رابطه جنسی و تولید مثل در فضا

فضا نوردان بخوانند: رابطه جنسی در فضا عواقب خطرناکی دارد

رابطه جنسی و تولید مثل یکی از دغدغه‌های پیش رو در زمینه سفر به فضا است. در این مطلب به پیامدهای مختلف مسئله زاد و ولد در فضا می‌پردازیم.

با گسترش عرصه اکتشاف در فضا و گردشگری فضایی، دغدغه‌های تازه‌ای مطرح می‌شوند که شاید پیش از این در اولویت نبودند. یکی از این‌ها بی‌شک مسئله رابطه جنسی و تولید مثل در فضا است و به نظر نمی‌رسد شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری فضایی آن‌قدر که باید برای آن آماده نشده باشند. حالا با شروع تولید مثل در فضا در آینده، چه پیامدهایی در انتظارمان است؟

دغدغه نسبت به رابطه جنسی بین گردشگران فضایی

رابطه جنسی و تولید مثل در فضا

اگر هنوز فکر می‌کنید که تا امکان‌پذیر شدن سفرهای تفریحی فضایی فاصله زیادی وجود دارد، باید گفت در همین مقطع هم پروازهای زیرمداری چند دقیقه‌ای انجام می‌شود. برخی از این سفرها حتی رایگان هستند و بعضی دیگر هم دست کم چندین میلیون دلار هزینه دارند. سفرهای تفریحی طولانی‌تر به فضا هم در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل می‌شوند و شرکت اسپیس ایکس به مدیریت ایلان ماسک هم یکی از پیشگامان این حوزه است. انتظار می‌رود فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس تا چند سال دیگر فعالیت منظم خود را شروع کند.

با این تفاسیر، به‌زودی سفر به فضا دیگر مختص به فضانوردان نخواهد بود و توریسم فضایی در مقیاس گسترده رفته‌رفته شکل می‌گیرد. در حال حاضر رزرو برای سفری خصوصی به اطراف ماه آغاز شده و فضاپیماهایی مثل استارشیپ با ظرفیت چند ده نفر توسعه پیدا کرده‌اند. حتی احتمال داده می‌شود کابین‌هایی خصوصی برای سرنشینان فضاپیماها در نظر گرفته شود. با توجه به این‌ها، باید انتظار برقراری رابطه جنسی بین توریست های فضایی در آینده نه چندان دور را داشت.

آنچه عده بسیاری را نسبت به رابطه جنسی در سفرهای آتی به فضا نگران می‌کند، منجر شدن رابطه به تولید مثل است. از آنجایی هم که سفرهای تفریحی در ابتدا چند روز یا نهایتاً یک هفته طول خواهند کشید، صرفاً مراحل اولیه تولید مثل در فضا صورت می‌گیرد. البته توریست هایی که باردار باشند اجازه سفر فضایی نخواهند داشت، اما از طرفی ممکن است عده‌ای بارداری خود را پنهان کنند یا حتی از بارداری خود آگاهی نداشته باشند. در واقع پیش می‌آید که بعضی از زنان حتی تا مرحله زایمان متوجه بارداریشان نمی‌شوند.

پیامدهای تولید مثل در محیط فضا برای فرد باردار

رابطه جنسی و تولید مثل در فضا

زاد و ولد در فضا می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. دهه‌ها سفر به فضا نشان داده است که بی‌وزنی و تشعشعات یون‌ساز تاثیر منفی روی بدن انسان می‌گذارند و تاثیر آن‌ها روی فرایندهای فیزیولوژیکی تولید مثل هم یکی از دغدغه‌ها خواهد بود. همچنین به‌دلیل این‌که بدن فضانوردان دیگر با نیرو جاذبه مواجه نیست، عضلات و استخوان‌های آن‌ها کم‌کم تحیل می‌روند و این موضوعی است که بانوان باردار در فضا هم باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

در فضا همچنین فشار داخل جمجمه انسان افزایش پیدا می‌کند که این تاری دید و حتی تغییر ساختار مغز را به دنبال دارد. علت این است که در کره زمین جاذبه روی توزیع مایعات بدن اثر می‌گذارد، ولی در فضا نبود جاذبه به‌طور کلی مکانیزم بدن را به هم می‌زند. در آزمایش‌های محدوده صورت گرفته روی جنین موش، تغییراتی در وضعیت حیات جنین این حیوان داخل فضا رویت شده است. هرچند عملاً اطلاعاتی درباره تاثیر محیط فضا روی جنین انسان موجود نیست، می‌توان حدس زد که آن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ممکن است خطر بارداری خارج از رحم در بی‌وزنی فضا حتی بیشتر باشد. همان‌طور که از نامش بر می‌آید، این پدیده زمانی رخ می‌دهد که جنین خارج از رحم در جایی مثل لوله‌های فالوپ شکل می‌گیرد. گذشته از همه این‌ها، حتی در صورت استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، اثرگذاری این روش‌ها داخل فضا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مسئولیت شرکت‌های توریسم فضایی در قبال بارداری مسافران

توریسم و گردشگری فضایی

وجه دیگر این مسئله به‌غیر از پیامدهای فیزیولوژیکی برای فرد باردار در فضا، چالش‌های موجود برای شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری فضایی است. احتمال دارد این شرکت‌ها در آینده با دعاوی قضایی و در نتیجه، آسیب به اعتبار و حتی ضرر مالی مواجه شوند. جنبه اخلاقی این موضوع و حقوق مربوط به تولید مثل هم در این بین نقش بازی می‌کنند. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، فعالان گردشگری فضایی هنوز برای مواجهه با این چالش‌ها تلاش کافی نکرده‌اند.

تعارض جنسی، نگرانی دیگر در سفرهای فضایی

در خصوص موضوع رابطه جنسی در فضا نگرانی مهم دیگری وجود دارد و آن هم تعارض جنسی است. به‌خاطر عوامل مختلفی از جمله محدودیت فضا، کمبود یا نبود راه خروج و معادلات قدرت بین سرنشینان و خدمه، احتمال وقوع آزار یا تجاوز جنسی در سفرهای آینده به فضا وجود دارد. همچنین نباید از چالش‌های قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های احتمالی چشم‌پوشی کرد؛ اصلاً در درجه اول، در صورت وقوع چنین اتفاقی، کدام مرجع تحت چه چهارچوبی باید در این باره قضاوت و اعمال قانون کند؟

جمع­‌بندی

تولید مثل توسط توریست های فضایی در سفرهای توریستی آینده یا حتی در مقیاس بزرگ‌تر، در صورت سکونت انسان خارج از کره زمین، مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است که شاید بهتر باشد به‌جای مقابله، بستری مناسب و امن برای آن فراهم شود. این موضوع با پیشرفت صنعت گردشگری فضایی طی چند وقت آینده جدی‌تر از قبل مورد بحث قرار می‌گیرد، اما حداقل در حال حاضر به نظر می‌آید به اندازه کافی به ابعاد مختلف آن توجه نشده است. در آخر، نظر شما کاربران گجت نیوز در این باره چیست؟

از دست ندهید:
دانشمندان بالاخره مکان تقریبی برای پیدا کردن حیات بیگانه را نشان دادند فضانورد روسی، رکورد زندگی در فضا را شکست و قصد پایین آمدن هم ندارد ۱۱ راز بزرگ جهان هستی که هنوز پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد