ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده در بازار ایران (بهمن 1402)

در شرایط کنونی، خرید خودروی صفرکیلومتر بودجه زیادی می‌خواهد؛ به همین خاطر در ادامه به معرفی ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار ایران در بهمن 1402 می‌پردازیم.

شاید باورش برای عده‌ای سخت باشد، اما حقیقت دارد که تا همین 3 سال پیش می‌توانستید با بودجه 300 میلیون تومانی یک دستگاه خودروی نسبتاً قابل قبول داخلی بخرید؛ اما آیا در حال حاضر وضعیت ثابت مانده یا تغییر کرده است؟ متاسفانه بازار خودرو طی نیم دهه اخیر به‌طرز شگفت‌انگیزی زیر و رو شده و کنترل اوضاع از دست نهادهای ذی‌ربط در رفته است!

نگاهی به ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار ایران

هم‌اکنون که در زمستان سال 1402 هستیم باید بگوییم نمی‌توان با 300 میلیون تومان خودروی باکیفیت خرید و باید به همان پراید که بسیاری لقب ارابه مرگ بدان داده‌اند، بسنده کرد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که ارزان ترین محصول بازار در حال حاضر 300 میلیون تومان است و برای داشتن یک مدل بالاتر از پراید تنها راه خرید ماشین کارکرده یا دست دوم است.

در مطلب پیش رو قصد داریم نگاهی به ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار داخلی بیندازیم و از قیمت‌ها باخبر شویم. در میان فهرستی که معرفی خواهیم کرد، تنها یک خودروی صفر زیر 300 میلیون تومان دیده می‌شود که آن هم پراید است. پراید 151 اس ای دنده‌ای که در سال 1402 تولید شده را می‌توان با بودجه 290 میلیون تومانی خرید.

اگر قصد دارید از خودرو خود برای حمل بار استفاده کنید و بودجه خرید پیکاپ وانت‌ها یا نیسان ندارید، پراید 151 یا همان نسخه وانتی شده این ماشین، گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود. از دیگر خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار باید به کوییک و ساینا اشاره کرد که نمونه‌های صفر کیلومتر آنها بیشتر از 300 میلیون تومان آب می‌خورند.

ارزان ترین خودروهای دست دوم بازار ایران

در شرایطی به سر می‌بریم که اکثریت جامعه توان خرید خودروی صفرکیلومتر ندارند و به نسخه‌های دست دوم یا کارکرده بسنده می‌کنند. بنابراین بازار دست دوم فروشی در بسیاری از شهرها رونق گرفته و پابرجاست. اگر بودجه شما زیر 300 میلیون تومان است یعنی این‌که ناچارا باید سراغ همین بازارهای کارکرده بروید. در ادامه به معرفی چند مدل ماشین دست دوم مقرون به صرفه می‌پردازیم.

1. کوییک دنده‌ای

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - کوییک دنده ای

تا همین یکی دو سال پیش کوییک دنده‌ای معمولی را می‌توانستیم با قیمت زیر 300 میلیون تومان از کارخانه تحویل بگیریم؛ اما شرایط قرن جدید طوری رقم خورد که این ماشین با افزایش قیمت مواجه شد. هم‌اکنون برای خرید یک دستگاه کوییک دنده‌ای صفرکیلومتر می‌بایست 340 میلیون تومان هزینه کنید.

محصول اقتصادی سایپا جزو ارزان ترین خودروهای کشور است و از سال 1395 رسما وارد بازار شده تا کمی به تنظیم قیمت محصولات مقرون‌به‌صرفه کمک کند. مدل‌های کارکرده یا دست دوم کوییک را می‌توانید بسته به سلامت بدنه و فنی آن با قیمت بین 280 تا 290 میلیون تومان بخرید.

2. ساینا دنده‌ای

ساینا دنده ای

خودرو اقتصادی بعدی که نمونه‌های کارکرده آن را می‌توانید با قیمت زیر 300 میلیون تومان خریداری کنید، ساینا دنده‌ای است. محصول مقرون‌به‌صرفه سایپا با مدل S خود در زمستان سال جاری حدود 365 میلیون تومان قیمت خورد. مشخصات فنی این ماشین با کوییک دنده‌ای تفاوت چندانی ندارد و فقط ظاهر آنها کمی متفاوت شده است.

اگر قصد دارید با بودجه زیر 300 میلیون تومانی خود یک دستگاه ساینا دنده‌ای کارکرده بخرید باید دست روی مدل‌های 1401 به پایین بگذارید. بسته به میزان مسافتی که طی شده و سلامت بدنه و معاینه‌های فنی این خودرو بین 285 تا 300 میلیون تومان قیمت دارد.

3. پراید 131 و تیبا

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - تیبا

عمده محصولات اقتصادی بازار داخلی کشورمان تولید شرکت سایپا هستند. پراید 131 و تیبا دو خودرو ارزان قیمت به‌شمار می‌روند که تا همین چند سال پیش می‌توانستید آنها را با بودجه زیر 50 میلیون تومان خریداری کنید؛ اما حالا قیمت‌های آنها سر به فلک کشیده است.

هم‌اکنون سایپا تولید این دو محصول را متوقف کرده، اما آخرین مدل‌های آنها مربوط به سال 1401 می‌شود. تیبا دو مدل صندوق دار و هاچ بک دارد. قیمت تیبا صفرکیلومتر بین 300 الی 320 میلیون تومان است و مدل‌های کارکرده آن را می‌توانید در بازار با قیمت زیر 285 میلیون تومان هم پیدا کنید. اما پراید 131 هم از خانواده پراید است و چند سالی است تولید نمی‌شود. قیمت مدل‌های دست دوم این ماشین بین 250 الی 270 میلیون تومان است.

