کشف بذرهای حیات در سیارک ریوگو

کشف بذرهای حیات در سیارک ریوگو

نمونه‌های جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو (Ryugu) در جریان ماموریت فضایی ژاپن، حاوی بقایای ذراتی است که محققان باور دارند می‌توانند بذرهای حیات باشند.

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 در سال 2020، نمونه‌های برداشته شده از سطح سیارک ریوگو را با خود به زمین آورد. از آن زمان تا به‌ امروز، دانشمندان در حال آنالیز این نمونه‌ها بوده‌اند و حالا می‌گویند احتمالا سیارک ریوگو بذرهای حیات را در خود جای داده است.

سیارک‌ها در واقع بقایای به‌جا مانده از شکل‌گیری منظومه شمسی هستند و مانند یک جعبه‌سیاه، اطلاعات ارزشمندی از دوران آغازین پیدایش این منظومه در آن‌ها وجود دارد. یکی از موضوعاتی که همواره مورد علاقه دانشمندان بوده، چگونگی ورود مولکول‌های آلی به منظومه شمسی در بدو پیدایش آن است. محققان امیدوارند با مطالعه روی سیارک‌ها، به رمز و راز ظهور حیات پی ببرند و حتی منشا حیات در زمین را کشف کنند.

کشف بذرهای حیات در سیارک ریوگو

نمونه‌هایی که فضاپیمای ژاپنی از سیارک ریوگو به زمین آورد

بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو، حاکی از برخورد ریزشهاب‌واره‌ها به آن است؛ یعنی قطعات بسیار کوچک سنگ یا فلز سرگردان در فضا که از اجرام بزرگ‌تر منظومه شمسی جدا شده‌اند. از برخورد این ذرات به سطح سیارک، ردپای شیشه و مواد معدنی ذوب شده به‌جای مانده است.

گمان می‌رود همین ریزشهاب‌واره‌ها، مواد آلی ابتدایی را نیز به ریوگو آورده باشند. از آنجایی که این سیارک هیچ اتمسفری ندارد، خبری از فرسایش و هوازدگی هم در آن نیست و بقایای موجود در سطح آن، می‌توانند مانند یک عکس فوری از دوران آغازین منظومه شمسی باشند. در این نمونه‌ها، خلل و فرجی هم کشف شده که احتمالا ناشی از رها شدن بخار آب است.

جالب اینکه به‌نظر می‌رسد برخورد ریزشهاب‌واره‌ها به ریوگو، وقتی صورت گرفته که این سیارک در مدار نزدیک به زمین بوده؛ چیزی که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره شرایط سیاره زمین در دوران طفولیت آن به ما بدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*