نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو - نمای جلو

نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو؛ سدان جذاب مدیران خودرو ارزش خرید دارد؟

یکی از سدان‌های پرقدرت چری که مدیران خودرو به بازار ایران آورده، Arrizo 5 Turbo است. نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

مدیران خودرو یکی از شرکت‌های خودروسازی و مونتاژکاران باسابقه کشورمان است که قرارداد محکمی با کمپانی چینی چری دارد و محصولات این برند معتبر جهانی را به بازار داخلی ایران عرضه می‌کند. سبد محصولات مدیران خودرو متنوع است و همه نوع ماشینی در آن یافت می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین خودروهای چری که در سگمنت سدان قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده، آریزو 5 توربو است. بازار فروش این محصول در کشورمان مطلوب ارزیابی شده، چرا که علاوه بر پیشرانه قدرتمندی که دارد، زیبا طراحی شده و نکات و المان‌های مثبت زیادی در آن پیدا می‌شود. البته در کنار مزایای این سدان چینی، معایب مهمی برای آن می‌توان متصور شد که در این بخش از اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز به بیان آنها می‌پردازیم.

نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو چیست؟

خودروسازان در سراسر دنیا سعی می‌کنند روز به روز سبد محصولات خود را تنوع بخشند و مدل‌های مدرن و متفاوتی نسبت به قبل روانه بازار کنند. چری آریزو 5 هم بر اساس همین قاعده در صنعت خودرو تا به امروز نسخه‌های مختلفی به خود دیده است. نخستین نسل از این سدان چینی در سال 1396 شمسی وارد کشورمان شد که فعلا به بررسی مزایا و معایب آن نمی‌پردازیم.

شرکت مدیران خودرو وقتی متوجه استقبال خوب مشتریان از این ماشین شد، آریزو 5 توربو را در سال 1400 با جعبه دنده سی وی تی 7 سرعته راهی بازار کرد، بلکه بتواند آمار فروش دوره قبلی را به دست آورد. گام مهم این شرکت در راستای نوسازی نسل جدید آریزو 5 اقدامی مثبت بود، اما متاسفانه ایرادها و انتقاداتی متوجه مدیران این خودروسازی شد.

نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو - نمای جلو

بعد از همه این‌ها چری آریزو 5 توربو در دو مدل معمولی و اسپرت به بازار آمد تا به حواشی پایان دهد. به همین خاطر است که گفته شده به هنگام خرید چری آریزو 5 توربو ابتدا باید بدانید کدام مدل مدنظر شماست؟ پس از آن بد نیست نگاهی به مزایا و معایب آن بیندازید تا سرتان کلاه نرود.

نگاهی اجمالی به چری آریزو 5

اولین باری که آریزو 5 در معرض نمایش عموم قرار گرفت، سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو پکن بود. کانسپت این ماشین به نمایش درآمد و مشخصات آن باعث شد گزینه خوبی برای صادرات چین باشد. در سال 1395 بود که مدیران خودرو تصمیم گرفت این سدان جذاب و زیبا را در دو تیپ لاکچری و اکسلنت در بازار بفروشد.

سال 96 بود که مدیران خودرو از مدل توربو آریزو 5 رونمایی کرد و نام TE 5 را روی آن گذاشت. خودروی نام‌برده مجهز به پیشرانه‌ای با کد SQRE4T15 است و این همان موتوری است که پیش‌تر زیر کاپوت چری تیگو 7 دیده بودیم. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این خودرو می‌پردازیم.

مزایای آریزو 5 توربو چیست؟

قطع به یقین می‌توان گفت آنچه باعث فروش خوب این سدان چینی در بازار داخلی کشورمان شده، مزایای زیادی است که آریزو 5 توربو دارد. در سال 2014 میلادی بود که کمپانی چری حضور پررنگ و پرقدرت خود در سگمنت سدان را با عرضه و رونمایی این محصول به رخ جهانیان کشید.

