سامانه پدافند هوایی مهران

سامانه پدافند هوایی مهران توسط سپاه پاسداران تکمیل شد + عکس و مشخصات

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شده با رونمایی از موشک های جدید، سامانه پدافند هوایی مهران را تکمیل کند. مشخصات و تصاویر این سامانه را ببینید.

کشورمان ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های نظامی منطقه روز به روز از پیشرفت‌های نظامی بیشتری رونمایی می‌کند تا بدین ترتیب توان و قدرت خود را به رخ دشمنانش بکشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکمیل سامانه‌های پدافند هوایی است تا بتواند جلوی حملات هوایی احتمالی دشمن را بگیرد.

سامانه پدافند هوایی مهران تکمیل شد

به تازگی در راستای تکمیل هر چه بیشتر سامانه‌های پدافندی، سامانه برد بلند مهران با موشک‌‌های 320 کیلومتری رونمایی شده است. مهران می‌تواند انواع و اقسام بمب افکن، سوخت رسان، هواپیمای ترابری راهبردی و پهپادهای شناسایی و شنود را که فراتر از بردهای مرسوم در حال پرواز هستند از بین ببرد.

در حال حاضر هدف سپاه از توسعه سامانه‌های موشکی جدید، توسعه بردهای بالاتر و تثبیت در سطوح اثرگذاری راهبردی است و از زمانی که فرمانده کل قوا از نمایشگاه نیروی هوافضا بازدید به عمل آورد به بعد با سامانه مهران، این پروسه وارد فاز جدیدتری شد. گفتنی است که مهران سامانه‌ای بردبلند است که در هسته مرکزی آتشبار آن چهار موشک روی یک خودروی تاکتیکی مستقر شده‌اند. پرتابگر این سامانه جعبه‌ای و مجهز به آرایه فازی است.

معرفی موشک مهران 1 و 2

سامانه پدافند هوایی مهران

پس از موشک سوم خرداد، پدافند موشکی مهران روی کار آمد و با نام مهران 1 و 2 به کار خود ادامه داد. موشک مهران 2 دوربردتر است و به 320 کیلومتر هم می‌رسد.

پرتابگر سامانه موشکی مهران

سامانه پدافند هوایی مهران

با نگاهی به خودروی تاکتیکی حامل پرتابگر سامانه پدافندی مهران، شاهد چهار موشک هستیم که روی دو بازوی مختلف نصب شده‌اند. به‌نظر می‌رسد هر یک از این دو بازو در راستای ارتفاع دارای درجه آزادی مستقل حرکتی هستند و جالب اینجاست که تمامی موشک‌ها قادرند در صفحه افقی بچرخند.

وضعیت رادار و اپتیک سامانه مهران

رادار و سیستم اپتیک از مهم‌ترین ابزارهای این سامانه پدافندی به حساب می‌آیند و به همین دلیل بررسی وضعیت آنها حائز اهمیت است. این دو ابزار به‌طور مکانیکی اتصال یافته‌اند و وقتی خودرو در حال حرکت است به صورت افقی قرار می‌گیرند تا سامانه کمترین حجم فیزیکی را داشته باشد. اپتیک این مجموعه می‌تواند تا دو درجه آزادی حرکتی در سمت و ارتفاع داشته باشد.

سامانه مهران در میدان نبرد چه مزایایی دارد؟

سامانه پدافند هوایی مهران

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ورود سامانه پدافند هوایی مهران، تسهیل کار سامانه‌هایی نظیر سوم خرداد و 9 دی است. در واقع سپاه قصد دارد این سامانه را در نزدیکی مرزهای کشورمان مستقر کند تا جنگنده‌های دشمن مجبور شوند فاصله 300 کیلومتری حریم هوایی با مرزهایمان را حفظ کنند.

این اقدام همچنین باعث می‌شود نتوانند از بمب‌های هواپرتابی نظیر مهمات SDB یا JDAM که برد 100 کیلومتری دارند استفاده کنند و مجبور شوند از موشک‌های کروز محدودتری بهره بگیرند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم مزیت دیگر مهران این است که می‌تواند انواع بمب افکن، سوخت رسان، هواپیمای ترابری راهبردی و شناسایی و شنود را مورد هدف قرار دهد.

سامانه پدافند هوایی مهران

مطمئن هستیم که مهران به رادارهای کشف و شناسایی اولیه متصل است تا بتواند در بهترین و سریع‌ترین زمان ممکن با اهداف مناسبی درگیر شود. اگر بخواهیم مهران را با یک سامانه پدافندی خارجی مقایسه کنیم، بهترین گزینه سامانه S400 روسیه است که آخرین نسل عملیاتی شده پدافندی دوربرد این کشور را تشکیل می‌دهد.