت را توضیح دادیم. اگر شما هم مشکلات دیگری از گیربکس دستی را می‌دانید که یافتن آنها نیاز به دانش فنی خاصی ندارد، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
چه زمانی باید روغن گیربکس یا واسکازین خودرو را تعویض کنیم؟ با این چند نکته عمر گیربکس اتوماتیک خودروی شما دو برابر می‌شود ماشین دنده اتوماتیک بهتر است یا دنده دستی؟ اگر صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک هستید، این ۵ کار را انجام ندهید دنده مرده چگونه ماشین شما را نابود می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*