بدترین فیلم ترسناک

بدترین فیلم های ترسناک سال 2023

فیلم ترسناک یکی از انواع موردعلاقه تماشاگران در بخش سینماست. برخی از بدترین و ناامید کننده‌ترین‌های این سبک محبوب در سال 2023 را بیشتر بشناسیم.


سطح فیلم‌های ترسناک در سال 2023 بالا بود. برخی نام‌های آشنا مانند براندون کروننبرگ و ایلای رات با فیلم‌هایی مانند “استخر بی انتها” و “روز شکرگزاری” بازگشتند. فیلمنامه نویس مشهور دیگری چون دنیس پاولی هم با نوشتن فیلمنامه “گوشت مناسب” که اولین فیلمنامه بلندش در خلال 20 سال اخیر بود دوباره به صحنه رقابت فیلم ترسناک برگشت.

فیلم‌های سبک قدیمی فرانچایز هم با اکران “ظهور مرده شیطانی” و “اره 10” احیا شدند و هر دو آن‌ها توانستند از نظر گیشه و منتقدان عملکردی قابل قبول ارائه دهند. در این میان برخی فیلم‌سازان جدیدتر مانند نانچاکا خان، کارگردان فیلم “کاملا آدمکش” و کارگردان دانمارکی فیلم ترسناک “پیوست” به نام گابریل جیزلاسون هم موفق شدند خودی نشان دهند.

اما به جز فیلم “مگان”، “وقتی شیطان در کمین است” و برخی دیگر از عناوین فیلم‌های مشخص همچنان چندین فیلم ترسناک نا امید کننده دیگر وجود دارند که خسته کننده، بازیافتی یا از هر جهت دیگری دلسرد کننده هستند.

ناامیدکننده‌ترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۲۳

شمردن چنین فیلم‌های ترسناک ناامید کننده‌ای اصلا لذت بخش نیست، اما این فعالیتی است که هر منتقد و علاقه‌مند به سینما تمایل دارد انجامش دهد. پس در ادامه با ما در گجت‌نیوز همراه باشید تا بدترین موارد فیلم ترسناک در سال 2023 را به شما معرفی کنیم.

وینی پو: خون و عسل – Winnie The Pooh: Blood and Honey

بازیگران: نیکولای لیون، کریگ دیوید داوست، ماریا تیلور، ناتاشا رز میلز، آمبر دویگ تورن

کارگردان: ریز فریک واترفیلد

رده سنی: R

مدت زمان: 84 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

در این فیلم ترسناک بد اقبال، خرس محبوب کودکان به نام پو به شخصیت یک فیلم اسلشر تبدیل شده است. اینطور به نظر می‌رسد که پو در قالب “صورت چرمی” از فیلم ترسناک “قتل عام با اره برقی در تگزاس” فرو رفته.

وینی د پو یا به قول تماشاگران “صورت عسلی” از یک خرس کوچک به غولی شبه انسان تبدیل شده. انتقام همه وجود پو را در بر گرفته؛ چون کریستوفر رابین او را ترک کرده تا به دانشگاه برود. وقتی این مرد جوان ساده دل برمی‌گردد، باید با ترومای پو مواجه شود. در همین حال گروهی از زنان جوان در اقامتگاه تعطیلات نزدیک آن‌ها ساکن می‌شوند؛ چون این فیلم هم به هر حال به قربانی نیاز دارد!

