گلکسی اس 24 اس 22

گلکسی اس 24 در برابر گلکسی اس 22؛ آیا زمان ارتقا برای کاربران پرچمدار دو سال پیش سامسونگ فرا رسیده؟

آیا خرید پرچمدار جدید سامسونگ، گلکسی اس 24 برای افرادی که گلکسی اس 22 در اختیار دارند منطقی است؟ در ادامه قصد داریم با مقایسه مشخصات این دو گوشی به بررسی همین موضوع بپردازیم.

چند هفته‌ای از رونمایی سری گوشی‌های گلکسی S24 سامسونگ می‌گذرد و فرصت مناسبی برای مقایسه این پرچمداران با نسل‌های پیشین فراهم شده است.‌ همان‌طور که در جریان هستید خانواده گلکسی اس 24 سامسونگ متشکل از سه مدل استاندارد، پلاس و اولتراست. گلکسی اس 24 کوچک‌ترین و ارزان‌ترین مدل از این خانواده به شمار می‌رود که از نظر مشخصات پردازشی و فنی مشابه سایر مدل‌هاست؛ اما اندازه‌ای کوچکتر داشته و ارزان قیمت‌تر از سایرین است.

با توجه به شباهت‌های فراوان گلکسی اس 24 به نسل قبلی خود شاید کاربران گوشی گلکسی اس 23 تمایل چندانی به خرید این گوشی نداشته باشند. با این وجود اوضاع برای کاربران پرچمدار دو سال قبل سامسونگ، Galaxy S22 اندکی متفاوت است. بسیاری از افرادی که در سال 2022 اس 22 را خریداری کرده‌اند اکنون به فکر خرید یک گوشی پرچمدار جدید افتاده‌اند و با توجه به رضایت بالا از S22، احتمالا گلکسی اس 24 اولین گزینه‌ای خواهد بود که به ذهنشان می‌رسد! اما آیا پرچمدار سال 2024 سامسونگ آن قدر مزیت‌ها و قابلیت‌های جدید دارد که کاربران S22 را به خرید ترغیب کند یا خیر؟

در ادامه این متن قصد داریم به مقایسه دو گوشی گلکسی اس 24 و گلکسی اس 22 سامسونگ پرداخته و مشخصات و قابلیت‌های این دو پرچمدار را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر در حال حاضر گوشی گلکسی اس 22 در اختیار دارید و قصد دارید آن را به اس 24 ارتقا دهید، حتما تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

مقایسه مختصر مشخصات گلکسی اس 24 و گلکسی اس 22 سامسونگ

پیش از این که دو گوشی پرچمدار Galaxy S24 و Galaxy S22 سامسونگ را با یکدیگر مقایسه کنیم، بد نیست به بررسی مختصر مشخصات فنی هریک بپردازیم. جدول زیر مشخصات ظاهری و فنی این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

مشخصاتگلکسی اس 24گلکسی اس 22
وزن167 گرم167 گرم
ابعاد147 در 70.6 در 7.6 میلیمتر146 در 70.6 در 7.6 میلیمتر
ابعاد صفحه نمایش6.2 اینچ6.1 اینچ
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراشه
  • اسنپدراگون 8 نسل 3
  • اگزینوس 2400
  • اسنپدراگون 8 نسل 1
  • اگزینوس 2200
رم8 گیگابایت8 گیگابایت
حافظه داخلی
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
  • 512 گیگ
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
باتری4000 میلی آمپر ساعت3700 میلی آمپر ساعت
دوربین پشت
  • 50 مگاپیکسلی عریض
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 10 مگاپیکسلی تله فوتو (3X)
  • 50 مگاپیکسلی عریض
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض
  • 10 مگاپیکسلی تله فوتو (3X)
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی10 مگاپیکسلی

