فونیکس تیگو 8 پرو

فونیکس تیگو 8 پرو بخریم یا نخریم؟

در این مطلب به برسی ارزش خرید خودرو فونیکس تیگو 8 پرو می‌پردازیم؛ اگر قصد خرید یک کراس اوور لوکس خانوادگی را دارید همراه ما باشید.

فونیکس تیگو 8 پرو یکی از محصولات لوکس و لاکچری بازار ایران محسوب می‌شود که نزد متقاضیان به محبوبیت ویژه‌ای دست یافته است. از مهم‌ترین عوامل موفقیت این خودرو در بازار ایران، می‌توان به توانایی‌های منحصربه‌فرد این محصول و عدم وجود رقبای کره‌ای و ژاپنی در بازار اشاره کرد. بر اساس آخرین اخبار خودرو در بازار ایران، تیگو 8 پرو محصول باکیفیتی است که به‌لطف آپشن‌های کامل و کیفیت معقول خود توانسته دیدگاه مردم به نسبت خودروهای چینی را تغییر دهد.

همین موضوع سبب شد تا تقاضاها برای این محصول افزایش پیدا کند و شرکت مدیران خودرو خانواده کاملی از محصولات تیگو 8 را راهی بازار کند. چینی‌ها در ساخت این محصول تا حد زیادی قید متریال بی‌کیفیت خودروهای قبلی خود را زده‌اند و محصولی با توانایی رقابت با کراس اوورهای کره‌ای و ژاپنی را راهی بازار کرده‌اند.

فونیکس تیگو 8 پرو

اگر به دنبال خرید یک کراس اوور لوکس و جادار هستید، امروز ما در گجت نیوز به سراغ برسی کامل خانواده تیگو 8 پرو رفته‌ایم تا ببینیم دلیل محبوبیت این خودرو در بازار داخلی چیست و آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟

مدیران خودرو فونیکس تیگو 8 پرو (پلاس)

تیگو 8 پرو که در برخی بازارهای جهانی با نام تیگو 8 پلاس شناخته می‌شود، یک فیس‌لیفت اساسی از خودرو تیگو 8 است که برای نخستین بار در سال 2020 معرفی و راهی بازار شد. پس از موفقیت این خودرو در بازارهای جهانی، شرکت مدیران خودرو بلافاصه برای دریافت مجوز مونتاژ این محصول دست به اقدام زد و توانست در اواخر سال 1400 این محصول را با نام فونیکس تیگو 8 پرو در داخل کشور مونتاژ کند.

تیگو 8 پرو محصول باکیفیتی بود که بدون وجود هیچ رقیبی به یکه‌تازی در بازار ایران می‌پرداخت. موفقیت و استقبال زیاد سبب شد تا مدیران خودرو مقدمات تولید نسخه قوی‌تر و دو دیفرانسیل این خودرو را با نام تیگو 8 پرو مکس مهیا سازد. این دو برادر، اختلاف قیمتی چندانی با یکدیگر ندارد و همین موضوع سبب ایجاد بحث ارزش خرید تیگو 8 پرو شده است؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب، این دو خودرو که فعلا هیچ رقیبی ندارند را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا با تفاوت‌های نسخه پرو و پرو مکس بیشتر آشنا شویم.

مقایسه فونیکس تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس از لحاظ ظاهری

از لحاظ طراحی ظاهری، خانواده تیگو 8 محصولاتی جذابی هستند. مهندسان در طراحی این محصولات سعی کرده‌اند با استفاده از المان‌های مینیمال، چهره‌ای با ابهت و یوقور را برای این محصول خلق کنند که با گذشت زمان از مد نیفتد. نتیجه این تفکر را می‌توانیم در طراحی جلوپنجره غول‌پیکر کروم‌کاری شده و خطوط عضلانی روی گلگیرها مشاهده کنیم. البته همین موضوع سبب شده تا ظاهر این خودرو با محصولاتی که از طراحی مدرن بهره می‌برند اندکی متفاوت باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری که در تیگو 8 پرو و پرو مکس مشاهده می‌شود، طراحی هماهنگ آن در همه نماها است.

فونیکس تیگو 8 پرو

از جمله تغییراتی که در طراحی تیگو 8 پرو مکس به نسبت تیگو 8 پرو اعمال شده، می‌توان به افزایش ابعاد جلوپنجره با حاشیه بزرگ‌تر، گرافیک متفاوت چراغ‌ها، طلق بی‌رنگ چراغ‌‌های عقب، وجود 4 خروجی اگزوز، سپر جدید، نوشته فونیکس روی صندوق عقب و افزایش نامحسوس ارتفاع خودرو اشاره کرد.