فیلمسازی مانند ریز فریک واترفیلد چطور چنین فیلمی ساخته؟ او ظاهرا تمرکز دقیقی روی متن رمان ای ای میلن با سال انتشار 1926 داشته و آن‌قدر منتظر مانده تا در سال 2022 سرانجام وارد خاک آمریکا شود. فیلمساز با جذب تنها صد هزار دلار، فیلم ترسناک Winnie The Pooh: Blood and Honey را ظرف مدت 10 روز در جنگل‌های آشداون ساخت و اوایل سال 2023 هم اکرانش کرد.
“خون و عسل” شاید می‌توانست کمی سرگرم کننده باشد، اما آن‌قدر بد ساخت بود که سطحش از یک محصول برای سرمایه گذاری پر خطر هم پایین‌تر آمد. دوربین به شکل بدی حرکت می‌کند و در این روند همه تصاویری را که تماشاگر ممکن است بخواهد ببیند از بین می‌برد. برای مثال به قتل‌ها توجه کنید که دوربین در نگاهی کوتاه، به هم ریخته و مبهم آن‌ها را به ثبت می‌رساند و به نظر ما دلیلش ناتوانی فیلمساز در نمایش آنچه واقعا رخ داده است. دیالوگ‌ها اسفناک هستند، پلات داستان آشوب است و سطح بازی‌ها از “به زحمت خوب” تا “واقعا افتضاح” تغییر می‌کند.

کودکان ذرت – Children of the Corn

بازیگران: النا کامپوریس، کیت مویر، کالان مالوی

کارگردان: کرت ویمر

رده سنی: R

مدت زمان: 92 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

کودکان ذرت هرگز نتوانست در فهرست برترین‌های فرانچایز در ژانر فیلم ترسناک قرار گیرد. نسخه اصلی Children of the Corn ساخته سال 1984 در راتن تومیتوز امتیاز 39% را کسب کرده بود و نسخه جدیدش به نام Children of the Corn II: The Final Sacrifice با امتیاز 30% در رده پایین‌تری دیده می‌شود. سایر نسخه‌ها از این خانواده هفت گانه امتیاز کمتر از 15% به دست آوردند که در میان آن‌ها دو عنوان امتیاز صفر دارند و دو عنوان هم هیچ بررسی دریافت نکرده‌اند!

چندگانه کودکان ذرت در مارس سال گذشته با ادعای نسخه دوم از این فرانچایز بازگشت. این نسخه توجه بیشتری در مقایسه با نسخه سال 2009 دریافت کرد؛ اما همچنان توافق همگانی بر این بود که کودکان ذرت محکوم به شکست است. به نقل از یک منتقد، کودکان ذرت هر بار هم تلاش کند نمی‌تواند خودش را از متوسط بودن نجات دهد.

حیف شد؛ چون روایت اصلی که بیانگر مقاومت فرزندان ناقل سلول‌های داسی شکل در مقابل والدین اصلاح نژادی شده آن‌هاست، داستان خوبی می‌توانست باشد. بازی کیت مویر در نقش ایدن، مشهور به کودک “دهکده نفرین شدگان” را هم نمی‌توان چندان مورد انتقاد قرار داد.

در گجت‌نیوز بخوانید: ترسناک ترین صحنه های تاریخ سینما که وحشت زده تان می کنند

پنج شب با فردی – Five Nights at Freddy’s

بازیگران: اسکات کاوتون، ست کادبک، اما تامی

کارگردان: اما تامی

رده سنی: PG-13

مدت زمان: 109 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

فیلم ترسناک پنج شب با فردی توانست 300 میلیون دلار در سینما بفروشد و حتی امتیاز 87% را در میان کاربران راتن تومیتوز کسب کند. این امتیاز جالب توجه بود، اما فیلم مذکور نتوانست توجه مخاطبانی را که با بازی ویدیویی اصلی نا آشنا بودند جلب کند. یک منتقد به نام جیمز برناردلی در این باره گفت در حال تماشای فیلم انگار از بیرون به ماجرا نگاه می‌کرده است. او عقیده داشت بیشتر حوصله‌اش سر رفته تا ترسیده باشد. از نظر جیمز، روایت Five Nights at Freddy’s کاملا احمقانه بود. بسیاری از منتقدان با جیمز هم عقیده بودند و این موج را می‌توان در امتیاز 31 درصدی منتقدان پلتفرم راتن تومیتوز هم مشاهده کرد.

با این حال چیزی موجب آزار بلام هوس، کمپانی مستقل تولید کننده فیلم‌های Paranormal Activity، Split و Get Out نمی‌شود. پنج شب با فردی بیش از هر فیلم و پروژه دیگری برای این تولید کننده درآمدزایی کرد و با توجه به گزارش Fangoria قصد دارد دنباله این فیلم ترسناک را هم بسازد. حالا والدین و سرپرستان باید باز هم تحمل کنند.

فیلم ترسناک پناهگاه – Bunker

بازیگران: ادی راموس، پاتریک مولتن، جولین فدر

کارگردان: آدرین لانگلی

رده سنی: R

مدت زمان: 108 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

پناهگاه چاشنی ماورا طبیعت را به جنگ جهانی اول اضافه کرده، اما ترس و وحشت را به فراموشی سپرده است. البته خوب به یاد دارد که برای ایجاد ترس تلاش کند؛ اما آدرین لانگلی کارگردان در این تلاش موفق نبود و برعکس باعث شده پرش‌ها و تعلیق‌های فیلمش از بین بروند. بازی‌ها آن‌قدر قوی نیستند که این ضعف بزرگ را بپوشانند. شاید فراموش نشدنی‌ترین شخصیت در Bunker سرجوخه ترنر با بازی پاتریک مولتن باشد که فرماندهی یک گروه را بر عهده دارد؛ اما قدرت نظامی‌اش اصلا قابل باور نیست.

ترنر یک کلیشه است که چندین شخصیت کلیشه‌ای دیگر هم مانند سرباز کم سن و سال مضطرب و کهنه سرباز مست او را احاطه کرده‌اند. خوشبختانه فیلم پناهگاه با سکانس پر از خاک و خون آغاز نمی‌شود. سرجوخه ترنر اعضای گروه کوچک تحت فرمانش را فرا می‌خواند (همین‌جا محدودیت‌های بودجه ساخت مشخص می‌شود) و به آن‌ها دستور می‌دهد به سمت خندق آلمانی حرکت کنند. آن‌ها در مسیر تونل به سمت خندق با جسد یک سرباز دشمن مواجه می‌شوند که به صلیب کشیده شده است.

آن‌ها در عین تعجب در مقابل چنین مراسم آیینی از خودآزاری، به سمت خروجی حرکت می‌کنند اما از توپخانه دشمن سر در می‌آورند. سربازها که راه عبورشان بسته شده، در تونل گیر می‌افتند و این هزارتوی مرموز رازهای خود را برای آن‌ها برملا می‌سازد. این ایده ممکن است ابتدا برای شما جالب به نظر برسد، اما کارگردان نتوانسته به خوبی پردازشش کند و همه چیز بدون افت و خیز پیش می‌رود. لانگلی نتوانسته ایده‌ها را خوب از آب درآورد و در روند فیلم ترسناک پناهگاه بارها شاهد بیشتر یا کمتر از حد معمول بازی کردن بازیگرها هستیم.

فیلم ترسناک جن گیر: مومن – The Exorcist: Believer

بازیگران: لزلی اودوم جونیور، لیدیا جووت، اولیویا اونیل

کارگردان: دیوید گوردون گرین

رده سنی: R

مدت زمان: 111 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

دیوید گوردون گرین به لطف سه گانه جدید “هالووین” به سرآمد حوزه بازسازی فیلم‌های ترسناک تبدیل شده؛ اما آخرین اثر او نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. منتقدان درباره فیلم ترسناک اخیر او گفتند وحشت و ایده تازه به قدر کافی در جن گیر وجود نداشت. یکی از منتقدان انگلیسی به نام مارک کرمود که ارتباط عاطفی خوبی با سری فرانچایز جن گیر دارد، منتقد سرسخت اثر اخیر گرین شناخته می‌شود. او گفته جن گیر اصلی ساخت سال 1973 میلادی را تا به حال بیش از 200 مرتبه تماشا کرده و از نظرش بهترین فیلمی است که تا حالا ساخته شده! به گفته او The Exorcist II بدترین فیلم، The Exorcist Dominion حوصله سر برترین و The Exorcist: The Beginning احمقانه‌ترین نسخه این چندگانه است.