مقایسه طراحی و صفحه نمایش Galaxy S22 و Galaxy S24

گوشی گلکسی اس 24 شباهت بسیار زیادی به گلسی اس 23 دارد که خود با تغییرات طراحی اندکی نسبت به اس 22 روانه بازار شده است! بنابراین طراحی کلی پرچمداران 2024 و 2022 سامسونگ شباهت‌های زیادی به هم دارد. در عین حال، این دو گوشی تفاوت‌هایی کلیدی هم با یکدیگر دارند. نخستین تفاوت طراحی این دو گوشی ماژول دوربین پشت آن‌هاست که در S22 به‌صورت یک بخش جداگانه و کمی برآمده قابل تشخیص است. با این وجود در S24 تنها شاهد بیرون‌زدگی لنزهای دوربین هستیم و خبری از جداسازی ماژول دوربین از بقیه قاب نیست.

همچنین دیگر تفاوت مهم این دو گوشی نیز در قاب آن‌هاست؛ جایی که اس 24 حاشیه‌هایی با خمیدگی بسیار کمتر در مقایسه با اس 22 دارد. علاوه بر این، حاشیه‌های صفحه نمایش نیز در S24 بسیار نازک‌تر طراحی شده و ظاهر پریمیوم‌تری به این گوشی بخشیده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
بزرگترین تفاوت های گلکسی اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس؛ کدام را بخریم؟ گلکسی اس ۲۴ در برابر گوگل پیکسل ۸؛ بهترین گوشی اندرویدی دنیا کدام است؟ نگاهی نزدیک به گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس + عکس و ویدیو

هر دو گوشی اس 22 و اس 24 موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شده‌اند و ابعاد و وزنی بسیار نزدیک به یکدیگر دارند. به‌طور خاص، اس 24 ابعادی 147 در 70.6 در 7.6 میلیمتری و وزن 167 گرمی دارد؛ درحالیکه ابعاد اس 22 برابر با 146 در 70.6 در 7.6 میلیمتر و وزن آن 167 گرم است.

از سوی دیگر در بخش رنگ‌بندی نیز سامسونگ مثل همیشه اسم‌هایی جذاب و دهان‌پرکن را برای رنگ‌های هر دو گوشی انتخاب کرده است. به‌طور خاص، اس 24 و اس 22 به‌ترتیب در هفت و نه رنگ رونمایی شده‌اند که در جدول زیر قابل مشاهده هستند. البته تمامی این رنگ‌ها در بازار موجود نبوده و برخی، تنها از فروشگاه سامسونگ قابل خرید هستند.

گلکسی اس 24گلکسی اس 22
  • مشکی (Onyx Black)
  • خاکستری (Marble Gray)
  • بنفش (Cobalt Violet)
  • زرد (Amber Yellow)
  • نارنجی (Sandstone Orange)
  • آبی (Sapphire Blue)
  • سبز (Jade Green)
  • مشکی (Phantom Black)
  • سفید (Phantom White)
  • رزگلد (Pink Gold)
  • آبی (Sky Blue)
  • کرمی
  • ارغوانی
  • سبز
  • نوک‌مدادی
  • بنفش

گلکسی S24 همچنین به یک صفحه نمایش بزرگتر 6.2 اینچی مجهز شده؛ درحالیکه نمایشگر S22 اندازه‌ای 6.1 اینچی دارد. با این وجود هر دو گوشی رزولوشنی 1080 در 2340 پیکسلی دارند که این به‌معنای چگالی پیکسل بیشتر در پرچمدار سامسونگ است. از طرف دیگر پانل‌های به کار رفته در هر دو گوشی قادر به نمایش نرخ نوسازی 120 هرتزی هستند. با این وجود S24 از پانل‌های جدیدتر LTPO بهره برده و قادر است نرخ رفرش را به‌صورت دینامیک تا یک هرتز کاهش دهد و از این طریق، مصرف شارژ باتری را پایین بیاورد. برای مقایسه، S22 تنها قادر به کاهش نرخ رفرش تا 48 هرتز خواهد بود.