از آنجایی که چری تمرکز خود را روی تولید و عرضه کراس اوورها گذاشته بود، رقبا و مشتریان تصور می‌کردند حضور جدی در سگمنت سدان نخواهد داشت تا این‌که رونمایی از چری آریزو 5 توربو خط بطلانی روی تمام تصورات کشید. با این محصول است که چری حرفی برای گفتن در بازار سدان‌ها دارد.

1. تجهیزات ایمنی فوق العاده و امنیت سرنشینان

نمای پشتی آریزو 5 توربو

خوشبختانه چری آریزو 5 توربو توانسته از موسسه سی انکپ چین، 5 ستاره ایمنی دریافت کند که خبر خوبی برای مشتریان آن به‌حساب می‌آید. اگرچه استانداردهای این موسسه در مقابل یورو انکپ سهل‌گیرانه‌تر است؛ اما باز هم قابل قبول به‌نظر می‌رسد. بنابراین ایمنی سرنشینان و حفظ امنیت آنها اولین مزیتی است که می‌توان برای این سدان برشمرد.

طبق ادعای چری، 60 درصد از اجزای اصلی بدنه ساخته شده از فولاد فوق مستحکم است که خبر خوبی محسوب می‌شود. علاوه بر این‌ها آریزو 5 توربو مجهز به 6 ایربگ (ایربگ راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو) و سیستم‌های ترمز قابل قبولی است. لازم به ذکر است که کمربند این خودرو معمولی نیست و از نوع پیش‌کشنده و محدودکننده خواهد بود و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، میزان آسیب وارده به سرنشینان را کاهش می‌دهد.

2. سیستم‌های کمکی راننده و سیستم ترمز

دومین مزیت جالبی که سدان آریزو 5 توربو دارد، سیستم‌های کمکی راننده و سیستم ترمز است. به‌لطف سیستم‌هایی نظیر کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کمکی پارک و کروز کنترل، رانندگی لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد. همچنین با توجه محدوده قیمتی این سدان چینی، چنین سطحی از امکانات فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند.

از دیگر مزیت‌های این ماشین می‌توان به دو حالت رانندگی اکو و اسپرت اشاره کرد. سیستم ترمز کمکی، سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل، شرایط این خودرو را نسبت به رقبا بهتر می‌کند. مورد آخر این‌که فرمان این خودرو برقی است و در سرعت‌های بالا و استفاده‌های روزمره کنترل بهتری به‌همراه می‌آورد.

3. طراحی کابین زیبا و جادار

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که خودروهای ایرانی و چینی با آن روبه‌رو هستند، کمبود فضا و عدم استفاده صحیح از فضای اتاق است. متاسفانه این مشکل مرسوم شده، اما چری آریزو 5 توربو از این الگو تبعیت نکرده و هم جادار است و هم فضای خوب و راحتی دارد. حفظ اصول ارگونومی، روکش چرم روی فرمان و صندلی‌ها، تجهیزات قابل قبولی مثل سیستم مولتی مدیا و سانروف برقی باعث شده‌اند تا تصور خوبی از کابین آریزو 5 توربو داشته باشیم.

نمای جانبی آریزو 5 توربو

4. مشخصات فنی جذاب و کم رقیب

یکی از مهم‌ترین مزایایی که چری آریزو 5 توربو دارد، مشخصات فنی و عملکرد مطلوب آن در این زمینه است. برتری محسوسی بین این سدان چینی با رقبای ایرانی و چینی هم‌رده وجود دارد که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد. برای مثال این سدان می‌تواند زیر ده ثانیه از سکون مطلق به شتاب اولیه صد کیلومتر در ساعت برسد.

نهایت سرعتی که می‌توان به آن دست یافت، 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود و حجم موتوری که انتظار داریم، 1.5 لیتری است. عملکرد و شرایط فنی مساعد باعث شده این خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش تنها 6.9 لیتر سوخت مصرف کند که جذاب به‌نظر می‌رسد.