ظاهرا سایر منتقدان در پلتفرم راتن تومیتوز با کرمود هم عقیده هستند؛ هرچند فیلم در زمان اکران توانست 136 میلیون دلار در سالن‌های سینما بفروشد. از طرفی هم امتیاز نه چندان جالب 4.8 در IMDB نشان می‌دهد که نسخه بعدی جن گیر در سال 2025 احتمالا قادر نخواهد بود درآمد چشمگیری کسب کند.

همچنین بخوانید: ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

فیلم ترسناک دیو سیاه – The Black Demon

بازیگران: جاش لوکاس، فرناندا اورسولا، خولیو سزار سدیلو

کارگردان: آدرین گرانبرگ

رده سنی: R

مدت زمان: 100 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

آیا می‌توان جوهره فیلم سینمایی تریلر “آرواره‌ها” را باز پس گرفت؟ خیر. فیلم‌هایی مانند the Shallows، 47 Meters Down نتوانستند و فیلم تازه‌ای مانند دیو سیاه هم نمی‌تواند. فیلم با خانواده یک فعال حوزه نفت و گاز به نام پاول استرجز (با بازی جاش لوکاس) آغاز می‌شود که به شهر کوچک باجا در کالیفرنیا سفر کرده‌اند. پاول قصد دارد در سفری کنار خانواده به ارزیابی یک سکوی نفتی ساحلی بپردازد. از طرفی وقتی خانواده پاول با بدرفتاری ساکنین محلی مواجه می‌شوند، محل اقامت را ترک کرده و به سمت سکوی نفتی پدر خانواده می‌روند تا اوقاتشان را آنجا سپری کنند. حالا مصیبت تازه‌ای برای پاول و خانواده پیش می‌آید و یک کوسه مگالودن عظیم الجثه 70 تنی موسوم به el Demonio Negro یا همان دیو سیاه سراغشان می‌آید.

تمام نادانی انباشته در چنین فیلم رده B به روشی کاملا بی ضرر پرداخته شده. از طرفی همه سرگرمی که امکان داشت از دیدن کوسه عظیم کسب کنیم، با چند تصویر کامپیوتری بی کیفیت و نادرست خراب شده است. با دیدن تصاویر متوجه می‌شویم که دیو سیاه قرار نیست آن غول ترسناکی را نمایش دهد که امیدوار بودیم ببینیم. بازیگران اصلی نقش آفرینی قابل قبولی دارند و فضای خوبی را به وجود می‌آورند؛ اما تصاویر کوسه موسوم به دیو سیاه همه چیز را خراب می‌کند.

فیلم ترسناک شکارش کن، بکشش – Hunt Her Kill Her

بازیگران: ناتالی ترازینو، جی سی اوکلی سوم، اد بیلی

کارگردان: گرگ سوینسون، رایان تیسین

رده سنی: R

مدت زمان: 89 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

نام این فیلم ترسناک امیدبخش نوعی فیلم اسلشر برای دوستداران این سبک محبوب است؛ اما بعد از تماشا می‌فهمید که انتظارات خود را احتمالا بیش از حد بالا برده بودید. حتی پلات هم نشان دهنده سطح بالای انتظارات سازنده است. کارن (ناتالی ترازینو) یک سرایدار تمیز کننده متوسط که در شیفت شب فعالیت می‌کند؛ اما در انباری توسط قاتلان محاصره شده و باید برای نجات جان خود تلاش کند. اگر Under Siege نوعی جان سخت در کشتی جنگی و The Rock جان سخت در آلکاتراز باشد، پس فیلم شکارش کن بکشش هم جان سخت در انبار و سبک اسلشر خواهد بود.

