گیاه سرخس زامبی

این گیاه سرخس زامبی هرگز نمی‌میرد!

یک گیاه سرخس زامبی در پاناما کشف شده که اجازه نمی‌دهد گیاهانش بمیرند؛ آن‌ها را دوباره به ریشه‌هایی برای رشد مجدد تبدیل می‌کند.

محققان به اکتشاف تکان دهنده‌ای برخورده‌اند. براساس مقاله جدیدی که در نشریه اکولوژی منتشر شده، دانشمندان یک سرخس زامبی را در پاناما کشف کرده‌اند که شاخه‌ها و برگ‌های مرده خودش را دوباره زنده می‌کند و آن‌ها را به ریشه‌های جدیدی تبدیل می‌کند تا گیاه مادر بتواند همچنان به تغذیه کردن آن‌ها ادامه دهد.

این کشف جالبی است که نشان می‌دهد زندگی گیاهان در سیاره ما تا چه حد می‌تواند منحصربه‌فرد و جذاب باشد. محققان می‌گویند که این پدیده تنها زمانی رخ می‌دهد که برگ‌های مرده به زمین سقوط کنند. پس از تماس با خاک، به نظر می‌رسد که گیاه، برگ‌ها را دوباره زنده می‌کند و آن‌ها را در عمق خاک جای می دهد.

سرخس زامبی، برگ‌های مرده خود را به ریشه تبدیل می‌کند

سپس از زیر خاک، برگ‌های زنده شده گیاه سرخس زامبی از ریشه جوانه می‌زنند و می‌توانند نیتروژن را از خاک بیرون کشیده و وارد گیاه کنند. محققان می‌گویند برگ‌های مرده علی رغم اینکه دوباره زنده شده و به ریشه تبدیل شده‌اند، هنوز هم مانند مواد گیاهی پوسیده به نظر می‌رسند و به‌همین خاطر هم نام آن را زامبی گذاشته‌اند؛ گیاهی که هرگز نمی‌میرد.

گیاه سرخس زامبی

در حالی که ما گیاهان دیگری را دیده‌ایم از برگ‌ها یا شاخه‌ها برای لمس زمین و جوانه زدن ریشه‌های جدید استفاده می‌کنند، اما این اولین بار است که می‌بینیم بافت مرده برای استفاده به‌عنوان یک سیستم ریشه‌ای تغییر شکل می‌دهد. محققان می‌گویند به احتمال زیاد این یک واکنش جهت سازگاری گیاهان در خاک‌های آتشفشانی فاقد مواد مغذی برای زنده ماندن است.

بیشتر بخوانید:

این قارچ مرگبار درحال تسخیر آمریکا است؛ آخرالزمان زامبی؟

کشور پاناما حاصل فعالیت‌های آتشفشانی است؛ به‌همین خاطر درون خاک آن لایه‌هایی از خاکسترش آتشفشان وجود دارد که مثل شن عمل می‌کنند. این باعث ایجاد فضاهای خالی درون خاک شده و باعث رشد و زنده ماندن گیاهان می‌شود؛ با این حال مواد مغذی نمی‌توانند به‌طور مناسبی به ریشه گیاهان برسند. به‌همین خاطر هم خاک آن از نظر مواد مغذی فقیر است. اما گیاهی مثل سرخس زامبی توانسته با خاک این منطقه سازگار شود و برای زنده ماندن از روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده کند. درست مثل انسانی که برای حل مشکلات خودش فکر می‌کند و دنبال راه چاره است!

محققان می‌گویند سرعت رشت این درختان سرخس بسیار کند است. آن‌ها حداکثر چند سانتی‌متر در سال قد می‌کشند و تنها یک یا دو برگ جدید روی شاخه‌ها رشد می‌کند. این باعث شده که هر شاخه سرمایه ارزشمندی برای گیاه محسوب شود که این توانایی فوق العاده را حتی برای بقای گیاه مهم‌تر می‌کند.

البته سرخ زامبی تنها گیاهی نیست که می‌تواند از بافت مرده خود برای بقا استفاده کند. قارچ‌های زامبی که به‌نام قارچ‌های کوردیپس هم شناخته می‌شوند، قبل از رشد بافت مرده میزبان خود را آلوده می‌کنند و می‌کشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*