قرار نیست خودرو ارزان شود

آب پاکی معاون وزیر روی دست مردم؛ قرار نیست خودرو ارزان شود!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی وعده داده بود قیمت خودروها کاهش می‌یابد که معاون وزیر اعلام کرده قرار نیست خودرو ارزان شود.

وضعیت بازار خودرو و قیمت‌گذاری محصولات به این ترتیب است که ابتدا گران می‌شوند، سپس کمی ارزان شده و تا مدتی تثبیت می‌گردد و دوباره گرانی و… متاسفانه مردم کشورمان حتما باید در چنین شرایطی خودرو سوار شوند و برای مدتی نخریدن ماشین در قاموس هیچ ایرانی نمی‌گنجد! حالا بر اساس آخرین اخبار خودرو بازار ایران، انتظار کشیدن برای کاهش قیمت خودرو در بازار کشورمان، بیهوده است!

خیالتان راحت؛ قرار نیست خودرو ارزان شود!

شاید اگر برای یک ماه خریداران نخرند و فروشندگان نفروشند، وضعیت بهبود یابد یا حداقل از چیزی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم بهتر شود. تا همین مدتی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت به مردم در موقعیت‌های گوناگون هشدار می‌داد که برای خرید خودرو عجله نکنند؛ چرا که قرار است اوضاع بهبود یابد، اما نتیجه چه شد؟

حرف راست این روزها را آقای معاون حمل و نقل وزارت صمت زد که بی‌توجه به ادعاهای وزیر مربوطه اعلام کرد منتظر کاهش قیمت‌ها نباشید؛ زیرا قیمت محصولات خودروسازان با نرخ تورم کشور جلو می‌رود و با وضعیت کنونی تورم هم جز گرانی نخواهیم داشت. حالا آقای وزیر راست می‌گوید یا معاون حمل و نقل وزارتخانه مربوطه؟

قرار نیست خودرو ارزان شود

با شنیده شدن صدای پای سال جدید، بازار خودرو دچار تغییراتی شده و شاهد افزایش قیمت‌ها طی چند هفته اخیر بوده‌ایم. مردم مدام گلایه می‌کنند که ماشین‌ها گران شده و کاسه صبرشان لبریز گشته، اما آیا این گلایه‌ها دردی دوا می‌کند یا خیر؟ شاید اشتباه ما اینجاست که به حرف‌های آقای علی آبادی، وزیر صمت گوش می‌دهیم!

البته نباید همه تقصیرها را گردن ایشان انداخت؛ چرا که تحلیل وزیر از اوضاع این‌گونه بوده که با افزایش واردات خودروهای خارجی و افزایش تولید و سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش قیمت خودرو، ثبات و ارزانی به بازار خواهد آمد. به هر روی پیش‌بینی‌های عباس علی آبادی درست از آب درنیامده است.

معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی صراحتا اعلام کرد که اگر برای خرید خودرو منتظر معجزه دولت هستید، همین الان دست به کار شوید و بودجه‌تان را هدر ندهید. وقتی مجری از منوچهر منطقی پرسید که آیا قیمت خودروها پایین می‌آید، گفت:

با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت.

تا همین چند روز پیش غالب مردم بر این باور بودند که به‌زودی وعده‌های مسئولان محقق خواهد شد؛ چرا که واردات خودرو آزاد شده و وارد فاز اجرایی شده، ولی حالا مشخص است که همه کاسه کوزه‌ها بر سر مردم مظلوم می‌شکند. مصرف‌کننده واقعی باید ضرر کند و خریداران، خودروهای خارجی سود!

منوچهر منطقی - قرار نیست خودرو ارزان شود

منطقی درست بر خلاف علی آبادی عمل کرده و به‌نوعی مردم را تشویق به خرید خودرو تا قبل از پایان سال جاری کرده است. استدلال وی این است که هر زمان قیمت مرغ، گوشت و روغن پایین آمد، قیمت خودرو هم کاهش خواهد یافت. البته معاون وزیر صمت تأکید کرده قیمت‌ها در بازار خودرو تنها در صورتی نزولی خواهد شد که نرخ تورم رو به کاهش برود.

تا به امروز کارشناسان صنعت خودرو بارها تأکید کرده‌اند که نباید مردم را با تبلیغات عوام‌فریبانه و کذب گمراه کرد؛ چرا که چنین سیاست‌هایی نتیجه عکس خواهد داشت. در واقع اگر با مردم از در صداقت و راستی وارد شویم، باورپذیری و قبول سیاست‌ها آسان‌تر خواهد بود. تورم موضوعی است که همواره در کشور ما وجود داشته و باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت. تا زمانی که تورم افزایشی باشد، نباید انتظار کاهش قیمت داشته باشیم.

با این اوصاف، صحبت‌های منوچهر منطقی با آنچه کارشناسان مطرح کرده‌اند موافق و سازگار است. قیمت خودرو متأثر از نرخ تورم و ارز است و مادامی که این دو در اوج باشند نباید انتظار کاهشی شدن روند قیمت در بازار خودرو داشت. یکی دیگر از موضوع‌هایی که باید به آن توجه ویژه داشت این است که معاون وزیر صمت با بیان این گفته‌ها به‌نوعی اعلام کرده که قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان نیز کاهش نخواهد یافت.

همچنین بخوانید:
تارا V4 ال ایکس با قیمت باورنکردنی در بازار ایران قیمت عجیب سایپا شاهین در بازار؛ کارکرده از صفر گرانتر شد! با فرمول جدید قیمت گذاری وزارت صمت، باز هم خودرو گرانتر می‌شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*