البته فیلم‌های سبک اسلشر به قدر کافی اقتباسی اما بدون DNA واضح از سبک اکشن هستند. اقتباس کردن می‌تواند سطح سرگرم کنندگی را افزایش دهد؛ اما چندان شاهد سکانس‌های سرگرم کننده در Hunt Her Kill Her نیستیم. ترازینو اعتبار باورکردنی زنانه را به نقش آفرینی خود اضافه کرده؛ اما دشمنان او باورناپذیر هستند و حتی مرگشان هم به دست قهرمان داستان زیبایی نمی‌آفریند. وقتی همه خون و خونریزی‌ها تمام می‌شود، از خودتان می‌پرسید اصلا هدف این کارها چه بود؟

فیلم ترسناک جیغ 6 – Scream VI

بازیگران: ملیسا باررا، جنا اورتگا، جزمین ساوی براون، میسون گودینگ، هایدن پانتیر، کورتنی کاکس

کارگردان: مت بتینلی، تایلر جیلت

رده سنی: R

مدت زمان: 122 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

نسخه 2022 فیلم جیغ اصلا جالب نبود و همین اتفاق در سال 2023 دوباره تکرار شد. جیغ 6 این بار با نام Ghostface Takes Manhattan تماشاگران این چندگانه که قبلا محبوب بود را ناامید کرد. نکته اینکه وقتی یک فیلم فرانچایز همان سناریو را می‌خواهد در موقعیت مکانی جدید بازسازی کند، می‌توان پیش بینی کرد که نتیجه موفقیت آمیز نخواهد بود. این کار نشان می‌دهد که هیچ ایده جدیدی وجود ندارد و فیلمساز صرفا می‌خواهد یک فیلم قبلی را با موقعیت تازه بازسازی کند. هرقدر هم تصاویر جدید از فضای نیویورکی به این فیلم اضافه کنند، نمی‌توانند به مخاطب القا کنند که جیغ 6 یک فیلم کاملا تازه است.

این ژانر خودآگاه شاید همان 27 سال پیش جدید بود و حرف تازه داشت، اما حالا بازسازی آن فقط آزار دهنده به نظر می‌رسد. لطیفه‌ها و کنایه‌های متن اصلا خنده دار نیستند؛ مخصوصا وقتی حس می‌کنید پایان ندارند و همچنان ادامه پیدا می‌کنند. سپس به تقلا و کشمکش‌های ضعیف می‌رسیم که در مدت زمان 122 دقیقه‌ای فیلم تماشاگر را خسته می‌کنند. مخاطب چطور ممکن است بتواند در میان تصاویر پی در پی از قتل‌های مکرر و استعاره‌های بی مزه با شخصیت‌ها همذات پنداری کند؟

منتقدان متعددی که فیلم ترسناک جیغ 6 را به سخره گرفته و آن را بازیافت بی ارزشی از اعمال خشونت علیه شخصیت‌ها می‌دانند، احتمالا از شنیدن این خبر شوکه خواهند شد. جیغ 6 توانست با بودجه 35 میلیون دلار پس از اکران در سینماها مبلغ 168 میلیون دلار بفروشد و بدین ترتیب پارامونت پیکچرز به این زودی‌ها قصد ندارد خیال ساختن نسخه‌های بعدی را از سر بیرون کند.

