قویترین پیشرانه تویوتا

۱۰ مورد از قویترین پیشرانه های تویوتا در تمام تاریخ

تویوتا در سال‌های گذشته موتورهای شگفت‌انگیزی تولید کرده است. به همین دلیل شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به تعدادی از قویترین پیشرانه های درون‌سوز تویوتا در طول تاریخ.

تویوتا جایگاه خود به‌عنوان بزرگترین خودروساز دنیا را یک شبه به دست نیاورده است! برای رسیدن به این جایگاه، تویوتا سال‌های سال خودروهایی فوق‌العاده مطمئن، کاربردی و خوش‌قیمت را طراحی کرده و ساخته که عملکرد آن‌ها همواره سرآمد بوده است. علاوه بر دوام و اطمینان بالای خودروهای تویوتا این کمپانی همچنین تعدادی از مقاوم‌ترین و بهترین موتورهای تاریخ را نیز در قلب خودروهایش قرار داده است.

توجه تویوتا به ریزترین جزئیات فنی و عملکردی محصولاتش در سال‌های اخیر باعث شده که برندهای تویوتا و لکسوس در سال‌های گذشته همواره جایگاهی ثابت در لیست مطمئن‌ترین برندهای خودروسازی جهان داشته باشند. تویوتا همچنین همیشه تمرکز فوق‌العاده‌ای روی کیفیت محصولاتش داشته و آن را مهم‌ترین اولویت خود در فرآیند طراحی و ساخت گوشی قرار داده است. نتیجه این رویکرد تولید ماشین‌هایی بوده که سال‌های سال بدون نیاز به حتی یک بار مراجعه به تعمیرگاه در هر شرایطی با قدرت به کار ادامه می‌داده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:

چرا خودروهای تویوتا تا این حد مطمئن هستند؟

در سال‌های گذشته البته خودروهای تویوتا ضمن پیشرفت در بخش ایمنی، در بخش موتور نیز با گام‌های رو به جلوی بزرگی روبرو شده‌اند. سال‌ها پیش تویوتا قراردادی نانوشته را با سایر خودروسازان ژاپنی ثبت کرد که حداکثر توان تولیدی خودروهای تولید این کشور را به 276 اسب بخار محدود می‌کرد. با این وجود محدودیت‌های این‌چنینی اکنون از میان برداشته شده و قدرت موتورهای تولید ژاپن با افزایشی خیره‌کننده روبرو شده است.

قویترین پیشرانه هایی که تویوتا تا به امروز تولید کرده

در ادامه تعدادی از قویترین موتورهایی که تویوتا تا به امروز تولید کرده را معرفی خواهیم کرد. برای ساده‌تر شدن بررسی، این موتورها بر اساس قدرت خروجی خود بر حسب اسب بخار مرتب شده‌اند. همچنین در اینجا صرفا پیشرانه‌هایی را بررسی می‌کنیم که توسط خود تویوتا و برای خودروهای این برند طراحی شده‌اند. بنابراین در لیست حاضر خبری از موتورهای توسعه داده شده برای خودروهای لوتوس نخواهد بود.

بعلاوه، منظور از توان خروجی، قدرت دریافت‌شده از موتورهای احتراق داخلی است. تویوتا در تولید خودروهای هیبریدی چیره‌دستی فراوانی دارد. با این حال با هدف جلوگیری از گستردگی بیش از اندازه گزارش امروز موتورهای هیبریدی این کمپانی در این لیست جایی نخواهند داشت.

Toyota F33A-FTV (304 اسب بخار)

تویوتا اف 33 ای

خودروهای لندکروزر سری 300 تویوتا در بسیاری نقاط دنیا عرضه نشده و در عوض مدلی از لکسوس تحت نام LX600 که شباهت فراوانی به شاسی بلندهای سری 300 لندکروز دارد، جایگزین آن شده است. این خودروها طبیعتا شباهت فراوانی به یکدیگر دارند. با این وجود برگ برنده سری لندکروزر موتور شگفت‌انگیز Toyota F33A-FTV است که در لکسوس‌ها تعبیه نشده است!

این موتور یکی از قویترین پیشرانه های تویوتا به شمار می‌رود که شش سیلندر (V6) و 3.3 لیتری دیزل بوده و از توربو دوقلو بهره می‌برد. توان خروجی این موتور تویوتا 304 اسب بخار بوده و گشتاور تولید شده توسط آن نیز 700 نیوتن متر است. تویوتا ادعا کرده که استفاده از توربو دوقلو در این خودرو باعث شتابگیری سریع‌تر سری لند کروز 300 در مقایسه با سایر مدل‌ها شده است.

