خودروی کم مصرف ارزان قیمت - تویوتا پریوس

خودروی کم مصرف ارزان قیمت در کشور ما وجود ندارد

یکی از نمایندگان مجلس معتقد است که بنزین باید گران شود و مردم سوار خودروی کم مصرف ارزان قیمت شوند. آیا چیزی به نام ماشین کم مصرف ارزان قیمت وجود دارد؟

شاید در حال حاضر کم مصرف ترین خودروی ارزان قیمت بازار (خودروی هیبریدی) حدود 2.5 میلیارد تومان خرید و فروش شود. در اخبار خودرو خواندیم که چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس طی اظهارنظری عجیب پیشنهاد داده بود که قیمت بنزین در کشور باید تا سقف 26 هزار تومان برسد و سپس از مردم درخواست کرده بود سوار خودروی کم مصرف شوند؛ اما آیا در ایران چنین ماشین‌هایی پیدا می‌شود؟

خودروی کم مصرف ارزان قیمت وجود خارجی ندارد

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر خودروی کم مصرف به نمونه‌های هیبریدی گفته می‌شود که هم از بنزین استفاده می‌کنند و هم از نیروی الکتریکی؛ اما آیا چنین محصولاتی ارزان قیمت به‌حساب می‌آیند؟ از شواهد و قرائن پیداست که هیبریدی‌های ارزان بازار حداقل 2.5 میلیارد تومان قیمت دارند؛ مگر این‌که ایران خودرو دنا هیبریدی را که به‌تازگی رونمایی شده هر چه سریع‌تر عرضه کند.

در کشورمان مصرف سوخت سر به فلک کشیده و به همین خاطر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال مقصر می‌گردند و چه کسی بهتر از مردم! در این میان هیچ‌کس به نقش مهم خودروسازان و میزان تولید آنها اشاره نمی‌کند و همواره انگشت اتهام به سمت مردم است. میرسلیم که از اعضای مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است می‌گوید بنزین را لیتری 26 هزار تومان کنید؛ اما مگر می‌شود؟

خودروی کم مصرف ارزان قیمت - میرسلیم

جالب اینجاست که آقای میرسلیم توجهی به حداکثر دستمزد کارگر و کارمند ندارد و نرخ تورم را در نظر نمی‌گیرد که اگر می‌گرفت، بنزین لیتری 26 هزار تومان را پیشنهاد نمی‌داد. حال میرسلیم می‌گوید سوار خودروی کم مصرف شوید و سوال اینجاست که دقیقا منظور از خودروی کم مصرف ارزان قیمت چه ماشینی است؟

مگر از پراید و کوییک و ساینا کم مصرف‌تر و ارزان‌تر خودرویی در بازار آشفته ما پیدا می‌شود؟ در حال حاضر همین سه خودرو در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کنند حدود 7 لیتر بنزین می‌سوزانند که مطابق با استانداردهای جهانی در زمره محصولات کم مصرف قرار نمی‌گیرند. در همین راستا رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست خاطرنشان کرده در کشور ما به‌ازای هر 100 لیتر، 10 تا 12 لیتر بنزین مصرف می‌شود؛ حال آن‌که این عدد برای خودروهای خارجی به 2.5 لیتر می‌رسد.

با این اوصاف تنها ماشینی که کم مصرف به‌حساب می‌آید، نمونه‌های هیبریدی بازار هستند. این خودروها علاوه بر پیشرانه بنزینی مجهز به یک پیشرانه الکتریکی هستند و با یکدیگر نیروی محرکه ایجاد می‌کنند.

چه خودروهایی کم مصرف هستند؟

خودروی کم مصرف ارزان قیمت

اگر بخواهیم به خودروهای کم مصرف اشاره کنیم، باید پای نمونه‌های هیبریدی را وسط بکشیم که در حال حاضر ارزان ترین آنها تویوتا پریوس دو میلیارد و 450 میلیون تومانی است! یکی دیگر از هیبریدی‌های بازار، بی ام و آی 8 است که با قیمت حدود 23 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

باید به آقای میرسلیم به‌عنوان وکیل مردم در مجلس گفت چطور می‌شود که دارنده پراید و کوییک و تیبا به یک‌باره از چنین خودروهایی پیاده شده و سوار کم مصرف‌های بازار با چنین قیمت‌های سر به فلک کشیده‌ای شوند؟ بنابراین چنین پیشنهادی نه‌تنها عملی نیست که حتی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد.

اگر قیمت سوخت به همان 26 هزار تومانی که نماینده مجلس گفته برسد، در آن صورت باید در ماه با فرض مصرف 80 لیتر بنزین، دو میلیون تومان سوخت استفاده کرد. حال حساب کنید فردی که کل حقوقش هشت میلیون تومان است، چطور می‌تواند دو میلیون تومان هزینه سوخت بدهد!

مشکل دیگر اینجاست که خودروسازان داخلی قادر به تولید ماشینی کم مصرف نیستند و کیفیت بنزین در ایران طوری است که حتی نمی‌توان به سایر کشورها فروخت. بنابراین در چنین وضع اسفناکی نباید از چنین موضوعی صحبت شود، زیرا هم‌خوانی با وضع موجود ندارد.