بالگرد نبوغ ناسا

تصاویری غم انگیز از لاشه بی جان بالگرد نبوغ ناسا در مریخ

مریخ نورد استقامت ناسا، عکسی غم انگیز و تلخ از لاشه بی جان بالگرد نبوغ (Ingenuity) در حالی که تنها روی تپه‌ای نشسته بود گرفت.

جدیدترین اخبار هوافضا و نجوم حاکی از خاموشی کاوشگر ناسا در مریخ است. تصاویر به‌دست آمده، عکسی از هلیکوپتر دو روتور با نام نبوغ را نشان می‌دهد که بدون حرکت روی یک تپه شنی در سیاره سرخ سقوط کرده است.

تصویر بالگرد بی جان نبوغ ناسا منتشر شد

بالگرد نبوغ ناسا

این تصویر در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۲۴ توسط مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا گرفته شد. بالگرد نبوغ ناسا در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ و در حالی که در حال پرواز بر فراز سطح مریخ بود با ایجاد نقص فنی در تیغه‌های پیشرانه خود از کار افتاد و روی سطح مریخ فرود آمد. آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا موسوم به JPL در حال تجزیه و تحلیل نقص فنی ایجاد شده روی این بالگرد است؛ اما صرف نظر از آنچه پیدا می‌کند، بالگرد نبوغ ناسا دیگر توانایی پرواز ندارد و مأموریت این هلیکوپتر رسما به پایان رسیده است.

بالگرد نبوغ ناسا

بالگرد نبوغ ناسا در تاریخ ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ به‌همراه مریخ نورد استقامت در سطح این سیاره فرود آمد. این بالگرد فضایی هنگامی که در اوایل ۲۰۲۱ به آسمان مریخ رفت، با انجام اولین پرواز یک بالگرد موتوردار در سطح یک سیاره دیگر به‌جز کره‌ زمین تاریخ‌ساز شد. این بالگرد به‌همراه مریخ نورد استقامت از سال ۲۰۲۱ در حال کاوش در منطقه‌ای به نام Jezero Crater بوده‌اند و نشانه‌هایی از توده‌های آبی باستانی را در سیاره سرخ کشف کرده‌اند که ممکن است میلیاردها سال پیش دارای حیات روی سطح مریخ بوده است.

تدی تزائوس (Teddy Tzanetos) به‌عنوان مدیر کل پروژه بالگرد نبوغ در JPL، در جریان ادای احترام به این بالگرد در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ گفت:

ما نمی‌توانیم از عملکرد این بالگرد بیش از حد مغرور یا خوشحال باشیم. این ماموریت به‌اندازه یک عمر برای ما ارزش داشت و می‌خواهم از همه مهندسان، دانشمندان آیرودینامیک و تکنسین‌هایی که این بالگرد دست‌ساز را ساختند تشکر کنم.

بالگرد نبوغ ناسا

تیفانی مورگان Tiffany Morgan، معاون برنامه اکتشاف مریخ ناسا افزود:

بالگرد نبوغ میراثی به‌جای می‌گذارد که می‌تواند راه را برای مأموریت‌های هوایی آینده در جهان‌های دیگر هموار کند. تیم JPL ناسا تنها این فناوری را نشان نداد، بلکه رویدادی را نشان داد که اگر در آینده از آن استفاده کنیم واقعاً به ما کمک می‌کند تا سیارات دیگر را کاوش کنیم و به همان اندازه الهام‌بخش و شگفت‌انگیز باشیم که کاوشگر نبوغ بوده است.

ناسا در حال توسعه یک بالگرد دیگر برای ارسال به ماموریت در یک سیاره دور دست است. این بالگرد با نام Dragonfly احتمالا برای کاوش بزرگ‌ترین قمر زحل با نام تایتان در سال ۲۰۲۸ میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*