این موتور همچنین در تمامی مدل‌های بنزینی یا دیزلی Land Cruiser 300 به یک جعبه دنده اتوماتیک ده سرعته متصل شده است. همچنین یک مدل ویژه GR Sport از این سری خودروها نیز با هدف ادای احترام به خودروهای رالی داکار تویوتا تولید شده که از سیستم تعلیق جدیدی بهره برده و به مکانیزم جدیدی برای قفل دیفرانسیل جلو مجهز است. در عین حال توان خروجی این سری لند کروزها نیز در مقایسه با مدل‌های اصلی بدون تغییر باقی مانده است.

لازم به ذکر است که بازارهایی مثل آمریکا که سری 300 لند کروز در آن‌ها عرضه نشده، به‌تازگی نسل جدیدی از سری کوچکتر 250 را دریافت کرده‌اند. در این خودرو البته مدل دیزلی به‌طور کامل حذف شده است!

Toyota 2GR-FKS (311 اسب بخار)

قویترین پیشرانه تویوتا

موتور V6 و 3.5 لیتری 2GR-FKS تویوتا یکی از قویترین پیشرانه های ساخته شده توسط این خودروساز مطرح ژاپنی است که در تعداد زیادی از مدل‌های تویوتا و لکسوس استفاده شده و در قوی‌ترین مدل، توانی 311 اسب بخاری دارد. چندین مدل مختلف از خودروهای لوکس برند لکسوس در سال 2024 از جمله سدان IS 350 مجهز به این موتور روانه بازار شده‌اند. مدل 2024 این سدان در دو مدل مختلف دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته یا چهار چرخ متحرک با گیربکس اتوماتیک شش سرعته تولید شده است. هر دو مدل از این خودرو البته بسیار بهینه طراحی شده و میزان آلایندگی‌شان پایین‌تر از میانگین صنعت خودروسازی است.

در میان دیگر خودروهای لکسوس، مدل RC 350 هم به موتور 2GR-FKS مجهز است. این خودرو طراحی دو در داشته و ظاهری اسپرت‌تر را در مقایسه با IS 350 ارائه می‌کند. البته مدل V6 این موتورها گزینه‌ای میانرده از خانواده 2GR-FKS به شمار می‌رود. مدل پایه این پیشرانه چهار سیلندر توربو بوده و قدرتمندترین نمونه آن نیز 5 لیتری و V8 است. این موتور همچنین در شتابگیری و سرعت نیز عملکردی کاملا متوسط در میان خودروهای سدان اسپرت دارد. به‌طور خاص صفر تا صد لکسوس IS 350 برابر با 5.6 ثانیه است؛ درحالیکه حداکثر سرعت آن 230 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. این عملکرد البته به هیچ وجه بد نیست؛ اما در برابر برخی از بهترین خودروهای بازار در این کلاس عملکردی حرفی برای گفتن نخواهد داشت!

Toyota 2JZ-GTE (320 اسب بخار)

تویوتا سوپرا

بسیاری طرفداران دوآتشه خودروهای اسپرت انتظار داشتند که موتور Toyota 2JZ-GTE را در رده‌ای بالاتر مشاهده کنند؛ خصوصا با توجه به این که موتور این خودرو یکی از تنظیم‌پذیرترین نمونه‌های موجود در دنیاست! در عین حال مدل پایه این موتور صرفا قدرتی 320 اسب بخاری دارد! البته این قدرت صرفا مخصوص نمونه‌های صادراتی این پیشرانه است؛ چراکه مدل‌های داخلی آن بنا به قرارداد موجود بین خودروسازان ژاپنی توانی 276 اسب بخاری داشت!

البته تقریبا همه می‌دانند که قدرت واقعی این پیشرانه افسانه‌ای تویوتا بسیار بیشتر از رقم اعلام شده و است و با اندکی دستکاری می‌توان قدرتی تا حدود 1000 اسب بخار هم از این موتور گرفت! این میزان قدرت و حتی مقادیر بالاتر از آن به‌کرات توسط علاقمندان به خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای به دست آمده و حتی همین امروز هم بازار دستکاری کردن این موتور جذاب ژاپنی بسیار داغ است!

قدرتمندترین نمونه این موتور تنها در خودروی صادراتی MkIV Supra قرار داشت. با این وجود رانندگان و دریفترهای ژاپنی به نمونه‌ای از این موتور در تویوتا آریستو دسترسی داشتند. جالب است بدانید که سدان‌های لوکس آریستو حتی همین الان هم خودروهایی بسیار محبوب برای رانندگانی هستند که تمایلی به پرداخت هزینه سنگین خرید مدل‌های جدیدتر سوپرا ندارند.

