ربات جراح داوینچی

ربات جراح داوینچی یک بیمار را کشت!

ربات جراح داوینچی در حین انجام عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های ایالت فلوریدا آمریکا باعث مرگ یک بیمار زن شد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و پیش‌بینی جایگزینی ربات‌ها بر بسیاری از مشاغل مخصوصا در حوزه پزشکی، بی‌نقص بودن این ربات‌ها نیز بسیار مهم و حیاتی است. اما بر اساس یک دادخواست مرگ غیر قانونی که به‌تازگی در ایالت فلوریدا آمریکا ارائه شده است، یک ربات پزشکی جراح باعث آسیب به یک زن در حین جراحی سرطان روده بزرگ شد.

مرگ یک بیمار توسط ربات جراح داوینچی

ربات جراح داوینچی

در سال ۲۰۲۱ میلادی یک زن با نام ساندرا سولتزر به‌دلیل سرطان روده بزرگ در بیمارستان Baptist Health Boca Raton توسط ربات جراحی داوینچی (Da Vinci) تحت یک عمل جراحی قرار گرفت. این ربات به‌صورت تصادفی و در حین عمل جراحی، باعث سوختن و ایجاد سوراخ در روده کوچک این بیمار شد که در نهایت طبق اطلاعات ثبت شده در دادخواست همسر این زن، بیمار در سال ۲۰۲۲ بر اثر همین جراحت روده درگذشته است.

شوهر این زن با نام هاروی سولتزر از شرکت سازنده ربات داوینچی با نام Intuitive Surgical برای جبران خسارت ناشی از فوت این بیمار شکایت کرده است. طبق این شکایت، شرکت نام برده شده می‌دانست که ربات دارای مشکلات عایق است و احتمال نشت جریان الکتریسیته و سوزاندن اندام‌های داخلی وجود دارد؛ اما این موضوع را مخفی نگه داشته است. همچنین طبق دادخواست و شکایت ارائه‌ شده، شرکت Intuitive Surgical ربات‌های خود را به بیمارستان‌هایی فروخته است که هیچ تجربه‌ای در انجام جراحی‌های رباتیک ندارند و به جراحان نحوه استفاده درست از این‌گونه دستگاه‌ها را آموزش نمی‌دهند.

پرونده‌های قضایی شرکت سازنده ربات جراحی داوینچی

ربات جراح داوینچی

همچنین این شکایت ادعا می‌کند که شرکت مذکور هزاران گزارش در مورد آسیب‌ها و نقص‌های مرتبط با داوینچی دریافت کرده است، اما به‌طور سیستماتیک این صدمات را به سازمان غذا و دارو گزارش نکرده است. طبق یک گزارش مالی در سال ۲۰۱۴، شرکت Intuitive به ۹۳ پرونده غذایی متهم بوده است. شاکیان همه این پرونده‌ها ادعا کرده‌اند که خود یا یکی از اعضای خانواده آنها تحت عمل جراحی توسط ربات داوینچی قرار گرفته‌اند و انواع صدمات شخصی و در برخی موارد مرگ بستگان در نتیجه این جراحی‌ها را متحمل شده‌اند.

بسیاری از پزشکان، جراحی رباتیک را ایمن می‌دانند؛ اما بحث در مورد این‌که آیا این نوع جراحی از جراحی‌های سنتی موثرتر است یا خیر وجود دارد. در واقع هدف از این فناوری، انجام جراحی دقیق با تهاجم پایین است که در تئوری منجر به بهبودی کوتاه‌تر و البته دردناک‌تر می‌شود.

اولین نسخه از ربات داوینچی در سال ۱۹۹۹ میلادی معرفی شد و تنها یک سال بعد توسط سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) تأیید شد. از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۱ شکایت‌های زیادی از ربات داوینچی گزارش شده است. در سال ۲۰۱۱، محققان دانشگاه وسترن آنتاریو در مطالعه‌ای، ایمنی پایین این ربات را اعلام کردند و با بررسی و آزمایش ۳۷ ابزار این دستگاه، دریافتند که همه آنها دارای نشت انرژی هستند و ممکن است باعث ایجاد سوختگی الکتریکی شوند. سپس در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی، FDA نامه‌ای هشداردهنده به شرکت سازنده ارسال کرد و چندین نمونه از عدم رعایت مقررات فدرال را ذکر کرد.

طبق تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته بر اساس گزارش‌های ارسال شده به سازمان جهانی غذا و دارو، بیشتر از ۲۰ هزار عارضه جانبی مرتبط با ربات جراحی داوینچی تا به امروز ثبت شده است. بیشتر این گزارش‌ها مربوط به نقص‌های جزئی بوده‌اند، اما حدود ۲ هزار گزارش از مجموع گزارش‌ها مربوط به جراحات سنگین و ۲۷۴ گزارش نیز مربوط به مرگ و میر بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*