نمایشگر گوشی Galaxy S24

علاوه بر این، دیگر تفاوت مهم این دو گوشی سامسونگ در بخش نمایشگر نیز به میزان روشنایی برمی‌گردد؛ جاییکه اس 22 قادر به دستیابی به حداکثر روشنایی 1300 نیت بوده و حداکثر روشنایی نمایشگر اس 24 دوبرابر این مقدار، یعنی 2600 نیت است.

البته تفاوت‌های گفته شده در عملکرد روزمره این نمایشگرها تاثیر چندانی نداشته و هردو کیفیتی بسیار بالا دارند. سامسونگ همیشه بهترین صفحه نمایش‌های دنیا را در پرچمداران سری S خود به کار می‌برده و به همین دلیل هر دو گوشی S22 و S24 از نمایشگرهایی بی‌نظیر بهره می‌برند. با این وجود پیشرفت سامسونگ در این زمینه طی دو سال گذشته کاملا محسوس است!

مقایسه دوربین گلکسی اس 24 و گلکس اس 22 سامسونگ

صرفنظر از پیشرفت‌هایی که دوربین گلکسی اس 24 نسبت به نمونه به کار رفته در گلکسی اس 22 داشته، به‌طور کلی ماژول دوربین این دو گوشی پرچمدار بسیار شبیه به هم به شمار می‌روند. در هر دو محصول شاهد استفاده از یک دوربین 50 مگاپیکسلی عریض، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و یک نمونه تله فوتو 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی سه برابری هستیم. با این حال مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی از نظر رزولوشن دوربین‌ها مربوط به دوربین سلفی است؛ جاییکه یک نمونه 12 مگاپیکسلی در Galaxy S24 جایگزین Galaxy S22 شده است.

در عین حال آن چه سیستم دوربین پرچمدار 2024 کره‌ای‌ها را یک سر و گردن از اس 22 جلوتر می‌اندازد، هوش مصنوعی Galaxy AI و کمکی است که این هوش مصنوعی به تصویربرداری آن می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی در S24 البته تنها محدود به تصویربرداری نیست و در بسیاری بخش‌های دیگر هم شاهد تعبیه گسترده آن هستیم. با این وجود مشهودترین تاثیر این فناوری جدید در تصویربرداری، پردازش و ویرایش تصاویر است.

دوربین گوشی Galaxy S24

به‌عنوان مثال گلکسی اس 24 به شما اجازه خواهد داد که افراد یا سوژه‌های درون تصویر را جابجا یا حذف کرده یا پس‌زمینه تصاویر را تغییر دهید. بررسی‌های انجام شده روی سامسونگ گلکسی اس 24 همگی از عملکرد کاربردی و بی‌نقص هوش مصنوعی در این گوشی حکایت داشته‌اند؛ به‌طوری‌که بسیاری افراد دوربین این گوشی را یکی از کاربردی‌ترین ماژول‌های دوربین به کار رفته در صنعت موبایل می‌دانند!

البته در این میان عملکرد دوربین S22 را نیز اصلا نباید دستکم گرفت؛ چراکه حتی علیرغم گذشت دو سال از عرضه این گوشی، دوربین آن همچنان یکی از بهترین نمونه‌های حاضر در دنیا به شمار می‌رود.‌ البته اشباع رنگ بیش از اندازه یکی از مشکلات همیشگی گوشی‌های سامسونگ بوده که در اس 22 و حتی اس 24 هم قابل رویت هستند. بنابراین اگر دنبال رنگ‌های واقعی حین ثبت عکس با گوشی خود هستید باید پرچمدار دیگری خریداری کنید.