5. طراحی ظاهری زیبا و جذاب

متاسفانه اغلب خودروسازان چینی در قسمت طراحی محصولات خود از نمونه ماشین‌های با اصالت کپی برداری می‌کنند که خوشبختانه چری آریزو 5 توربو از این قاعده مستثنی است. تقلید از خودروسازان معتبر و شاخص جهانی باعث شده جوی منفی پیرامون محصولات چینی به‌وجود آید.

شرکت چری به‌لطف زاویه‌دهی مناسب و توزیع مناسب حجم خودرو موفق شده به محصولی تهاجمی و اسپرت برسد. سازندگان این ماشین ادعا می‌کنند نمای ظاهری آن به روش هیدرودینامیکی طراحی شده و الهام گرفته از عنصر آب است و به همین دلیل است که از نظر آیرودینامیکی نسبت به خودروهای هم‌رده در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

ظاهر جدید چراغ‌ها و کشیدگی دو وجهی آنها به‌همراه خطوط شیب‌دار موازی در دو طرف خودرو، هارمونی و توازن خوبی در چشم مشتری ایجاد کرده است. چراغ‌های قسمت انتهایی نیز نمره قابل قبولی دریافت می‌کند.

معایب آریزو 5 توربو چیست؟

نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو - کابین داخلی

از مزایا و خوبی‌های سدان جذاب چینی‌ها زیاد گفتیم؛ اما آیا این بدان معناست که آریزو 5 توربو عیب و ایراد ندارد؟ مسلما پاسخ منفی است. در ادامه نگاهی مختصر به معایب این محصول پرطرفدار می‌اندازیم.

1. امکانات و آپشن‌های رفاهی کم

نمی‌توان گفت امکانات رفاهی این خودرو به‌حدی است که عیب و ایراد محسوب می‌شود؛ اما به‌عنوان یک مشتری که پرتوقع شده‌ایم، انتظار داشتیم آپشن‌های بیشتری از جانب آریزو 5 توربو به دستمان برسد. بنابراین امکانات رفاهی این سدان قابل قبول است، اما می‌توانست بهتر از وضعیت کنونی‌اش باشد.

برای مثال در دومین نسل از آریزو 5 خبری از گرم‌کن صندلی و صندلی برقی نیست. حتی در مدل معمولی این ماشین چنین آپشنی وجود ندارد و فقط در مدل اسپرت است که می‌توان صندلی برقی راننده و گرم‌کن دو صندلی جلو را مشاهده کرد. یکی از مهم‌ترین کمبودهای کابین آریزو 5 توربو، چراغ سقف قسمت عقبی است. متاسفانه متریال به‌کار رفته کیفیت مورد انتظار را ندارند و از پلاستیک ارزان استفاده شده است.

2. سواری نسبتا خشک و آزاردهنده

اغلب مالکان این خودرو در نقد و نظرات خود به سواری خشک آن اشاره کرده و از آن شکایت دارند. راننده و سرنشین هنگام سواری با کوبش‌های زیادی در مسیر مواجه می‌شوند و این ایراد در جاده‌های با آسفالت نامناسب بیشتر احساس می‌شود. چند علت برای سواری خشک و کوبش‌های شدید وجود دارد:

نخستین دلیل سواری خشک و کوبش‌های شدید، کمک‌فنرهای نامرغوب آریزو 5 توربو است. به همین دلیل است که برخی از مالکان این خودرو با نصب ضربه‌گیر کمکی مشکل سواری خشک را حل می‌کنند. عامل دیگری که می‌توان از آن یاد کرد، لاستیک‌های فابریک خشک و سفتی است که روی آن سوار شده و شاید تعویض تایرها بتواند از شدت این ایراد بکاهد.

