سایت های 5G همراه اول

سایت های 5G و روستایی همراه اول در مازندران به بهره‌برداری رسیدند

با دستور وزیر ارتباطات، سایت های ارتباطی 5G و روستایی همراه اول در دو نقطه شهرستان ساری استان مازندران افتتاح شدند تا اپراتور اول ارتباطی کشور، پرچمدار توسعه 5جی در ایران لقب بگیرد.

عصر روز پنجشنبه 26 بهمن ماه 1402، مراسم بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های ارتباطی شهرستان ساری در استان مازندران در محل استانداری این استان برگزار شد. در این مراسم، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) و هیات همراه، سید محمود حسینی‌پور (استاندار مازندران)، اسماعیل اعزی (مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران) و برخی دیگر از مسئولان این استان و همچنین اصحاب رسانه حضور داشتند.

مراسم افتتاح سایت های 5G و روستایی همراه اول در مازندران

طی این مراسم شاهد افتتاح سایت های ارتباطی 5G و روستایی همراه اول در دو نقطه شهر ساری و روستای آببندانکش استان مازندران به دستور وزیر ارتباطات به‌صورت ویدیو کنفرانس بودیم. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم اظهار کرد استان ماندران، امروز با افتتاح چهل و پنجمین سایت 5G همراه اول، از 60 سایت ارتباطی مبتنی بر این نسل برخوردار شده است. به‌گفته زارع پور، با برقراری ارتباطات و بهره‌مندی مردم از خدمات نوین ارتباطی، خستگی ناشی از کار توسعه‌دهندگان از بین می‌رود. وی همچنین دستور داد تست سرعت در پای سایت 5G همراه اول در شهر ساری انجام شود که در نتیجه شاهد سرعت دانلود 852 مگابیت بر ثانیه بودیم.

علاوه بر این، سایت روستایی همراه اول در روستای آببندانکش استان مازندران به‌صورت نمادین راه‌اندازی شد. این سایت در قالب پروژه‌های USO راه‌اندازی شده و به این ترتیب، 175 آبادی و روستا از طریق 125 سایت ارتباطی همراه اول در این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و از اینترنت پرسرعت برخوردار شده‌اند. همراه اول به‌عنوان اپراتور اول تلفن همراه کشور از رکورد نصب و راه‌اندازی 1033 سایت نسل پنجم ارتباطی در کشور گذر کرده که 400 سایت از این تعداد در تهران واقع شده است. بنابراین این اپراتور در حال حاضر بزرگترین شبکه 5G ایران را راه‌اندازی کرد و بر اساس برنامه‌های اعلام شده، قرار است تعداد سایت های نسل پنجم همراه اول تا پایان امسال به عدد 1185 سایت برسد.

شبکه 5G همراه اول مبتنی بر پیشرفته‌ترین تکنولوژی MIMO 64×64 بوده و با اتکا به استفاده از شبکه فیبر، سرعت بیشتری را در مقایسه با سایر اپراتورها به مشترکان خود ارائه می‌کند. علاوه بر این با افتتاح سیزده سایت روستایی مجهز به اینترنت پرسرعت، حالا تعداد سایت‌های روستایی همراه اول که در پروژه توسعه روستایی، روستاییان را به شبکه ملی اطلاعات متصل کرده به عدد 5329 سایت رسانده است. همچنین این اپراتور در این طرح، 9790 روستا در سراسر کشور را تحت پوشش خود درآورده و از این نظر نیز در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته است.

همراه اولی‌ها از زمان آغاز پروژه طرح USO و توسعه ارتباطات روستایی و همین‌طور برقراری اتصال ساکنان روستاها به شبکه ملی اطلاعات، حالا 9790 روستا را با استفاده از 5329 سایت ارتباطی به اینترنت پرسرعت مجهز کرده و از این لحاظ نیز در کشور رکورددار است. در این میان، 1015 سایت جدید به‌منظور پوشش ارتباطی در 2131 آبادی راه‌اندازی شده و سرویس‌دهی می‌کند و 4314 سایت ارتباطی هم با مجهز شدن به تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، اینترنت پرسرعت را به 7677 آبادی آورده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز گذشته در یک سفر یک روزه به استان مازندران رفت تا علاوه بر بازدید و بررسی میدانی، در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های فیبر نوری منازل و کسب و کارها و افتتاح پروژه‌های ارتباطی حضور پیدا کند.