مقایسه عملکرد فنی و نرم افزاری Galaxy S24 و Galaxy S22

سامسونگ سال گذشته با کنار گذاشتن کامل تراشه‌های اگزینوس و استفاده از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 در تمامی مدل‌های گلکسی اس 23 توانست افراد زیادی را با خود همراه کند. با این حال گلکسی اس 22 بسته به منطقه جغرافیایی از یکی از دو تراشه اگزینوس یا اسنپدراگون بهره می‌برد. به‌طور خاص، کاربران این گوشی در اروپا و انگلستان از تراشه اگزینوس 2200 بهره می‌بردند؛ درحالیکه در سایر نقاط دنیا شاهد عرضه آن با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بودیم.

گلکسی اس 24 اس 22

متاسفانه سامسونگ در گلکسی اس 24 بار دیگر سراغ عادت‌های قدیمی خود رفته و این گوشی را مجهز به یکی از دو تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 یا اگزینوس 2400 به بازار عرضه کرده است. طبیعتا نسخه اسنپدراگون توان پردازشی بالاتری در مقایسه با مدل اگزینوس این گوشی دارد. با این وجود تفاوت این دو چیپست بر خلاف تصور بسیاری افراد چندان زیاد نیست. بنابراین طبیعتا گلکسی S24 مجهز به هریک از این دو تراشه، عملکردی قدرتمندتر از اس 22 خواهد داشت. بررسی‌های انجام شده روی نسخه اسنپدراگون گلکسی اس 24 البته حاکی از عملکرد فنی بسیار عالی این گوشی و توان پردازشی هم‌تراز با مدل اولترا بوده‌اند که دستاوردی بسیار مهم برای سامسونگ به شمار می‌رود.

بر خلاف تراشه، سامسونگ ظرفیت رم گلکسی اس 24 را پس از دو سال نسبت به اس 22 بدون تغییر نگه داشته است. بنابراین در این گوشی هم شاهد استفاده از 8 گیگ رم خواهیم بود. علاوه بر این، ظرفیت حافظه داخلی این دو گوشی نیز در اکثر نقاط دنیا یکسان بوده و علاقمندان می‌توانند هردوی آن‌ها را در ظرفیت‌های 128 یا 256 گیگ خریداری کنند.

از سوی دیگر، قابلیت‌های نرم افزاری این دو گوشی نیز تقریبا مشابه یکدیگر خواهد بود؛ چراکه Galaxy S22 هنوز در میانه چرخه پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت خود قرار داشته و قرار است به‌زودی سیستم عامل اندروید 14 و رابط کاربری وان یو آی 6.1 را دریافت کرده و عملکرد نرم افزاری دقیقا مشابه اس 24 داشته باشد. در عین حال مسلما بارزترین تفاوت این دو گوشی استفاده پرچمدار جدیدتر سامسونگ از هوش مصنوعی خواهد بود که S22 فاقد آن است!

قابلیت های Galaxy S24

سامسونگ در سال 2024 تقریبا تمام توان تبلیغاتی خود را روی قابلیت‌های هوش مصنوعی متمرکز کرده و به‌جز توانایی‌های این فناوری در عکسبرداری و ویرایش تصاویر، کاربری‌های گسترده دیگری را نیز به آن‌ها بخشیده است.‌ قابلیت‌هایی مثل ترجمه آنی مکالمات تلفنی، امکان خلاصه کردن متون و قابلیت جستجوی سریع (Circle to Search) از جمله ویژگی‌های برجسته این گوشی هستند که S22 از آن‌ها بی‌بهره خواهد بود.

S24 همچنین از نظر پشتیبانی نرم افزاری هم دارای یک رکورد در میان تمامی گوشی‌های اندرویدی بوده و با تضمین دریافت هفت نسخه بعدی اندروید و هفت سال آپدیت‌های منظم امنیتی به بازار عرضه شده است. این مساله پرچمدار امسال سامسونگ را از آیفون‌های اپل یا حتی گوشی های پیکسل گوگل هم جلوتر قرار داده است.