3. عملکرد نامطلوب کولر ماشین

نمای داخلی کابین آریزو 5 توربو

یکی از ایرادهای مهمی که در مناطق گرم‌سیری کشورمان بیشتر خودش را نشان می‌دهد، کولر خودرو است. شاید شما در منطقه‌ای معتدل یا سردسیری نظیر اردبیل زندگی می‌کنید و نیازی به کولر پیدا نکنید؛ اما بدانید که مالکان آریزو 5 توربو ساکن اهواز و بندرعباس از وضعیت و کیفیت کولر این سدان شکایت دارند.

سیستم تهویه مطبوع الکتریکی این ماشین مناسب است؛ اما اغلب خریداران معتقدند که کولر آن‌طور که باید فضای کابین را خنک نمی‌کند و این در حالی است که پرتاب هوا از سیستم تهویه عملکرد خوبی دارد. البته برخی معتقدند که مشکل خنک نکردن کولر را با تعویض زود به زود فیلتر اتاق یا حذف آن از مسیر سیستم تهویه حل کرده‌اند.

4. تأخیر در شتاب اولیه خودرو

مهم‌ترین عیب و ایرادی که می‌توان از چری آریزو 5 توربو گرفت، تأخیر در حرکت یا شتاب اولیه خودرو است. البته این مشکل بیشتر در نسل دوم آریزو دیده می‌شود. علت چنین تأخیری، ناهماهنگی میان گیربکس سی وی تی 7 سرعته با پیشرانه است. به همین خاطر است که وقتی راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، ماشین با تأخیر حرکت می‌کند.

چری به‌منظور رفع این مشکل در سومین نسل از آریزو 5 گیربکس 9 سرعته جدیدی جایگزین کرد. حالا نه‌تنها مشکل تأخیر در شتاب اولیه حل شده، بلکه وزن گیربکس نیز کاهش یافته که هم باعث شتاب‌گیری بهتر و هم مصرف سوخت کمتر می‌شود.

رقبای آریزو 5 جدید

همان‌طور که ملاحظه کردید راجع به مزایا و معایب این سدان جدید چینی صحبت کردیم و فهمیدیم که علاوه بر نکات مثبتی که این خودرو دارد، یک‌سری نکته منفی هم وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. البته اغلب معایب آریزو 5 جدید با ترفندهایی که گفته شد قابل رفع هستند.

حال بیایید ببینیم اگر از خرید این سدان چینی جذاب و پرطرفدار به هر دلیلی منصرف شدیم، چه رقبایی انتظارمان را می‌کشند و می‌توان روی آنها حساب باز کرد؟ هم‌اکنون قیمت آریزو 5 توربو جدید در مدل معمولی و اسپرت به ترتیب 1 میلیارد و 100 و 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. در این محدوده قیمتی چند خودرو چینی دیگر حضور دارند که عبارتند از:

نقاط قوت و ضعف آریزو 5 توربو - دنده آریزو 5 توربو

  • تیگارد X35: یک میلیارد و 160 میلیون تومان
  • آریزو 6 پرو: یک میلیارد و 238 میلیون تومان
  • ام وی ام X55 پرو: یک میلیارد و 253 میلیون تومان
  • SX5: یک میلیارد و 185 میلیون تومان
  • هایما S5: یک میلیارد و 244 میلیون تومان
  • کی ام سی T8: یک میلیارد و 300 میلیون تومان

سخن پایانی

به هر حال چه چری آریزو 5 توربو و چه رقبای آن، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که نمی‌توان به سادگی از کنارشان عبور کرد. مشتری می‌خواهد بودجه خود را صرف خرید یک وسیله نقلیه مطمئن و باکیفیت کند و به همین خاطر می‌بایست دقت زیادی موقع خرید به خرج بدهد.

ایرادهایی که در سدان چینی مورد بحث به‌چشم می‌خورد ریشه‌ای و بنیادین نیست و می‌توان آنها را حل کرد. خوشبختانه بازار دست دوم فروشی این خودرو مناسب است و اگر بخواهید روزی آن را بفروشید با مشکلی مواجه نخواهید شد. نظر شما راجع به چری آریزو 5 توربو جدید چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*