مترو جدید چینی ها

مترو جدید چینی ها به اندازه یک هواپیمای جنگنده سرعت دارد

ظاهرا شکست هایپرلوپ ماسک باعث توقف چینی‌ها نشده، چرا که دست به طراحی یک متروی جدید زده‌اند. مترو جدید چینی ها سرعت فوق‌العاده‌ای دارد.

پروژه ساخت سریع ترین مترو جهان همچنان در دست بررسی است و به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است. با این حال برخی کشورها نظیر چین، مدعی شده‌اند به‌زودی از پرسرعت ترین مترو جهان رونمایی می‌کنند. به هر حال گفته شده متروی جدید چشم‌بادامی‌ها به‌اندازه یک هواپیمای جنگنده سرعت دارد و می‌تواند در هر ساعت حدود 1400 کیلومتر بپیماید.

مترو جدید چینی ها چقدر سریع است؟

یکی از پیمانکارهای پدافند هوافضای چین ادعا کرده با فناوری قطار ابررسانای مغناطیسی خود به پیشرفت قابل توجهی دست یافته که منجر به جهش بالقوه‌ای در سیستم حمل و نقل پرسرعت خواهد شد. این شرکت به‌عنوان سومین آکادمی علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) با نوآوری «پرنده پرسرعت» خود رکورد جدیدی در زمینه سرعت به ثبت رسانده که نقطه عطف مهمی در توسعه حمل و نقل فوق سریع است.

در سال 2022 میلادی، رسانه دولتی چین مدعی شد که مهندسان آنها موفق به ابداع یک سیستم آزمایشی شده‌اند که می‌تواند قطار را به حداکثر سرعت 1000 کیلومتر در ساعت از طریق یک لوله خلأ برساند. این سرعت از قطارهای مگلو (راه آهن مغناطیسی تندرو) فعلی بیشتر است.

شناوری ثابت و پایدار متروی فوق سریع

مترو جدید چینی ها

آکادمی علوم و صنعت هوافضای چین که به اختصار CASIC نامیده شده، هنوز سرعت دقیق به‌دست آمده در طول آزمایش را فاش نساخته است؛ چرا که جزو اسناد طبقه‌بندی شده دولت چین محسوب می‌شود. این نقطه عطف زمانی حاصل شد که مگلو یا همان راه آهن مغناطیسی تندرو به هنگام عبور از یک لوله با خلأ کم، با استفاده از یک خط آزمایشی در مقیاس کامل که چند ماه زودتر در ماه نوامبر تکمیل شد، شناوری ثابتی را نشان داد.

طبق اعلامیه CASIC رکورد ثبت شده توسط متروی جدید از رکورد قبلی که توسط یک وسیله نقلیه ابررسانا مگلو به ثبت رسیده بود فراتر رفته و توانسته در شرایط غیرخلأ به سرعت 623 کیلومتر در ساعت برسد. پیش از آن آزمایش دیگری با فناوری مگلو ابررسانا به کمک دمای بالا انجام شد؛ بدین ترتیب که در یک مسیر 380 متری، سرعت به 234 کیلومتر در ساعت رسید.

دستاوردهایی که تاکنون حاصل شده بر تعهد این شرکت به پیشبرد مرزهای فناوری حمل و نقل تأکید می‌کند و زمینه را برای تحقق قطارهای هایپرلوپ فوق سریع فراهم خواهد کرد. اگرچه پروژه هایپرلوپ ایلان ماسک تا اینجای کار شکست خورده، اما قرار است پروژه‌های جدیدی جایگزین آن شوند که طلایه‌دار آن چینی‌ها هستند.

مطابق گزارش‌های رسمی، تعامل سازنده و موفقیت‌آمیزی میان وسایل نقلیه، لوله و مسیر در طول آزمایش ایجاد شده و خبرها حاکی از شناوری پایدار و ثابت وسایل نقلیه سنگین مگلو است. در این آزمایش، سیستم‌های محرکه قوی و کنترل‌های ایمنی طبق پیش‌بینی عمل کردند و کارایی آنها تأیید شد.

مترو جدید چینی ها

به‌گفته آکادمی علوم و صنعت هوافضای چین، پیشرفت‌های کنونی به‌طور قابل توجهی بلوغ فنی کلی سیستم را افزایش داده و یک زمینه فنی محکم برای آزمایش‌های با سرعت بالاتر در آینده نزدیک و ساخت شبکه حمل و نقل در سطح ملی ایجاد کرده است.

فناوری پیشرفته متروی جدید چینی‌ها

قطار یا مترو جدید چینی ها با استفاده از فناوری راه‌آهن مغناطیسی تندرو ابررسانا به حالت شناوری می‌رسد و به‌طور موثری اصطکاک را حین عبور از لوله با خلأ کم حذف می‌کند. همچنین محیط نزدیک به خلأ، مقاومت هوا را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و پرواز نزدیک به زمین را با سرعت‌های فوق‌العاده بالا آسان می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تکمیل فاز اول خط آزمایشی، اهمیت انتقال بدون مشکل مسافران شناور را در حال حرکت نشان می‌دهد که نیازمند بررسی‌های ایمنی است. ساختار اولیه فاز نخست شامل یک سکو است که دارای اشکال بالایی و پایینی به شکل n و u است و تیرهای لوله‌ای به شکل nu را نگه می‌دارد که هر یک از آنها 6 متر قطر و 21 متر طول دارند.

ساخت و نصب این لوله‌ها چالش‌های مهمی به‌همراه داشته و مهندسان را ملزم به حفظ حالت خلأ برای مدت طولانی با خطای اندازه هندسی کمتر از 2 میلی‌متر کرده است. از آنجایی که پیشینه قبلی برای چنین فناوری پرسرعتی وجود ندارد، جزئیات ساخت و ساز تا حد کمی در نقشه‌ها معلوم است.

مترو جدید چینی ها

به گزارش CASIC آزمایش اخیر چین نقطه عطفی برای سیستم محسوب می‌شود و فناوری‌های ضروری و یکپارچگی آنها را تأیید کرده است. این خط آزمایشی که در ایالت شانشی در شمال چین واقع شده، به‌عنوان گسترده‌ترین مرکز در نوع خود است و اولین زمین آزمایشی برای یک سیستم حمل و نقل مگلو با سرعت فوق‌العاده به‌حساب می‌آید.

ساخت این تأسیسات به‌طور رسمی در آوریل 2022 با رهبری بخش فناوری شناور مغناطیسی و پیشرانه الکترومغناطیسی آکادمی علوم و صنعت هوافضای چین که در ژانویه 2018 تأسیس شده بود، آغاز شد. برای ساخت این سازه عظیم و حساس دقت عنصر لازمی بود و نقش مهمی هم ایفا می‌کرد. برای سطوح بتنی که تجهیزات را پشتیبانی می‌کردند، به دقتی تا سطح میلی‌متری نیاز بود. اگرچه سرعت این مترو با یک جنگنده مقایسه شده، اما چنین سرعتی در هواپیماهای جنگنده کاملا معمولی است.