عمر باتری گلکسی اس 24 در برابر اس 22

عمر باتری گوشی سامسونگ

به‌طور خلاصه ظرفیت باتری Galaxy S24 سامسونگ برابر با 4000 میلی آمپر ساعت است که در مقایسه با ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعتی S22 پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود. این اختلاف ظرفیت 300 میلی آمپر ساعتی ظاهرا در عمل بسیار تاثیرگذار ظاهر شده؛ چراکه بررسی های انجام شده روی این گوشی حاکی از آن است که باتری S24 شارژدهی کاملا بهتری در مقایسه با S22 دارد و می‌تواند با حداقل دردسر یک روز کامل کاربران را همراهی کند.

از سوی دیگر بررسی‌هایی که دو سال پیش روی S22 انجام شده بود، عمر باتری آن را در صورت استفاده تقریبا ثابت حدود 12 ساعت اندازه‌گیری کرده بودند.

البته توان شارژ سیمی و بیسیم این دو گوشی کاملا یکسان است و حداقل امسال شاهد هیچ پیشرفتی از سوی سامسونگ در این بخش نیستیم. S22 و S24 هر دو قادر به ارائه شارژ سیمی 25 واتی و شارژ بیسیم 15 واتی هستند.

مقایسه قیمت پرچمداران سال 2022 و 2024 سامسونگ

گلکسی اس 24 اس 22

 

شروع قیمت گلکسی اس 24 از 800 دلار برای مدل 128 گیگ است. با این وجود علاقمندان به خرید نسخه 256 گیگ این گوشی باید 860 دلار برای خرید آن بپردازند. البته ظرفیت رم تمامی مدل‌های گلکسی اس 24 برابر با 8 گیگ است. از سوی دیگر، اس 22 نیز در زمان عرضه با همین حداقل قیمت (800 دلار) روانه بازار شده بود. بر این اساس سامسونگ موفق شده طی دو سال اخیر قیمت گوشی پرچمدار خود را ثابت نگه دارد! البته در حال حاضر S22 به دلیل آن که دو سال از عمرش می‌گذرد، با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر قابل خرید است و می‌توانید با مراجعه به بازار آن را با کسری از قیمت اولیه‌اش خریداری کنید.

همچنین بخوانید:
قیمت گلکسی S24 ، اس 24 پلاس و اس 24 اولترا در ایران چقدر خواهد بود؟ گلکسی S24 تمام رکوردهای پیش فروش گوشی‌های سامسونگ را شکست

جمع بندی؛ کدام‌یک از دو گوشی گلکسی S24 یا S22 ارزش خرید بالاتری دارند؟

گلکسی اس 24 یک پرچمدار واقعی در سال 2024 به شمار رفته و در مقایسه با اس 22 با پیشرفت‌هایی در زمینه طراحی، صفحه نمایش و توان فنی روبرو شده است. علیرغم شباهت‌های میان این دو نسل از محصولات پریمیوم سامسونگ، توان پردازشی این گوشی‌ها به اندازه دو نسل با یکدیگر تفاوت داشته و کفه ترازو را به سمت اس 22 سنگین‌تر می‌کند.

مقایسه Galaxy S22 و Galaxy S24

البته بر خلاف توان فنی، در بخش دوربین شاهد پیشرفت‌های چندان بزرگی بین این دو نسل نیستیم؛ به‌طوری که اگر هوش مصنوعی Galaxy AI به اس 24 اضافه نشده بود، عملکرد دوربین این دو گوشی تقریبا یکسان ارزیابی می‌شدند!

با توجه به آنچه گفته شد، گلکسی اس 24 یک ارتقا کاملا منطقی و مناسب برای صاحبان کنونی پرچمدار دو سال پیش سامسونگ به شمار می‌رود که با تغییراتی منطقی در اکثر بخش‌ها همراه شده. با این وجود نباید انتظار داشته باشید به محض به دست گرفتن S24 از عملکرد یا قابلیت‌های آن شگفت‌زده شوید؛ چرا که بسیاری از این قابلیت‌ها را پیش‌تر در گوشی سابقتان تجربه کرده بودید!