Toyota 2GR-FSE (355 اسب بخار)

قویترین پیشرانه تویوتا

بخش تنظیم و ارتقای موتور داخلی تویوتا که مدلیستا (Modellista) نام دارد تا کنون نمونه‌های ارتقایافته متعددی از پیشرانه های مختلف این کمپانی را ارائه کرده است. یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های تولیدی این بخش که از قویترین پیشرانه های تویوتا هم به شمار می‌رود، موتور شش سلیندر 2GR-FSE است. این موتور تنها در خودروی سدان Mark X +M Supercharged به کار رفت که در سال 2009 به بازار عرضه شد و ضمن تجهیز به یک موتور ارتقایافته، سیستم تعلیق اسپرت منحصربفردی را نیز ارائه می‌کرد.

سوپرشارژر تعبیه شده توسط مدلیستا در کنار ای سی یوی جدید این خودرو باعث شدند که موتور این خودرو به توان 355 اسب بخار برسد. البته این ارتقای موتور در نهایت برای خریداران گران تمام شد؛ چرا که مدل +M Supercharged با قیمت حدود 57 هزار دلاری خود تقریبا 76 درصد گران‌تر از مدل پایه تویوتا مارک ایکس بود!

موتور 2GR-FSE البته به جز Mark X +M در چندین مدل دیگر از خودروهای تویوتا و لکسوس نیز به کار رفته است؛ هرچند که توان خروجی آن‌ها به دلیل حذف توربوشارژر پایین‌تر از 355 اسب بخار بوده است. یکی از جدیدترین و جذابترین خودروهایی که اخیرا به این موتور مجهز شده، تریم‌های RC 300 و RC 350 خودرو 2017 RC Coupe لکسوس هستند. این موتور توان 306 اسب بخاری داشته و گشتاور 375 نیوتن متر تولید می‌کند. مدل Lexus RC البته در سال 2018 تحت بازبینی و تجدید ساخت قرار گرفت و در آن‌ها موتور 2GR-FSE با 2GR-FKS V6 جایگزین شد.

Toyota 2UR-FSE (375 اسب بخار)

خودروی سنچری

جای تعجب ندارد که موتورهای V8 تویوتا همواره در شمار پرتوان‌ترین پیشرانه‌های تولید شده در صنعت اتومبیل‌سازی قرار می‌گیرند. به‌طور خاص سری پیشرانه های UR تویوتا از جمله قدرتمندترین موتورهای این کمپانی هستند که چندین رتبه لیست امروز را به خود اختصاص داده‌اند. نخستین مدل از این سری پیشرانه‌ها، در سدان تویوتا سنچری (Toyota Century) به کار رفته که نسل سوم آن در سال 2018 معرفی شد و تنها پیشرفت قابل ملاحظه این خودرو در عمر بیش از دو دهه‌ای آن به شمار می‌رفت.

نسل قبلی این سری خودروهای سدان از موتوری V12 بهره می‌برد که آن را به اولین خودروی ژاپنی مجهز به موتور 12 سیلندر تبدیل می‌نمود. با این وجود در مدل‌های جدیدتر، پیشرانه 12 سیلندر با یک نمونه 8 سیلندر (V8) جایگزین شد. این موتور قدرت ترکیبی (موتور درون‌سوز + موتور الکتریکی) 425 اسب بخار دارد. با این وجود پیشرانه بنزینی 2UR-FSE آن قادر به تولید توانی 375 اسب بخاری است.

در گجت نیوز بخوانید:

اینجا بهشت عاشقان تویوتا است؛ موزه ای با بیش از ۱۰۰ نمونه لندکروزر متفاوت در آمریکا

تویوتا مدل سنچری را بیشتر برای شخصیت‌های سیاسی و ثروتمندان ژاپنی طراحی کرده است. بنابراین Century را در حقیقت باید جایگزینی برای اتومبیل‌های دیگری مثل بنتلی یا رولز رویس دانست‌. این اتومبیل در تیراژ بسیار محدود تولید شده و همانند همتایان انگلیسی‌اش در کابین عقب از صندلی‌هایی سلطنتی بهره می‌برد. سنچری همچنین پذیرای تعداد زیادی آپشن‌های مختلف است که خریداران می‌توانند بسته به نظر و بودجه خود هریک را انتخاب کنند. با این حال سطح کلی قابلیت‌ها و امکانات به کار رفته در تمامی مدل‌های Toyota Century بالاتر از هر خودروی دیگر تویوتاست. در همین زمینه بد نیست بدانید که صرفا لوگوی سیمرغ این خودروها برای تولید با دست به شش هفته زمان نیاز خواهد داشت!