فیلم ترسناک کنت – El Condo

بازیگران: جیم وادل، گلوریا مانچ میر، آلفردو کاسترو

کارگردان: پابلو لورین

رده سنی: R

مدت زمان: 110 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

فیلمساز شیلیایی به نام پابلو لارین پس از ساخت آثاری با محوریت داستان زندگی پرنسس دایانا و جکی کندی، سال گذشته به ساخت فیلمی درباره دیکتاتور فاشیست شیلی به نام آگوستو پینوشه پرداخت. El Condo یک فیلم اتوبیوگرافی معمولی نیست که به زندگی پینوشه به عنوان دیکتاتور نظامی اشاره کند؛ بلکه در “کنت” شاهد نوعی روایت سورئال هستیم. پینوشه در این فیلم همچنین در قامت نوعی خون آشام ظاهر شده که عطش سیری ناپذیری برای نوشیدن خون قربانیان در سرتاسر جهان دارد.

طنز تاریک و خوفناکی بر فضای داستان حاکم شده و لارین پالت رنگی تک رنگ سبک گوتیک را برای رنگ آمیزی فیلم ترسناک خود انتخاب کرده است. در کنت معمولا مناطق و محیط در قالب خاکستری و گرفته دیده می‌شوند که گویی رنگ روغن خونی روی آن پاشیده‌اند. تاثیر این پالت رنگی انکار ناپذیر و پررنگ است؛ اما استعاره خون آشام – سیاسی مدنظر کارگردان که بر قدرت گرفتن دیکتاتور از مکتب فاشیسم تاکید دارد، نمی‌تواند مدت زمان دو ساعتی فیلم سینمایی را منسجم نگه دارد. به همین خاطر El Conde کاملا بیحال و کاریکاتوری شده است. این اثر ممکن بود بتواند قدرتمندتر پرداخته شود؛ اگر لورین همان روند همیشگی را در روایت داستان خودش ادامه می‌داد.

فیلم ترسناک رنفیلد – Renfield

بازیگران: نیکولاس کیج، نیکولاس هالت، آوکوافینا

کارگردان: کریس مک کی

رده سنی: R

مدت زمان: 93 دقیقه

بدترین فیلم ترسناک

باعث خوشحالی است که بازیگری چون نیکولاس کیج، سابقه به خصوصی در انتخاب نقش دارد و به شکل وسواس گونه می‌تواند به شخصیت داستان پر و بال بدهد. کیج یکبار در مصاحبه‌ای به گاردین گفته بود که وقتی سر پروژه بازیگری نباشد، ممکن است کارهای خود تخریب گرانه از او سر بزند. همین نیاز دائمی نیکولاس کیج به دائما مشغول بودن باعث شده که مسیر شغلی چنین بازیگر توانمندی در راه نامعلومی قرار گیرد. در حالی که رنفیلد به اندازه فیلم Kill Chain، Jiu Jitsu و برخی عناوین دیگر این سبک فیلم ترسناک بد نشده، اما به اندازه فیلم سینمایی Vampire’s Kiss هم خوب از آب درنیامده است. انتظار داشتیم این بار هم نیکولاس کیج با گریم جذاب کونت دراکولا ظاهر شود و با حرکات دهانش بازی خیلی خوبی را ارائه کند. از طرفی هم این فیلم 2023، رنفیلد نام دارد نه دراکولا! به همین ترتیب مدت زمان مخصوص هر کاراکتر به شکل تقریبا مناسبی در نظر گرفته شده است.

رنفیلد درواقع خدمتکار دراکولاست که حالا تصمیم گرفته کمی از وظایف همیشگی خود فاصله بگیرد و به زندگی شخصی خودش رسیدگی کند؛ اما مداخله دائمی کنت دراکولا باعث ایجاد مشکلات متعدد می‌شود. حالا رنفیلد به شخصیت فعال و اصلی در فیلم ترسناک تبدیل شده و زمانی که به دنبال یافتن قربانی و خون برای ارباب خودش است، با خانواده تبهکار اهل نیو اورلان مواجه می‌شود. داستان اینجا به هم ریخته و پر از سکانس‌های زد و خورد می‌شود که از نظر برخی منتقدان مانند جان ویک کاملا غیر ضروری و فاقد منطق روایی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*