مقایسه تیگو 8 پرو و پرومکس از لحاظ مشخصات فنی

مهم‌ترین تفاوت تیگو 8 و تیگو 8 پرو مکس را می‌توان در بخش پیشرانه این دو محصول مشاهده کرد. آیا ارزش خرید تیگو 8 پرو مکس به سبب وجود پیشرانه قوی‌تر، بیشتر است؟

قلب تپنده تیگو 8 پرو یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDI با حداکثر قدرت 197 اسب بخار (HP) و حداکثر 290 نیوتن‌متر گشتاور است. نیروی تولیدی توسط پیشرانه این خود به‌وسیله یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه‌ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه در شرایط مختلف در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

این موتور 1.6 لیتری می‌تواند سرعت پیکر عظیم‌الجثه این خودرو را در مدت زمان 8.9 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

اما پیشرانه تیگو 8 پرو مکس به‌طرز چشمگیری از نسخه پرو قوی‌تر است و همین موضوع سبب شده تا ارزش خرید تیگو 8 پرو مکس بیشتر باشد. در زیر کاپوت تیگو 8 پرو مکس یک موتور 2 لیتری توربو GDI وجود دارد که توانایی تولید 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. البته گیربکس به‌کار رفته در هر دو محصول مشابه بوده و از نوع اتومات 7 سرعته دو کلاچه است. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد تیگو 8 پرو مکس به‌ترتیب 7.9 لیتر و 8.1 ثانیه است که به نسبت نسخه پرو مصرف سوخت و شتاب بیشتری دارد.

فونیکس تیگو 8 پرو

تفاوت مهم دیگر این دو محصول در بخش مشخصات فنی، ساختار دو دیفرانسیل نسخه پرو مکس است. در تیگو 8 پرو مکس، نیروی پیشرانه از طریق سیستم تمام چرخ محرک هوشمند AWD به محورهای جلو و عقب خودرو می‌رسد و چهار چرخ خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

این دو محصول پرچمدار برند فونیکس از لحاظ سواری و سیستم تعلیق هم در سطح بسیار خوبی قرار دارند. پیشرانه قدرتمندی که در زیر کاپوت جلوی این دو محصول قرار داده شده است، سواری لذت‌بخشی را برای شما تضمین می‌کند. تیگو 8 پرو و 8 پرو مکس از لحاظ شتاب‌گیری اولیه و ثانویه به‌عنوان یک کراس اوور بزرگ خانوادگی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛ این عملکرد بسیار خوب در نسخه پرو مکس به‌دلیل بهره‌گیری از سیستم AWD بهتر هم می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی برای آفرودهای سبک هم می‌توانید روی آن حساب کنید.

نام خودروفونیکس تیگو 8 پروفونیکس تیگو 8 پرو مکس (اکسلنت – IE)
پیشرانهچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)
حجم موتور (cc)15981998
حداکثر قدرت197 اسب بخار در 5500 دور254 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور290 نیوتن‌متر در 1750 – 4000 دور390 نیوتن‌متر در 1750 – 4000 دور
گیربکس7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه از نوع تر (WDCT) با قابلیت تیپ ترونیک7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه از نوع تر (WDCT) با قابلیت تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در هر صد کیلومتر7.9 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت8.9 ثانیه8.1 ثانیه
حداکثر سرعت200 کیلومتر بر ساعت210 کیلومتر بر ساعت

مقایسه سطح آپشن‌های فونیکس تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو و پرو مکس لاکچری‌ترین کراس اوورهای بازار ایران هستند که امکان خرید نسخه صفر کیلومتر آن‌‌ها وجود دارد. در نتیجه این محصولات در بخش امکانات رفاهی و ایمنی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

فونیکس تیگو 8 پرو

از آپشن‌های به‌کار رفته در این محصولات می‌توان به تهویه مطبوع دو کاناله با تنظیم جداگانه هم برای سرنشینان جلو و هم برای سرنشینان عقب، سقف پارانوما با ابعاد بزرگ، دوربین 360 درجه، رادار حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، رادار تصادف از جلو و عقب، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد. سیستم‌های کمک رانندگی ADAS (یک سیستم کمک رانندگی که به راننده برای حرکت و پارک کردن خودرو کمک می‌کند) از دیگر آپشن‌های این خودرو محسوب می‌شود که نمونه آن روی کمتر خودرویی در بازار ایران به‌کار رفته است.