4. سمند ال ایکس

سمند ال ایکس

چهارمین خودرو مقرون‌به‌صرفه‌ای که خرید نسخه کارکرده آن زیر 300 میلیون تومان آب می‌خورد، سمند ال ایکس است. این خودرو که ساخت شرکت ایران خودرو است در مدل‌های معمولی، EF7 و دوگانه سوز با پیشرانه EF7 راهی بازار داخل شده است.

برای خرید سمند LX صفرکیلومتر باید 440 تا 470 میلیون تومان بودجه داشته باشید؛ اما قیمت مدل‌های کارکرده این خودرو بین 275 تا 290 میلیون تومان است (مدل‌های 92 تا 94 با این قیمت به فروش می‌رسند.)

5. پژو 405

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 405

اگر نگاهی به خیابان‌های کشورمان بیندازید متوجه خواهید شد که چند خودرو فراوانی زیادی دارند. یکی از این محصولات که تولید ایران خودرو است، پژو 405 خواهد بود. این ماشین سخت‌جان از سال 1380 به سبد محصولات آبی‌پوشان جاده مخصوص اضافه شد و تا سال 1399 تولید می‌شد.

مدل‌های کارکرده یا دست دوم پژو 405 را می‌توانید با قیمت زیر 300 میلیون تومان خریداری کنید. برخی از مدل‌های خیلی قدیمی این خودرو تا 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و قیمت مدل‌های جدیدتر و سالم تا مرز 300 میلیون تومان می‌رسد.

6. پژو 206

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 206

یکی دیگر از محصولات ارزان قیمت و اقتصادی بازار ایران، پژو 206 ساخت ایران خودرو است. این ماشین هاچ بک و دوست داشتنی مثل پژو 405 از سال 1380 به خط تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص آمد و همچنان تولید می‌شود. ارزان ترین تیپ 206 تیپ 2 است که مدل‌های قدیمی‌تر آن که عمدتا مربوط به سال 1390 به پایین می‌شوند در محدوده قیمتی 300 میلیون تومان خرید و فروش خواهند شد.

7. پژو پارس

پژو پارس

شرایط خودرو پژو پارس به پژو 206 بسیار نزدیک است؛ چرا که دو خودروی محبوب از یک تولیدکننده به‌حساب می‌آیند. پارس هم بین جوانان محبوبیت زیادی دارد و در جاده‌های ایران به‌وفور دیده می‌شود. قیمت مدل‌های کارکرده این خودرو و ماقبل سال 90 زیر 300 میلیون تومان است.

8. پژو روآ و آردی

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو آردی

یکی دیگر از خودروهای ارزان قیمت بازار ایران، پژو روآ و آردی است. پژو آردی برای آخرین بار در سال 1385 تولید شد و سپس تولید آن متوقف گردید. این در حالی است که پژو روآ تا سال 1388 توسط ایران خودرو تولید می‌شد. پژو آردی را هم‌اکنون می‌توان با قیمت 120 میلیون تومان و روآ را با ده میلیون تومان بیشتر خریداری کرد.

9. زانتیا

زانتیا

یکی از جذاب‌ترین خودروهای دهه 80 برای جوانان کشورمان، زانتیا است. این خودرو تا اواخر دهه 80 شمسی تولید می‌شد و به‌طور دقیق در سال 1389 بود که از خط تولید خارج شد. اگرچه 13 سال از زمان تولید آخرین نسخه این ماشین محبوب می‌گذرد، اما چیزی از ارزش‌های آن کم نشده است.

مدل‌های 85 به بالای زانتیا هم‌اکنون با قیمت بیش از 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند؛ اما می‌توان برای خرید این خودرو با بودجه مذکور سراغ نمونه‌های زیر 1385 رفت.

10. لیفان 520

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - لیفان 520

آخرین خودرویی که هنوز می‌توان با بودجه 300 میلیون تومانی خریداری کرد، لیفان 520 است. این خودرو بین سال‌های 1387 تا 1390 در کشورمان تولید شد و سپس از خط تولید خارج گردید. این ماشین خارجی جزو معدود ماشین‌هایی است که می‌توان نمونه‌های کارکرده‌اش را با چنین قیمتی خریداری کرد. قیمت برخی از مدل‌های دست دوم این ماشین به زیر 200 میلیون تومان هم می‌رسند.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید می‌توان با بودجه حدود 300 میلیون تومان محصولات فوق را خریداری کرد؛ البته نمونه‌های دست دوم و کارکرده، نه صفرکیلومتر. در سال جاری کف قیمت خودروهای صفرکیلومتر 300 میلیون تومان است و آن هم ماشینی نیست جز پراید که القابی نظیر آهن‌قراضه و آهن‌پاره به آن می‌دهند.

پیشنهاد ما این است که سراغ خودروهایی بروید که مدل بالاتری دارند؛ برای مثال خرید لیفان 520 یا زانتیا مدل پایین با قیمت 300 میلیون تومان چندان مناسب کسی که قصد استفاده از آن را دارد نیست. اگر می‌خواهید هر روز تعمیرگاه باشید و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌تان افزایش یابد، چنین محصولات مدل پایین و کارکرده‌ای را بخرید، وگرنه سمند مدل 90 یا ساینا مدل 95 گزینه بسیار بهتری است.