تعویض لنت های ترمز خودرو

چه زمانی باید لنت های ترمز خودرو را تعویض کنیم؟

تشخیص زمان تعویض لنت های ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان است. چند راهکار برای فهمیدن زمان مناسب عوض کردن لنت ترمز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای آنکه قبل از به‌صدا افتادن لنت های ترمز خودرو بدانید که چه زمانی باید آن‌ها را تعویض کرد، حتما نباید یک تعمیرکار حرفه‌ای باشید. وقتی به مرحله‌ای برسید که لنت‌ها به‌صدا بیافتد، علاوه بر تعویض خود لنت‌ها، احتمالا باید هزینه بیشتری برای تعمیر دیگر قطعات خودرو خود متحمل شوید. تعمیر و نگهداری نامناسب قطعات ترمز می‌تواند منجر به نتایج فاجعه‌باری شود. از بین رفتن زود هنگام دیسک‌های ترمز گرفته تا خرابی پیستون‌ها و کالیپرهای ترمز که شما را مجبور به تعویض کامل کالیپر می‌کند. (کالیپر ترمز یکی از قطعات مهم ترمز است که به بهبود ایستادن خودرو هنگام فشردن پدال ترمز کمک خواهد کرد).

تعویض لنت های ترمز خودرو

تعویض دیر موقع لنت‌ها نه تنها هزینه‌های قابل توجهی را روی دست شما خواهد گذاشت و تعویض قطعات را جایگزین تعمیر آن‌ها می‌کند، بلکه زمان زیادی را هم از شما خواهد گرفت. به‌جز عوامل خارجی مثل گیر کردن یک سنگ بین ترمز و دیسک ترمز یا جدا شدن پدال ترمز از پشته، لنت‌های ترمز خودرو می‌توانند مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. اما این سوال در ذهن بسیاری از صاحبان خودرو وجود دارد که چه زمانی باید لنت های ترمز خودرو را تعویض کنیم؟ این می‌تواند به نوع خودرویی که استفاده می‌کنید و نوع لنت‌های ترمز مورد استفاده آن بستگی داشته باشد. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی باید روغن ترمز خودرو را عوض کنیم؟

نوع لنت ترمز و توجه به آن هنگام تعویض

قاعده کلی که وجود دارد این است که لنت‌های ترمز خودرو در مناطق شهری معمولا باید بعد از هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود. اگر هم اغلب در جاده‌های بزرگ بین شهری رانندگی می‌کنید، می‌توانید بعد از هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش لنت‌ها را تعویض کنید. اما این یک قانون کلی است؛ چرا که هر لنتی می‌تواند طول عمر خاص خودش را داشته باشد. برخی از آن‌ها عمر طولانی دارند و برخی دیگر شما را مجبور به تعویض زودهنگام لنت می‌کنند.

تعویض لنت های ترمز خودرو

بنابراین اول از همه باید نوع لنت ترمزی که به آن نیاز دارید را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کرده و از او نوع لنت را جویا شوید. فقط مراقب مکانیک‌هایی باشید که از کم اطلاعی مشتریان سو استفاده می‌کنند. به‌طور عمده سه نوع لنت وجود دارد. لنت‌های ساخته شده با مواد آلیاژی از ارزان ترین لنت های ترمز خودرو هستند که از ترکیبات غیرفلزی ساخته شده‌اند. معمولا این نوع پدها جزو لنت های ترمز بی صدا محسوب می‌شوند؛ اما نسبت به لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی به‌مراتب سریع‌تر ساییده می‌شوند. از طرفی دیگر لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی مقاوم‌تر هستند و دوام بیشتری دارند، اما برخی از آن‌ها سر و صدای بیشتری را هنگام ترمز گرفتن ایجاد می‌کنند.

اگر بعد از ۶۰ هزار کیلومتر هم لنت ترمز مشکلی نداشت، چه باید کرد؟

تعویض لنت های ترمز خودرو

اگر لنت ترمز اتومبیل شما بعد از ۶۰ هزار کیلومتر هم وضعیت خوبی دارند، چه باید کرد؟ این تصمیم سختی است. هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. اما می‌توانید برای بررسی دقیق لنت‌ها، به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید. پدهای لنت ترمز در حالت عادی ۱۲ میلی‌متری یا نیم اینچ ضخامت دارند. شما می‌توانید اندازه‌گیری کنید تا وقتی ۲-۳ میلی‌متر از ضخامت آن‌ها کم شد، برای تعویض اقدام کنید. اندازه‌گیری لنت‌ها یک روش خانگی ساده است، اما اگر این کار را به تعمیرکارها بسپارید هم می‌توانند با دقت بیشتر و هزینه ناچیزی این کار را برای شما انجام دهند.

همچنین خودروهای مدرن و پیشرفته اغلب دارای سنسورهایی هستند که شما را از کاهش متریال لنت ترمزها مطلع می‌کند. نظارت دقیق روی اجزای خودرو و اطمینان از اینکه سرویس و تعویض قطعات سر موقع انجام می‌شود، موضوعی است که به‌مرور زمان به‌دست خواهید آورد.