فونیکس تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس در دو تیپ اکسلنت و IE به بازار کشور راه پیدا کرده است. تیپ اکسلنت تیگو 8 پرو مکس آپشن‌هایی مشابه با تیگو 8 پرو پریمیوم دارد که تنها به دلیل دو دیفرانسیل شدن حالت رانندگی آفرودی به آن اضافه شده است.

اما تیپ IE که بالاترین تیپ تیگو 8 محسوب می‌شود به آپشن‌هایی نظیر دوربین ثبت وقایع، گرم‌کن فرمان و گرم‌کن صندلی ردیف عقب مجهز شده است.

فونیکس تیگو 8 پرو

سایر آپشن‌های به‌کار رفته روی نسخه‌های مختلف تیگو 8 پرو در تیپ‌های مختلف یکسان بوده که در جدول زیر می‌توانید شرح کامل آن‌ها را مشاهده کنید:

آپشن‌ها و تجهیزات ایمنیفونیکس تیگو 8 پرو – پرو مکس 
چراغ‌هاچراغ‌های جلو و عقب LED، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن جلو و عقب، نور بالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو، چرخش لنز چراغ‌های جلو هماهنگ با گردش فرمان (AFS)
مالتی مدیاUSB، بلوتوث، اپل کارپلی، اندروید اتو، مانیتور 12.3 اینچی لمسی، 8 بلندگو با برند سونی با کیفیت بی‌نظیر و بیس بسیار قوی
رینگ‌ها18 اینچی آلومینیومی
شیشه‌ها و آینه‌هاشیشه‌های برقی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، حافظه یکپارچه آینه‌های جانبی با حافظه صندلی راننده، آینه میانی الکتروکرومیک
تهویه مطبوعاتوماتیک دو کاناله با قابلیت پاکسازی هوا (یونیزاسیون)، دریچه هوا و قابلیت تنظیم شدت پرتاب باد برای سرنشینان ردیف‌های دوم و سوم
صندلی‌هاروکش چرمی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 6 جهت و تنظیم گودی کمر در 4 جهت، حافظه صندلی راننده، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم برقی در 4 جهت + قابلیت تنظیم از ردیف عقب (Boss Key)، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
ایمنیترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشدار دهنده نقاط کور (BSD)، هشدار دهنده موانع متحرک عقب در هنگام خروج از پارک (RCTA)، هشدار دهنده خروج از لاین (LDW)، هشدار دهنده تغییر لاین (LCA)، هشدار دهنده خطر برخورد از جلو (FCW)، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد، رادار حرکت بین خطوط اضطراری (ELK)، رادار کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، هشدار دهنده مانع در هنگام باز کردن درهای عقب (BOW)، سیستم تابلوخوان (TSR)، 6 ایربگ در 10 نقطه
سایر امکاناتکی‌لس استارتر با قابلیت استارت پیشرانه از روی ریموت، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سقف پانوراما، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، پشتیبانی از فرامین صوتی (Voice Command)، درب صندوق بار برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، کول باکس، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، درایو مد سه حالته (ECO – SPORT – COMFORT) در نسخه پرو و 6 حالته (ECO – SPORT – NORMAL –MUD – SNOW – OFFROAD) در نسخه پرو مکس، ترمز پارک برقی با اتوهلد، فرمان سه حالته، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، رکاب برقی

آیا تیگو 8 پرو ارزش خرید دارد؟

اگر به‌دنبال خرید یک کراس اوور خانوادگی هستید و برای پرداخت هزینه با محدودیتی مواجه نیستید، خانواده تیگو 8 پرو تنها خودروهای لوکس در بازار ایران هستند که می‌توانید نسخه صفرکیلومتر و بدون کارکرد آن‌ها را تهیه کنید. اگر از خودرو خود برای آفرودهای سبک استفاده می‌کنید، نسخه پرو مکس این محصول به‌سبب بهره‌مندی از سیستم دو دیفرانسل، گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. این محصولات آنقدر باکیفیت هستند که لفظ چینی بی‌کیفیت برای آن‌ها صدق نکند و تا حد زیادی توانسته‌اند خود را به محصولات کره‌ای و ژاپنی نزدیک کنند.

خانواده تیگو 8 توسط گروه خودروسازی مدیران خودرو در داخل کشور مونتاژ و راهی بازار می‌شوند که از جمله مزیت‌های این خانواده می‌توان به گارانتی 7 ساله‌ آن‌ها اشاره کرد.