سایت 5G ایرانسل یزد

سایت 5G ایرانسل در یزد توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید

وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی استان یزد، سایت 5G ایرانسل در یزد را افتتاح کرد و تعداد سایت های نسل پنج ایرانسل به 846 رسید.

در عصر روز سه شنبه 17 بهمن 1402 و همزمان با فرا رسیدن دهه فجر، مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی استان یزد در محل استانداری یزد برگزار شد. دکتر عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر امید محمدزاده لاجوردی (جاشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، دکتر مهران فاطمی (استاندار یزد)، دکتر علی اصغر انصاری (معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات)، مهند رضا باقری اصل (معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات)، دکتر محمد صالح جوکار (نماینده مردم یزد، زارچ و اشکذر در مجلس شورای اسلامی)، محمدرضا دشتی اردکانی (نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی)، مهندس محمدرضا پاکدل (مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد) و تعدادی از مدیران کل استانی و منطقه‌ای در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم در حاشیه جلسه شورای اداری و کارگروه فناوری اطلاعات و اقتصادی دیجیتال استان یزد برگزار شد و در جریان آن، با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت 5G ایرانسل در منطقه فرهنگی بنای یادمان وحشی بافقی شهر یزد افتتاح شد. این سایت نسل پنج تلفن همراه با اعتبار 62 میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسیده و به این ترتیب تعداد سایت های 5G ایرانسل به عدد 846 رسید و این اپراتور همچنان رکورددار تعداد سایت نسل پنجم تلفن همراه در کشورمان باقی مانده است.

سایت 5G ایرانسل یزد

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم اظهار کرد رسیدن به سرعت‌های بالا در 5G بدون توسعه فیبر نوری امکان نخواهد داشت و توسعه نسل پنج تلفن همراه بدون توسعه فیبر نوری شدنی نیست و تحقق سرعت‌های چند صد مگابیتی که در تست سرعت‌های فیبر نوری تجربه می‌کنیم را ممکن نمی‌سازد. وی از دسترسی مردم یزد به این فناوری جدید شبکه تلفن همراه ابراز خوشحالی کرد و گفت امیدوارم مردم بتوانند با توسعه فیبر نوری در شبکه تلفن همراه خود به سرعت‌های چند ده برابری دست پیدا کنند.

در ادامه مراسم شاهد افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرها و روستاهای مختلف استان یزد بودیم. این پروژه‌ها با اعتبار 7 هزار و 253 میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسیده‌اند و شامل افتتاح سایت روستایی، افتتاح پوشش کامل FTTx شهر بافق، شروع عملیات اجرایی FTTx شهر اردکان و افتتاح سایر پروژه‌های وزارت ارتباطات در استان یزد می‌شوند.

سایت 5G ایرانسل یزد

به این ترتیب تعداد سایت‌های نسل پنج تلفن همراه ایرانسل با افتتاح سایت 5G یزد به تعداد 846 عدد رسید. ایرانسل همچنین در دی ماه امسال با حضور دکتر امید محمدزاده لاجوردی، جانشین وزیر ارتباطات در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از نسل 5.5 شبکه تلفن همراه 5G-Advance در شبکه خود رونمایی کرد. این اپراتور با انجام تست سرعت در شبکه نسل 5.5 تلفن همراه توانست رکورد 6.5 گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند و رکورد سرعت اینترنت ایران را برای باری دیگر ارتقا ببخشد.

ایرانسل از سال 1395 با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی به مطالعه روی شبکه 5G پرداخت و در سال 1396 موفق شد اولین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن همراه را در حضور وزیر وقت ارتباطات انجام دهد. ایرانسل که همواره در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا پیشتاز بوده، در روز اول مردادماه 1399 توانست اولین سایت تجاری 5G ایران را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح کند. این سایت در حاشیه جلسه هیات دولت و به‌صورت آنلاین توسط رئیس جمهور وقت راه‌اندازی شد.

ایرانسل به‌عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در سال‌های 1399 و 1400 به توسعه این فناوری ادامه داد و توانست تعداد سایت‌های 5G خود را به عدد 9 برساند. این اپراتور از ابتدای سال 1401 پروژه توسعه فراگیر 5G در سراسر ایران را شروع کرد و سایت‌های جدید نسل پنج این اپراتور یکی بعد از دیگری در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسیدند.

در ادامه با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان فنی ایرانسل و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایرانسل در شهر بابل استان مازندران ششصدمین سایت 5G ایران را در روز 27 اردیبهشت 1402 افتتاح کرد که این افتتاح به‌صورت آنلاین توسط رئیس‌جهمور انجام شد. در روز 29 مهرماه امسال و همزمان با هفده سالگی ایرانسل نیز شاهد افتتاح ششصد و پنجاهمین سایت 5G ایرانسل در ساختمان مرکزی ایرانسل بودیم که دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در حضور اصحاب رسانه این سایت 5G را افتتاح کرد.

ایرانسل به‌عنوان نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران در روز 12 بهمن 1402 و به‌مناسبت آغاز دهه فجر تعداد سایت‌های نسل پنج تلفن همراه خود را به عدد 845 رساند. این اپراتور پیش از این نیز با ثبت سرعت 3.909 گیگابیت بر ثانیه در شبکه واقعی و تجاری نسل پنج خود موفق شده بود رکورد سرعت اینترنت در ایران را به نام خود بزند. ایرانسل در دی ماه امسال و در جریان نمایشگاه تلکام 2023 نیز از نسل پنجم تلفن همراه در حالت مستقل (5G Standable) رونمایی کرد و با ثبت سرعت نزدیک به 6.5 گیگابیت بر ثانیه در شبکه نسل 5.5 موفق شد این رکورد را باز هم ارتقا ببخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*