کلاهبرداری با فروش حواله خودرو

کلاهبرداری با فروش حواله خودرو؛ 2 هزار میلیارد تومان اخاذی شد

کلاهبرداری با فروش حواله خودرو ترفند جدیدی است که عده‌ای سودجو به کمک آن موفق به اخاذی 2 هزار میلیارد تومانی شده‌اند. ماجرا چیست؟

فضای مجازی و رشد آن با افزایش کلاهبرداری‌ها همراه بوده و نمی‌توان نقش مهم اینترنت را در این خصوص انکار کرد یا نادیده گرفت. بر اساس آخرین اخبار خودرو در داخل کشور، به‌تازگی سوداگران بازار خودرو شیوه جدیدی برای کلاهبرداری و اخاذی از کاربران پیدا کرده‌اند که در پوشش فروش حواله‌های خودرو است.

جزئیات کلاهبرداری با فروش حواله خودرو

به‌گفته معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا، عده‌ای سودجو با ترفند فروش حواله خودرو از مشتریان لب‌تشنه ماشین اخاذی می‌کنند و سرمایه آنها را به باد می‌دهند. جناب سرهنگ عبدالله چولکی پیرامون همین مسئله افزوده است:

با ارجاع پرونده‌ای از پلیس آگاهی تهران بزرگ با موضوع کلاهبرداری به شیوه فروش حواله خودرو که از 2500 نفر از شهروندان به ارزش تقریبی 2 هزار میلیارد تومان اخاذی شده بود، کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار دادند.

کلاهبرداری با فروش حواله خودرو

به‌گفته سرهنگ چولکی، طبق تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده که فردی با هویتی معلوم ادعا می‌کرده صاحب نفوذ در مراجع دولتی است و روابط خوبی با شرکت‌های بزرگ خودرویی دارد. این فرد با اجاره یک باب مغازه و به‌همراه شرکایش اقدام به دریافت مبالغی هنگفت از مشتریان کرده و یک برگ حواله خودرو به آنها تحویل می‌داده تا ظرف مهلت 90 روز خودروی خود را تحویل بگیرند.

پس از دریافت وجوه نقد که موعد تحویل خودروها فرا می‌رسید، این تیم کلاهبرداری به بهانه‌های واهی تحویل ماشین را به زمان دیگری موکول می‌کردند تا برای خود زمان بخرند. متهمان پرونده مورد بحث حدود 700 فقره چک مدت‌دار به مشتریان داده‌اند که معادل قیمت روز خودرو ثبت نامی بوده و سپس متواری شده‌اند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا خاطرنشان کرده:

وقتی مشتریان به بانک مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که حساب متهمان خالی است و آنجاست که وقوع کلاهبرداری برای ایشان محرز شده و به پلیس آگاهی شکایت می‌برند. با توجه به حساسیت موضوع و تجمع شکات در مقابل نهادهای کشوری، با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، ضمن شناسایی و دستگیری متهم اصلی تعداد 600 فقره چک به نام شرکت در یکی از بانک‌ها دریافت شد. در ادامه با هماهنگی قضایی تمامی حساب‌های متهم و 20 نفر از هم‌دستان وی مسدود و متعاقبا 25 نفر از شرکای اصلی نیز دستگیر شدند که در تحقیقات انجام شده به بزه انتسابی اعتراف کردند.

کلاهبرداری با فروش حواله خودرو

بنا بر نقل قول صریح عبدالله چولکی، استعلامات لازمه از مراجع ذی‌صلاح انجام شد و تعداد 17 دستگاه خودروی خارجی و ایرانی، 11 باب آپارتمان، یک باب مغازه، یک باب گلخانه به مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع و یک قطعه زمین به مساحت 800 متر مربع به ارزش تقریبی 400 میلیارد تومان از متهمان ضبط و توقیف شد.

هم‌اکنون تمامی متهمان این پرونده دستگیر و بازداشت شده و با قرار مناسب روانه زندان شده‌اند تا کار شناسایی و دستگیری سایر هم‌دستان آنها تکمیل شود. چولکی به شهروندان هشدار داده که در انجام معاملات خود با افراد ناشناس دقت کرده و از اخذ چک ناشناس خودداری نمایند. وی همچنین تأکید کرد:

جاعلین و کلاهبرداران با تبلیغات گسترده و ادعای داشتن روابط با افراد صاحب نفوذ و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز توجه مشتریان را به خود جلب کرده تا از این طریق بتوانند به اقدامات مجرمانه خود سرعت بخشیده و تأثیر آن را افزایش دهند. بنابراین تا پیش از احراز هویت و اطمینان از قانونی بودن عملکردشان، نباید چیزی را پذیرفت.