علاوه بر این موتور V8 به کار رفته در این خودرو نیز با دقتی دیوانه‌وار تولید و سرهم‌بندی شده و به یکی از قویترین و مطمئن‌ترین پیشرانه‌های هشت سیلندر تویوتا تبدیل شده است.

Toyota 1UR-FSE (380 اسب بخار)

قویترین پیشرانه تویوتا

یکی دیگر از نمونه‌های موتور هشت سیلندر فوق‌العاده UR تویوتا نیز 1UR-FSE است که صرفا در خودروهای سدان گرانقیمت لکسوس در آمریکا به کار رفته است. این موتور 4.7 لیتری نخستین بار در سال 2007 در سدان پرچمدار LS 460 به کار رفت و قدرتی 380 اسب بخاری را با گشتاور 501 نیوتن متری همراه کرد. این خودروی جذاب علیرغم وزن زیادش صفر تا صدی در حدود 5.5 ثانیه داشت. این سدان تنها در یک مدل دیفرانسیل عقب طراحی شده بود و موتور آن از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته به چرخ‌ها متصل بود.

خودروی لکسوس ال اس 460 البته به جز استفاده از این موتور جدید، زبان طراحی کاملا جدیدی هم داشت که لکسوس آن را L-finesse نامیده بود و همچنان در مقایسه با خودروهای لوکس اروپایی از برندهایی مثل بی ام و و آئودی محافظه کارانه‌تر است. در عین حال این اتومبیل پیشرفت بزرگی در زمینه پیشرانه و طراحی به شمار می‌رفت که با وجود تفاوت نه چندان زیاد نسبت به نسل‌های قبلی خود به لکسوس کمک کرد که جایگاه خود را به‌عنوان رقیبی مهم برای سدان‌های اروپایی، چه از نظر طراحی و چه عملکرد فنی، محکم‌تر کند.

‌ Toyota 3UR-FE (381 اسب بخار)

موتور 3UR

موتور 3UR-EF در سال 2007 در پیکاپ توندرا به کار رفت و موفق شد این خودرو را به‌عنوان بهترین پیکاپ V8 در کشور آمریکا که مهد خودروهای پیکاپ گردن‌کلفت به شمار می‌رود برساند! این پیشرانه همچنین در مدل‌های دیگری از خودروهای تویوتا مانند لند کروز، سکویا و شاسی بلندهای لکسوس ال ایکس نیز به کار رفته و حتی تا سال 2021 و رونمایی نسل دوم تویوتا توندرا نیز همچنان تولید می‌شد. دلیل دوام این پیشرانه شگفت‌انگیز تویوتا در تمام این سال‌ها آن است که ژاپنی‌ها این پیشرانه را هم از نظر قدرت و هم دوام برای رقابت با موتورهای آمریکایی طراحی و تولید کردند. این پیشرانه در فرم استانداردش توانی 381 اسب بخاری داشته و قادر به تولید گشتاور 544 نیوتن متر است. موتور Toyota 3UR-FE همچنین از نظر دوام همان چیزی است که از یک محصول تویوتا انتظار می‌رود!

حجم 5.7 لیتری این پیشرانه در ابتدا آن را هم‌تراز با محصولات سایر رقبا بود. با این وجود در گذر زمان، ارتقا ندادن این موتور از سوی تویوتا باعث شد که پیشرانه 3UR-EF هم در بخش عملکرد و هم مصرف سوخت از رقبایش عقب بماند. در عین حال موتور Toyota 3UR-FE همچنان یکی از قویترین پیشرانه های تویوتا به شمار می‌رود که تا سال‌ها گزینه محبوب نزد خریداران به شمار می‌رفت و تا قبل از نسل سوم توندرا که این کمپانی تصمیم به جایگزینی آن با پیشرانه‌های جدید شش سیلندر گرفت مورد استفاده قرار داشت.

Toyota V35A-FTS (415 اسب بخار)

موتور v35a

موتور شش سیلندر V35A-FTS توندرا تویوتا حجم 3.5 لیتری داشته و برای نخستین بار به همراه لکسوس ال اس 500 در سال 2018 معرفی شد. این پیشرانه قدرتی 415 اسب بخاری داشته و گشتاوری 600 نیوتن متری تولید می‌کند. این موتور همچنین از یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ده سرعته جدید استفاده می‌کرد. لکسوس LS 500 مجهز به این پیشرانه از همتایان V8 خود بسیار سریع‌تر و چابک‌تر بود و در مدل دیفرانسیل عقب صفر تا صدی 4.5 ثانیه‌ای ارائه می‌کرد.

