اولین پورشه تاریخ - نمای جلویی 597

داستان اولین پورشه تاریخ: یک خودرو نظامی و همه فن حریف

اولین پورشه تاریخ یک خودروی نظامی و همه فن حریف بوده که برای ارتش آلمان ساخته شده است. با نخستین پورشه چهار چرخ محرک آشنا شوید.

خودروسازان بسیاری در دنیا وجود دارند و یکی از بزرگترین و معروف ترین آنها پورشه است. این برند با ارزش آلمانی در سال 1931 میلادی با تلاش‌های فردیناند پورشه پایه گذاری شد و تمرکز اصلی خود را روی طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و لوکس گذاشت تا اینکه توانست تبدیل به یکی از بزرگترین خودروسازان لوکس و اسپرت جهان شود.

در مطلب پیش رو قصد داریم راجع به نخستین خودروی پورشه که یک خودروی نظامی و همه فن حریف با چهار چرخ محرک است صحبت کنیم. عدد 597 را به خاطر داشته باشید چرا که شبیه اسم رمز داخلی یک خودروی اسپرت پورشه از سال‌های گذشته است. این عدد سه رقمی برایتان آشنا نیست؟

ماجرای اولین پورشه تاریخ چیست؟

سه رقم فوق برخلاف آنچه گفته شد، مفهومی کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. وسیله نقلیه‌ای که از آن به عنوان نخستین خودروی اسپرت پورشه یاد شد، پاسخ شرکت به مناقصه‌ای بود که ارتش آلمان در اوایل دهه 1950 میلادی انجام داد. اگر با اصطلاح مناقصه آشنا نیستید، باید بگوییم که دولت یا یک نهاد خصوصی از تأمین کنندگان یک کالا نظیر خودرو دعوت می‌کند تا بلکه بتوانند نیازهایش را برطرف کنند و این بار قرعه به نام پورشه افتاده بود.

اولین پورشه تاریخ - نمای جلویی 597

ارتش آلمان در سال‌های جنگ جهانی به یک وسیله نقلیه سبک وزن و قابل اعتماد نیاز داشت تا بتواند هر جاده‌ای را با آن از پا درآورد و در عین حال سرویس دهی آسانی داشته باشد. مهندسان کارخانه زوفنهاوزن خودروی 597 را با نام مستعار «Jagdwagen» که به آلمانی ترجمه «ماشین شکار» دارد، ارائه کردند. پورشه یکی از سه شرکت آلمانی بود که به همراه Auto Union (آئودی) و Goliath که یکی از شرکت‌های تابعه خودروساز اصلی بورگوارد بود به فراخوان مناقصه پاسخ مثبت داد.

در حالی که برخی وسوسه می‌شوند بگویند 597 به علت شباهت‌های ظاهری با فولکس واگن تایپ 181 در ارتباط است اما باید خاطرنشان ساخت که VW بسیار دیرتر و در اواخر دهه 1960 میلادی عرضه شد. نخستین خودروی چهار چرخ محرک پورشه دارای طراحی موتور عقب برگرفته از خودروی اسپرت 356 بود. پیشرانه 1.6 لیتری این ماشین می‌توانست 50 اسب بخار قدرت تولید کند و 100 کیلومتر در ساعت حرکت نماید.

اگر چه پورشه قبلا برای خودروهای پرفورمنس خود شناخته می‌شد اما 597 در بحث چابکی و توانایی‌های آفرودی و خارج از جاده شکست خورده بود. وزن این خودرو تنها 870 کیلوگرم و مجهز به یک جعبه دنده چهار سرعته بود و برای آفرود هم برنامه ریزی شده بود. پورشه 597 را می‌توان شبیه سوپراسپرت چهار چرخ محرک 959 دانست که مجهز به دنده کوتاه G شده بود.

597 توانایی فوق العاده‌ای در زمین‌های صعب العبور از خود نشان داد و می‌توانست در شیب‌های 65 درصد با 1000 دور دقیقه کار کند. بدنه تک پوسته یا مونوکوک این خودرو به آن خاصیت ضد آب می‌داد تا بتواند در قامت یک خودروی نظامی روی آب شناور بماند و برایش مشکلی پیش نیاید. طول این آفرودر تنها 3.6 متر است و به طرز قابل توجهی قابلیت مانور دارد.

اولین پورشه تاریخ - نمای پشتی 597

ظاهر اولیه پورشه 597 سخت افزار پیچیده آن را پنهان می‌کرد. پورشه این خودرو را با سیستم تعلیق مستقل، کمک فنرهای تلسکوپی و سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب با استفاده از کوپلینگ محور جلو طراحی کرد. پیشرانه هوا خنک این ماشین همه فن حریف عملکرد بهینه‌ای داشت و پس از نصب دیفرانسیل جلویی که به بدنه ثابت شده و با محورهای نوسانی به چرخ‌ها متصل شده بود نیرو را به محور جلو می‌فرستاد.

خودروسازی پورشه در مجموع 71 دستگاه از این خودروی نظامی را برای ارتش آلمان تولید کرد. (در سال 1958 میلادی بود که شرکت خودروسازی اتو یونیون قرارداد ارزان تری با ارتش آلمان امضا کرد) تخمین زده شده در حال حاضر حدود 50 دستگاه 597 در دنیا وجود دارند و مالکان فعلی آنها خوش شانس هستند.

با توجه به اینکه امروزه این وسیله نقلیه کمیاب است، ارزش آنها افزایش یافته و تبدیل به خودروهای کلکسیونی شده‌اند. چندین سال پیش در یک حراجی در مونتری، یک پورشه 597 با مشخصات نظامی به ارزش 665 هزار دلار فروخته شد. اگر چه 597 به لحاظ فنی نخستین پورشه چهار چرخ محرک به شمار می‌رفت اما موسس این کمپانی آلمانی نیم قرن قبل روی یک خودروی AWD کار کرده بود.

خودروی Lohner Porsche تماما برقی این خودروساز مجهز به پیشرانه‌های توپی چهار چرخ بود و همچنین اولین وسیله نقلیه مسافربری با ترمزهای چهار چرخ به شمار می‌رفت. در طی همان سال‌ها بود که از Semper Vivus به عنوان نخستین هیبرید کاربردی جهان رونمایی گردید.

اولین پورشه تاریخ - نمای جانبی 597

خودروی فوق مشخصات متفاوتی داشت. برای مثال مجهز به دو پیشرانه احتراقی تک سیلندر بود که به عنوان ژنراتور عمل می‌کردند. موتورهای درون سوز یا احتراق داخلی این خودرو مستقل از یکدیگر کار می‌کردند و 2.5 اسب بخار قدرت داشتند. حداکثر برد مفید این وسیله نقلیه 200 کیلومتر بود و نهایت سرعت 35 کیلومتر در ساعت داشت. (وزن خودرو 1700 کیلوگرم اعلام شده بود.)

یک سال بعد Lohner Porsche Mixte با پیشرانه 5.5 لیتری چهار سیلندر دایملر آماده تولید شد و می‌توانست 25 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو به لطف باتری کوچک تر در مقایسه با Semper Vivus وزن سبک تری داشت. (حدود 500 کیلوگرم کمتر)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*