علیرغم این که تعداد سیلندرهای به کار رفته در موتور V35A-FTS نسبت به نسل قبلی خود دو عدد کمتر بود، اما به لطف استفاده از توربو دوقلو قادر به ارائه قدرت و گشتاور بالاتری بود. نمونه‌ای از همین موتور توربوشارژ در مدل 2024 تویوتا توندرا نیز به کار رفت؛ هرچند که این موتور قدرتی 389 اسب بخاری داشت و گشتاور 650 نیوتن متری تولید می‌کرد. تویوتا البته با همراه کردن این موتور درون‌سوز با یک موتور الکتریکی موفق شد قدرت خروجی را به 437 اسب بخار رسانده و گشتاور 790 نیوتن متر تولید کند. با این وجود از آنجا که هدف ما در این بحث صرفا مقایسه موتورهای درون‌سوز است، نمونه مورد استفاده در تویوتا توندرا 2024 در لیست ما جایی نخواهد داشت!

Toyota 2UR-GSE (472 اسب بخار)

قویترین پیشرانه تویوتا

قویترین پیشرانه هشت سیلندر خانواده UR تویوتا مدل 5 لیتری 2UR-GSE است که در چندین مدل قدرتمند لکسوس مانند RC F به کار رفته است. این موتور قویترین پیشرانه V8 تویوتا تا به امروز است که توانی 472 اسب بخاری را تولید می‌کند و صفر تا صد 4.2 ثانیه‌ای را ارائه می‌کند. این موتور همچنین در مدل 2024 سدان پرچمدار IS 500 نیز به کار رفته و همین میزان قدرت را تولید می‌کند.‌ البته وزن بیشتر آی اس 500 باعث می‌شود که صفر تا صد آن به 4.4 ثانیه افزایش پیدا کند.

البته حداکثر سرعت مدل IS 500 لکسوس برابر با 240 کیلومتر بر ساعت است که در مقایسه با رقبای آلمانی اندکی ضعیف‌تر است. با این وجود مصرف انرژی پایین‌تر، مهم‌ترین مزیت این سدان لوکس به شمار می‌رود.‌ به‌طور خاص، میزان مصرف ترکیبی این موتور برابر با 11.8 لیتر در هر صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن توان این خودرو بسیار خوب ارزیابی می‌شود. با این وجود کسانی که به دنبال یک موتور اقتصادی و کم‌مصرف می‌گردند، بهتر است لکسوس IS 350 وموتور 2GR-FKS آن را در نظر داشته باشند.

Toyota 1LR-GUE (563 اسب بخار)

ابرخودرو لکسوس

صدرنشین لیست قویترین پیشرانه های تاریخ تویوتا، موتور V10 و 4.8 لیتری 1LR-GUE است که به‌طور خاص برای ابرخودروی لکسوس LFA طراحی و ساخته شده است. مدل استاندارد این پیشرانه قدرتی 553 اسب بخاری تولید می‌کند؛ درحالیکه در نسخه بسیار محدود LFA Nürburgring Package شاهد افزایش قدرت به 563 اسب بخار خواهیم بود. این موتور حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه تویوتا روی موتورهای درون‌سوز بوده و با همکاری یاماها ساخته شده است.

در ساخت این پیشرانه از آلیاژهای فوق‌العاده بادوام و گرانقیمتی استفاده شده که پیش‌تر صرفا برای خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. در نتیجه این اتفاق، لکسوس ال اف ای بسیار سبک‌تر و جمع و جورتر از یک خودروی V10 معمولی است. علاوه بر این، طراحی این خودرو نیز به‌طور صرف با دید مسابقه و رانندگی حرفه‌ای طراحی شده و به همین جهت شتابگیری و سرعت آن فوق‌العاده ارزیابی می‌شوند. به‌طور خاص، صفر تا صد این خودروی شگفت‌انگیز تنها 3.7 ثانیه است و خط قرمز دور موتور آن 9000 دور بر دقیقه است.

حداکثر سرعت اعلام شده برای این موتور برابر با 325 کیلومتر بر ساعت است. با این حال آنچه این موتور را جذاب‌تر می‌کند، صدای غرش نفس‌گیر آن است. به این ترتیب موتور 1LR-GUE نه تنها قویترین پیشرانه تولید شده در تاریخ تویوتاست، بلکه خوش‌صدا‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود! بر اساس پیش‌بینی‌ها و اخبار موجود، نسل بعدی Lexus LFA قرار است از یک پیشرانه هیبریدی استفاده کند. بنابراین موتور 1LR-GUE تویوتا احتمالا اولین و آخرین نمونه از خانواده خود خواهد بود.